Reporter Randi Helland og fotograf Kjell Herning
Liten kunnskap
I dag er forståelsen for hørselshemmede større enn på 1950 og 1960-tallet. Likevel sliter mange tunghørte med dårlig tilrettelegging i samfunnet. De fleste tunghørte barn og unge er integrert i skolene på hjemstedene. Mange har problemer fordi det er for lite kunnskap om tunghørtes behov. Det finnes ingen overordnede retningslinjer for tilrettelegging for tunghørte elever. For mange blir konsekvensen en tøff skolehverdag i store klasser, med manglende tekniske hjelpemidler.
Manglende krav
Hørselshemmedes Landsforbund etterlyser en bedre tilrettelegging for elevene.
-I skolene på hjemstedene til hver enkelt, er tilretteleggingen nokså tilfeldig. I stor grad er det foreldrene og eleven selv, som må drive fram et godt tilbud eller en tilrettelegging. Det er ikke noe krav til kompetanse på den enkelte skole, sier Kenneth Stein i Hørselshemmedes Landsforbund.
Ikke skille seg ut
Linda Seljeseth er tunghørt. Hun gikk i ungdomsskole på hjemstedet ut niende klasse. – Det er veldig vanskelig å følge med når du er i en klasse med 31 elever, og det ikke alltid er like stille. Når læreren står og prater, og det sitter noen bak deg som småprater og ler, er det ikke lett å få med seg det læreren sier. I tenårene er det ikke alltid like lett å skille seg ut og måtte være den som ber om hensyn. Linda forteller til Puls at hun ikke ville skille seg ut. - Jeg ville være mest mulig lik de andre. Læreren tok ikke spesielle hensyn. Til slutt gadd jeg ikke å mase mer. Jeg tenkte at jeg fikk bare få med meg det jeg fikk med meg. Det angrer jeg på i dag, sier Linda.
Varierende oppfølging
Linda ville ikke bruke høreapparat. Det var et FM-anlegg i klassen, som ikke alltid ble fulgt opp av lærerne. I likhet med mange andre unge tunghørte, var hun redd for å være annerledes og ville ikke at andre skulle vite om handicapet. – Det er mange unge som ikke ønsker å vise at de har et hørselstap. Når de ikke selv gir uttrykk for at de trenger tilretteleggging, er det ikke alltid noen på skolen som fanger opp behovet, sier Stien i HLF.
Trenger handlingsplan
- Lovverket sier ingenting, og forskriftene sier lite om oppfølgingen av den enkelte elev. Vi mener at det bør lages en handlingsplan for hvordan man skal tilrettelegge i skolen. Lærere må få opplæring og kunnskap om tunghørte elever. Slik det er i dag blir det mangelfull undervisning for mange, hevder Stien i HLF.
Under arbeid
Utdanningsdepartementet arbeider med en Stortingsmelding om hvordan man kan bedre tilbudet til hørselshemmede. Målet er å heve kompetansen og kunnskapene hos lærere og elever i skolene på hjemstedet.
Det foreslås at Briskeby skole og kompetansesenter fortsetter som kompetansesenter. Dette er idag landets eneste skole for hørselshemmede og tunghørte, som tilbyr tilrettelagt undervisning for de som ikke bruker tegnspråk.
Briskeby skole enestående
Skolen og kompetasesenteret drives av Hørselshemmedes Landsforbund, som er positiv til å spre fagkompetansen herfra og ut til hjemmeskolene. Det vil likevel fremdeles være et beov for skoletilbudet ved Briskseby. – Det vil ennå ta tid før tilbudet til tunghørte elever i hjemmeskolen, blir bra nok etter mange år med manglende prioritering. Av den grunn er det behov for et tilbud til heltidselever. HLF mener hovedsatsningen for hørselshemmede skal skje i hjemmeskolen. Likevel må en huske på at mellom satsningene på hjemmeskolen og knutepunktskolene, vil det fremdeles være noen som ”faller mellom to stoler”. Disse elevene bør få heltidstilbud i en eller annen form på Briskeby skole, mener generalsekretær i HLF, Kenneth Stien.
Lenker:
Briskeby skole og kompetansesenter