NRK Meny
Normal

Foreldre med sukkerangst kutter sunn mat

Foreldre som er livredde for sukker nekter barna å spise yoghurt og andre vanlige matvarer. - Misforstått sunnhet, mener kostholdsekspert.

Barnemat

Yoghurt inneholder viktige næringsstoffer og kan være en del av et sunt kosthold, for store og små. Men det er store forskjell på fett- og sukkerinnholdet i ulike yoghurter...

Foto: Illustrasjonsfoto: Colourbox.com

- Noen barnehager har faktisk forbudt yoghurt og brunost på grunn av sukkeret, sier faglærer helse, ernæring og miljøfag Kjersti Selseth i opplysningskontoret for melk til NRK.no.

Selseth sier at ikke all brunost inneholder tilsatt sukker.

Hun understreker dessuten at en del matvarer som inneholder sukker også inneholder viktige næringsstoffer. Yoghurten inneholder for eksempel kalsium og proteiner, samt viktige vitaminer, som B2 og B12.

Her finner du oppskrifter med yoghurt.

- Myte i samfunnet

- Det er ingen som har sagt at vi ikke skal innta sukker. Det er en myte i samfunnet. Men myndighetene sier at vi helst ikke skal ha mer enn 10% av energien vår fra sukker, sier Selseth.

- Det tilsvarer rundt 40 gram for barn og rundt 50 gram for voksne. I en yoghurt er det rundt 7 gram – eller like mye som to vingummi.

Sukkerinntaket hos toåringer har gått drastisk ned; for noen år siden fikk 55 % av norske barn på to år i seg for mye sukker, nå er tallet 16.

Les også: Sukker bekymrer oss mer og mer

- D-vitamin-berikede produkter er bra

Ernæringsfysiolog Lise von Krogh, fra Atlantis medisinske høyskole og bramat.no er også opptatt av næringsstoffene i melkeprodukter.

- Du vil alltid få verdifulle næringsstoffer fra melk, men med stor variasjon i mengde fett og sukker, sier von Krogh til NRK.no.

- Du har for eksempel en type ekstra lett melk med mild kakaosmak, tilsatt D-vitamin, som inneholder de samme gode næringsstoffene som melk uten kakaosmak. Produkter som er D-vitamin-berikede er bra for skjelettet og viktig for den som vokser, sier hun.

- Det samme gjelder en del typer pålegg. Les på næringsdeklarasjon hvor mye energi produktet inneholder. Prim har flere næringsstoffer enn for eksempel Sjokade.

Les også: D-vitamin like sunt som røykeslutt

- Sukkeret kommer fra godteri og brus

- Undersøkelser viser at 70 prosent av sukkeret barn får i seg kommer fra godteri, brus, kaker og kjeks, sier Kjersti Selseth til NRK.no.

- Spar dette til lørdagen – og tillatt noe sukkerholdig mat med viktige næringsstoffer som en del av kostholdet. Yoghurt kan være et fint mellommåltid, sier hun til NRK.no.

NB! Noen frokostblandinger inneholder store mengder sukker. Sjekk om barnet ditt knasker sukker til frokost...

Les også: Vil ha høye avgifter på sukker

- Forskjell på yoghurter

Ernæringsfysiolog Lise von Krogh støtter opplysningskontoret for melk i deres yoghurt-entusiasme. Hun understreker vel å merke at det er stor forskjell i fett- og sukkerinnholdet i ulike typer yoghurt.

- Du kan spise yoghurt hver dag som en del av et sunt kosthold dersom du velger smart, sier Lise von Krogh og oppfordrer til å følge nøkkelhullmerkingen eller lese på produktenes næringsdeklarasjon.

- Vær oppmerksom på at yoghurter av typen Amore, for eksempel, er dessertyoghurter med mer sukker og fett. Disse er ment som dessert og kos, ikke som en del av det vanlige kostholdet.

Les også: Hvilken yoghurt er sunnest?

Les også: D-vitamin like sunt som røykeslutt

Farene med sukker

Hva er faren med å få i seg for mye sukker?

- Du skal ikke spise så mye sukkerholdige varer at det fortrenger andre næringsstoffer; det er dumt å bli mett på kjeks i stedet for brød, sier Kjersti Selseth til NRK.no.

- Spiser du for mye kjeks eller annet søtt i tillegg til det vanlige kostholdet, så blir det for mye energi. Du blir overvektig, sier hun.

- Og det tredje er naturligvis tennene. Skrukorken er et stort problem; vi sitter og nipper sukkerholdige drikker. Og små barn bør ikke få drikke med for mye sukker på tåteflaske. Det anbefales at det drikkes vann mellom måltidene.

Les også: – Skvis lettmaten ut av markedet

- Barn skal ikke ha light-produkter

Ernæringsfysiologene skiller mellom tilsatt sukker og naturlige karbohydrater fra for eksempel frukt. Naturlige karbohydrater er å foretrekke. Barn skal dessuten ikke ha light-produkter.

- Barn under tre år skal ikke ha kunstig søtningsstoff – det som er i light-produktene, sier Lise von Krogh.

- Man vet ikke om det skader, men det anbefales ikke.

Gir du barnet ditt sukkerholdig mat? Diskutér under.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

TV og radio

Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)
Før spiste vi høne til middag, nå kastes de og brukes i betong. Gjennom å redde et hønsehus med 7500 høner fra søpla, vil programleder Marit Evertsen Grimstad sette fokus på det skjulte matsvinnet og prøve å gjøre noe med det. Er det mulig å få høna tilbake på middagsbordet? (1:4)
Vi fyrer med ved. Men hva slags ved skal man fyre med - og hva bør man absolutt ikke slenge i peisen? Vi tester ved og gir tips og råd om vedovner, gamle som nye. Og så ser vi på fiffige ved-dingser.