Vitel, som tidligere leverte strøm, sluttet med dette
i år.Da hadde de 23.000 kunder, og flere av dem hadde penger til gode grunnet forskuddsbetaling av strøm.
Rasende og oppgitt
Grete Bratvold er en av Vitels tidligere kunder, som sliter med å få tilbake pengene sine.
Hun betalte som vanlig strømregningen forskuddsvis i januar, og fikk i februar et brev om at Vitel ville slutte å levere strøm. Fjordkraft ville bli hennes nye leverandør fra 24. februar.
- Etter kort tid fikk jeg en faktura fra Fjordkraft, og da hadde jeg betalt dobbelt. Jeg kontaktet deretter Vitel og spurte om ikke de hadde overført den tidligere innbetalingen fra meg til Fjordkraft. Jeg fikk da beskjed om å fylle ut et skjema med kontonummer, og pengene jeg hadde til gode ville bli utbetalt senest i slutten av august, forteller hun til NRK.no.
Bratvold syntes det var en lovlig lang tid å vente på pengene, men det var lite hun kunne gjøre med det.
29. april fikk hun en sluttfaktura fra Vitel hvor det stod at hun hadde til gode 4961,20 kroner.
Det har vært en lang korrespondanse på e-post mellom Vitel og Bratvold, hvor hun ber om å få pengene, og Vitel skylder på at de ikke kan betale fordi de har penger utestående hos sine kunder.
Bratvold har påpekt at det er en forklaring som ikke er akseptabel, og som Vitel selv ikke ville godtatt fra sine kunder.
Slutten av august kom og gikk, men pengene til Bratvold uteble.
Les også:
Burde slå oss sammen
- Jeg har flere ganger minnet dem på at august er over, og jeg sendte en e-post til dem senest i går. Hver gang får jeg et automatisk svar om at e-posten min er mottatt, og at Vitel er opptatt av fornøyde kunder. Det gjør meg så forbannet, for jeg er ikke fornøyd, og de kan ikke behandle kundene sine slik, sier hun oppgitt.
Bratvold mener det hadde vært bedre om Vitel ble slått konkurs, og synes det er rart at de kan holde på slik.
- Selv om det koster penger er jeg villig til å gå rettens vei for å få tilbake pengene mine. Hvis det er flere i min situasjon som sliter med å få tilbake pengene sine, burde vi kanskje slå oss sammen, og presse dem skikkelig, foreslår hun.
- Vi har kunder som ikke har betalt oss det de skylder, derfor har vi ikke fått betalt ut alt vi skal i løpet av august. Omtrent 90 prosent av privatkundene våre har fått penger tilbake, opplyser Glenn Nøstedal, styreleder i Vitel, til NRK.no.
Sliter du også med å få tilbake penger fra Vitel? Send oss en
Krav på tilbakebetaling
Forbrukerrådet opplyser at kunder som har penger til gode hos Vitel, har krav på å få alt tilbakebetalt.
- Det grunnleggende er at alle har et krav. I de tilfellene hvor Vitel erkjenner at kunden har penger til gode, kan man fremme kravet til namsmannen. Ulempen ved dette er at det koster penger å få namsmannen til å fremme kravet, forklarer Torgeir Øines, fagdirektør i Forbrukerrådet, til NRK.no.
Våren 2010 lovet Vitel at kundene som hadde penger til gode skulle få dem innen utgangen av august, men dette skjedde ikke.
- Siden 1. september har vi fått 17 henvendelser fra forbrukere som ikke har fått pengene sine, opplyser Øines.
Les også: