Hopp til innhold

- Lettere å klage på sexleketøy

Nordmenn er mer åpne om sex, og flere sier fra dersom de er misfornøyde med vibratoren sin. Sjekk hva som gjør at vi klager på dildoer og annet sexleketøy.

Daglig leder

- Vi må svelge noen kameler innimellom, for vi vet jo ikke med sikkerhet om kundene har fulgt alle rådene våre før de kommer og klager. Men vi velger å stole på dem, sier Stine Rødelv, daglig leder ved Kondomeriet på Karl Johan i Oslo.

Foto: Eliese Laustsen / NRK

- Jeg merker mer åpenhet nå enn i 2003. Vi får flere telefoner med spørsmål fra folk som ønsker produktanbefalinger, forteller Geir Larsen, daglig leder for nettbutikken Nytelse.no, til NRK.no.

Cecilie Kjensli

- De fleste klagene handler om at batteriene ikke står riktig i, eller at vibratoren ikke er ladet opp, forteller Cecilie Kjensli.

Foto: Pressefoto / CecilieKjensli.com

Cecilie Kjensli er redaktør for sex- og samlivmagasinet Cpunktet.no, og driver nettbutikken CecilieKjensli.com.

Hun deler Larsens oppfatning.

- Det har blitt større åpenhet og folk har blitt mer bevisste.

- Nettet har gjort det enklere

Kjensli mener tendensen har sammenheng med at nettet er mer privat, og det er enklere å sende en mail enn å ringe. Mange synes det er vanskelig å prate om vibratoren som ikke fungerer.

- Det oppleves nok som litt fælt. Sexleketøy er produkter som du gleder deg til å bruke, og når du da er opphisset og vibratoren ikke virker, er det frustrerende, hevder hun, og legger til at det er en fordel å lese manualen før du henvender deg.

Ingen skriftlige klager

Men selv om aktører av produktene opplever økt pågang fra forbrukerne, er det fortsatt rolig for Forbrukerrådet . Organet har ikke mottatt noen skriftlige klager på sexleketøy.

- Det er svært lite henvendelser på dette. Enten er dette et område der folk opplever lite problemer, eller så velger de å holde disse problemene for seg selv, opplyser ommunikasjonssjef Julie Bianca Dahl i Forbrukerrådet.

Så langt i år har Forbrukerrådet kun mottatt fire muntlige henvendelser fra misfornøyde forbrukere av sexleketøy.

- Bør vare i to år

Kjersti Antonsen

Kjersti Antonsen mener et sexleketøy skal holde stand i minst to år.

Foto: Kondomeriet

Alle aktørene FBI har vært i kontakt med, hevder at størsteparten av henvendelsene fra kunder dreier seg om amatørfeil - som feilinnsatte og uladde batterier.

-Det er ikke like lett å klage på et sexleketøy som et kjøleskap. Det eksistrerer ingen reklamasjon hos oss på for eksempel slitasje for sexleketøy, opplyser Kjersti Antonsen, sexolog og kommunikasjonssjef for Kondomeriet.

Hun mener derimot at dersom du bruker vibratoren en time i uken, skal den hvertfall vare i to år.

- Noen velger nok også bare å kaste produktet, og bestille et nytt, hevder hun.

Hva skjer dersom noen er misfornøyde og leverer leketøyet sitt tilbake?

- Det finnes ikke noe dildoverksted vi har kontakt med. Har et produkt vært hjemme hos en kunde og kommer tilbake til oss, går det rett til elektrisk avfall, sier Kondomeriets talskvinne.

Garanterer sengekos

Kondomeriet

GARANTI: Du kan klage på opplevelsen til Kondomeriet.

Foto: Eliese Laustsen / NRK

Butikk-kjeden Kondomeriet reklamerer med orgasmegaranti. Er du misfornøyd med det vibrerende leketøyet ditt, kan du levere det tilbake og få et nytt.

-Vi må svelge noen kameler innimellom, for vi vet jo ikke med sikkerhet om kundene har fulgt alle rådene våre før de kommer og klager. Men vi velger å stole på dem, sier Stine Rødelv, daglig leder ved Kondomeriet på Karl Johan i Oslo.

Hun fører ingen statistikk over hvor mange som klager, men opplever med gjevne mellomrom at folk krever bedre sengekos.

- Ofte er problemet at den er for hard eller myk, eller at styrken på vibreringen er feil for kunden. Da prøver vi å kartlegge behovet, og finne akkurat det leketøyet som passer for hver enkelt, avslutter hun.

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)