Hopp til innhold

- Kutt saltet og bli frisk

Endelig er bevisene her. Kutter du saltforbruket, minsker du risikoen for hjerte- og karsykdommer med 25 prosent.

Salt
Foto: ScanStockPhoto

Den nye studien fra British Medical Journal bekrefter nå det som lenge har vært kjent, men som ikke har vært tallfestet.

- Nye, klare bevis

Folk som kutter saltforbruket sitt, reduserer sjansene for å utvikle hjerte- og karsykdommer med 25 prosent de neste 10 til 15 årene.

Dessuten minsker de risikoen for å dø av denne typen sykdommer med 20 prosent.

For som kjent kan for mye salt føre til høyt blodtrykk, som igjen kan være med på å fremkalle hjerte infarkt og slag.

Færre blir syke?

- Det betyr at hvis folk reduserer saltinntaket sitt, vil det resultere i at færre får hjerte infarkt, slag og hjertesvikt. Slike klare bevis har vi ikke hatt før, sier professor og hjertespesialist ved St Georges sykehus i London, Graham MacGregor til BBC .

Alle de 3 126 personene som var med i undersøkelsen hadde relativt høyt blodtrykk. I løpet av testperioden reduserte de salt-inntaket med 25-35 prosent, fra 10 gram til omkring 7 gram og helseeffektene var tydelige.

Mye salt i kjøpe-mat

Over halvparten av saltet vi spiser, får vi fra matvarer vi kjøper.

Nordmenn får i gjennomsnitt i seg ti gram salt om dagen, men ifølge Matportalen  anbefaler ernæringsekperter at voksne begrenser salt-forbruket til 5 gram om dagen.

Det tilsvarer ei snau teskje.

- Det er et realistisk mål for folk flest, men da må de ta bevisste valg på hva slags mat de spiser, sier MacGregor.