NRK Meny
Normal

- Ingen grunn til Saab-panikk

40.000 norske Saab-eiere trenger foreløpig ikke å bekymre seg for service og garanti på bilene sine. Men bildeler kan bli et problem, mener NAF.

Saab
Foto: Jim Cole / AP

Den svenske bilprodusenten Saab fikk i dag godkjent en søknad om konkursbeskyttelse etter at verken den amerikanske eieren General Motors (GM) eller den svenske staten vil bidra med de store beløpene som skal til for å berge fabrikken.

- Det er nok noen bekymrede Saab-eiere der ute etter all den negative omtalen i media de siste ukene. Men pågangen til oss i NAF har ikke vært stor, forteller Nils Sødal som er kommunikasjonsrådgiver i Norges Automobil-Forbund (NAF). Organisasjonen kan blant gi juridisk hjelp til medlemmer som får problemer med bilkjøp.

Sødal mener det ikke er noen grunn til panikk for norske Saab-eiere, selv om det meldes at situasjonen er uavklart for forhandlerne.

- Garantien er en sak mellom kjøperen og importøren. GM Norge har garantiansvaret, og det skal veldig mye til for at konsernets norske avdeling ikke greier å gjennomføre forpliktelsene sine. Ingenting tyder på at det er i ferd med å skje, sier Sødal.

Han viser også til forbrukerkjøpslovens regler om fem års reklamasjonsfrist hvis noe galt skulle skje med en relativt nyinnkjøpt bil.

Bildeler?

Gammel Saab

40.000 nordmenn har kjøpt en Saab siden starten for 62 år siden.

Foto: MORTEN HOLM / Scanpix

- Vi er litt mer bekymret for tilgangen på originaldeler hvis Saab lukker døra for godt. Men mange bildeler er felles for flere merker, noe som sikrer bedre tilgang.

- Noen Saab-deler er for eksempel identiske med tilsvarende deler i Opel, forteller Nils Sødal.

- Fraråder dere folk å kjøpe fabrikkny Saab i dag?

- Personlig ville jeg valgt et annet merke fordi annenhåndsverdien på Saab kan bli redusert når du eventuelt skal selge den igjen. Men Saab lager gode biler. Det har de alltid gjort, mener Sødal.

Samtidig tror han at velholdte Saab’er nå kan bli mer attraktive for kjøperne på bruktbilmarkedet. Sødal ser ikke bort fra at mange vil benytte sjansen til å forhandle seg fram til hyggeligere priser.

LES OGSÅ: Saab-entusiast frykter konkurs

Ny frist

Det går mot gjeldsforhandlinger etter at den svenske tingretten innvilget Saabs søknad i dag. Fabrikken i Trollhättan har fått tre måneders frist med å gjennomføre omorganiseringer, og kan ikke slås konkurs i løpet av den perioden.

Men det kommer til å kreve kapitaltilskudd for å lykkes, skriver General Motors i en pressemelding.

- Det som nå skjer er trist, men vi har en følelse av at en eller annen aktør vil sørge for at Saab overlever og har en framtid.

- Kinesere har for eksempel signalisert interesse for Volvo, og den indiske Tata-fabrikken har kjøpt britiske Jaguar. Jeg ser ikke bort fra at løsningen for Saab finnes i Asia, sier Sødal.

Det har også vært spekulert i at GM vurdrer å slå sammen Opel og Saab til ett nytt selskap.

Mot store endringer

Nils Sødal

Nils Sødal i NAF.

Foto: NRK

GM hadde problemer lenge før finanskrisen slo inn for fullt. Sødal viser til at konsernet har solgt biler med tap i mange år, spesielt fordi amerikanerne helt fram til nå har satset mest på store bensinslukende doninger. Nå har bunnen falt helt ut av det markedet.

Mange av de store velkjente produsentene har nå alvorlige problemer. Svenske Volvo fikk vanskeligheter etter at fabrikken ble kjøpt opp av amerikanske Ford, som også sliter tungt. Og verdens største bilprodusent Toyota går mot sitt aller første år med underskudd.

- Dette viser at det ikke har vært enkelt å bli kjøpt opp av de store. Etter det som nå skjer tror jeg nye aktører vil presse seg fram, sier Sødal. Han viser spesielt til den rivende teknologiske utviklingen i asiatisk bilindustri.

Kinesiske biler

Hybridbilen BYD F3

Vil den kinesiske plug-in hybridbilen BYD F3DM prege veiene våre i framtida?

Foto: Produsentfoto

- Biler østfra kommer til å bli godt synlige på vestlige markeder i løpet av få år. Både indiske og kinesiske fabrikker har nå lansert el-drevne familiebiler med svært god batterikapasitet. Bilmerker som er nesten ukjente hos oss. Foreløpig.

- Mitt tips er at mange nordmenn kjører det kinesiske merket BYD om et par tiår. En spekulasjon, men slett ikke usannsynlig, sier Sødal.

- Hvis denne og tilsvarende fabrikker kan konkurrere både på pris, kvalitet og teknologisk nyvinning har de lykkes. Og mye tyder på at det er i ferd med å skje, selv om også disse landene merker finanskrisen.

- Nå lager Asia både rendyrkede el-biler og mer konvensjonelle kjøretøyer. Og ikke minst hybridbilene, som snart kommer for fullt, forteller han.

LES OGSÅ:

TV og radio

Vi fyrer med ved. Men hva slags ved skal man fyre med - og hva bør man absolutt ikke slenge i peisen? Vi tester ved og gir tips og råd om vedovner, gamle som nye. Og så ser vi på fiffige ved-dingser.
Kunne du tenkt deg å sove i same seng som kong Olav? I sesongpremieren på Solgt tar programleiar Frode Søreide med seg to lag med meklarar frå Austlandet til Narvik. Her skal dei tippe pris på tre eigedomar. Kven tippar nærast? Ei av utfordringane er eit gamalt og ærverdig pensjonat, som mellom annan Kong Olav har gjesta ved fleire høve. Sesong 5 (1:6)
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.