- Ikke spis banan før trening

I stedet for å gå til fruktfatet, bør du ta en stans ved kaffemaskinen, sier kostholdsekspert Lise von Krogh.

Helene Sandvig, Yngvar Andersen og Lise von Krogh

Helene Sandvig er tilbake som programleder i kveldens Puls. Yngvar Andersen og Lise von Krogh gir råd om trening og kosthold, både under og etter sending.

Foto: Astrid Engen / NRK

Lise von Krogh

Heller kaffe enn banan rett før trening, råder ernæringsekspert Lise von Krogh.

Foto: John Harald Knutsson
Jostein Ananiassen, Marius og Alex Sørensen-Sjømæling, Siw Myhren Wean

Lurer du på hvordan de fikk det til? Jostein, Marius, Alex og Siw stiller til nettmøte i kveld sammen med trener Yngvar og kostholdsekspert Lise.

Foto: Randi Helland / NRK

Veien mot årets bikinisesong er i gang , og rett før trening tyr mange til en banan for rask energi. Det fungerer mot sin hensikt for mange av oss.

- Du får en stigning i blodsukkeret som så etterfølges av et fall i blodsukkeret under trening. Da presterer du dårligere, sier ernæringsfysiolog Lise von Krogh til NRK.no.

Hun anbefaler at man ikke spiser karbohydrater i det hele tatt den siste timen før trening.

Hvis du trenger litt ekstra, er det lurere å spise litt karbohydrater etter at du har varmet opp, råder hun.

Kaffe er en bedre idé

Faktisk kan det være en mye bedre idé å ta seg tid til et stopp ved kaffeautomaten.

- En kopp vanlig kaffe eller espresso kan gi en oppkvikker hvis man føler seg litt trøtt og slapp, sier Lise.

Hun anbefaler imidlertid ikke cola før trening, både på grunn av sukkeret og kullsyren.

Drikke underveis i treningen bør være vann, eller eventuelt sportsdrikk eller saft hvis man trener hardt og lenge.

Sjokomelk - ideelt etter trening

Når treningen er over, er det viktig å få i seg både proteiner og karbohydrater den første halvtimen.

- Sjokomelk eller jordbærmelk er en perfekt kombinasjon av proteiner og karbohydrater, og er lettvint og billig å få i seg etter trening, er Lises råd til restitusjonen.

Hun understreker at man også må passe på å drikke mye vann etter trening.

I løpet av 2 timer bør man spise et skikkelig måltid, enten det er frokost, lunsj, middag eller kvelds.

Drikk hele dagen

Væskebalansen er et problem for mange, og noen sliter med å få i seg en bestemt mengde. Lise von Krogh anbefaler at man heller ser på urinen.

- Er urinen lys og gjennomsiktig, drikker du nok. Er den mørk som morgenurinen, må du drikke mer. Så enkelt er det - du trenger ikke måle væsken du drikker i liter, sier hun.

Nok væske i kroppen gjør at du yter bedre.

- Drikk jevnt gjennom hele dagen, og også mens du trener. Og drikk vann!, er Lises råd.

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)