Hopp til innhold

- Ikke gå i salgsfella

Nå er det høysesong for salg og prisnedslag i butikkene. - Vær på vakt mot lurepriser, oppfordrer Forbrukerombudet.

Salg

Markedsføringen er blitt bedre. Men det er fortsatt mulig å gå i 'salgsfella', mener Forbrukerombudet.

Foto: ScanStock (illustrasjonsbilde)

Selv om mange bransjer har "salg" nesten året rundt, er august og januar de to månedene da du oftest ser salgsplakater i butikkene. Folk flest forventer at prisene skal være lavere akkurat nå.

Men hva betyr det egentlig når butikkene lokker med "Høstsalg" og "Sjokkpriser"? Forbrukerombudet kontrollerer akkurat nå flere bransjer og butikker for å sjekke at salgsprisene er reelle nedsettelser og ikke lurepriser.

Kravet er blant annet at salgsvarer tidligere skal ha vært solgt til den oppgitte førprisen, som butikkene er pålagt å informere om. Det er det ikke alle som gjør.

"Salgsfeber"

- I noen bransjer har det spredt seg en slags "salgsfeber" som varer året rundt. I det siste har trykket vært spesielt stort i sportsbutikker og blant mange som selger brune -og hvitevarer. Mens for eksempel møbelbransjen har vært mer sesongbetont med hovedfokus på januar og august, forteller seksjonssjef Jo Gjedrem hos Forbrukerombudet.

LES OGSÅ:

- Sist vinter oppdaget vi flere tilfeller av såkalte etter-priser, der man reklamerte med at varene snart blir dyrere og at det derfor lønner seg å handle nå. Slik markedsføring er klart villedende, og vi fikk ryddet opp i de verste eksemplene, sier han.

- Et annet problem er markedsføring i grenseland som kan gi inntrykk av at det kanskje er snakk om salg, og kanskje ikke. Lokkerop som "Januar-sjokk!" kombinert med "Slå til nå!" kan gi assosiasjoner om et reellt salg, uten at det nødvendigvis er tilfelle.

Reelle priser

Jo Gjedrem

Seksjonssjef Jo Gjedrem, Forbrukerombudet.

Foto: Pressefoto

Forbrukerombudets oppgave er å kontrollere at salgsprisene er korrekte og reelle, og slå ned på de som måtte drive med villedende markedsføring.

Å reklamere med generelt lave priser er selvsagt ikke forbudt, så lenge man kan dokumentere at det virkelig er slik.

Markedsføring som blander salgspriser med priser som ikke er nedsatt, kan være mer tvilsomt.

Gjedrem vil foreløpig ikke opplyse om hvilke bransjer Forbrukerombudet har kontrollert denne høsten.

- Først må vi sende ut brev til de aktuelle butikkene, sier han. Men bekrefter at det er funnet flere tilfeller av feilaktig markedsføring etter en kontrollrunde av høstens salgsannonser.

- Vårt inntrykk er likevel at markedsføringen av salgskampanjer generelt er blitt bedre de siste årene, men at det fortsatt er en del å gå på, forteller Gjedrem.

- Sunn skepsis

Sunn skepsis er Forbrukerombudets beste råd til kundene.

- Uansett hva som står i annonser og på plakater bør man ta påstandene og salgsprisene med en aldri så liten klype salt. For selv om den reduserte prislappen i seg selv er korrekt, betyr jo ikke det at varen nødvendigvis er den billigste på markedet.

- Man kan faktisk spare tusenlapper på en enkel undersøkelse der man selv sammenlikner med konkurrentenes priser. Og skal man gjøre større kjøp kan det lønne seg å følge med prisene en viss tid før man slår til.

- At butikk A har satt ned prisene med 20 prosent kan være uinteressant hvis butikk B uansett selger de samme varene enda billigere. For mange forbrukere kan det lønne seg å gjøre en enkel undersøkelse på egen hånd før man åpner lommeboka, sier Jo Gjedrem.

LES OGSÅ:

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)