Det er feil på minst to millioner av de til sammen 18 millioner mobiltelefonene som ble solgt i Storbritannia i fjor skriver forbrukermagasinet Which.
Det er imidlertid grunn til å stille spørsmål ved grunnlaget for undersøkelsen. Det var bare 50 mobileiere som ble spurt.
I følge undersøkelsen er det de nye mobiltelefonene som er utsatt for flest feil. Feilen oppstår antakelig de første seks månedene etter at telefonen er tatt i bruk.
Dårlige på support
Mobilleverandører i Storbritannia forsvarer seg med at 3G-nettet og stadig nye tjenester fører til at mobilteknologien nærmest hele tiden står på grensen til hva som er teknisk mulig.
Hjeper ikke, svarer forbrukermagsinet Which fordi mobilleverandørene er notorisk dårlige på brukerstøtte og rask reparasjon eller refundering av telefoner med feil.
Norske forhold
Her hjemme Norge så strides det om den såkalte femårsregelen. Bransjen mener at en mobiltelefon ikke kan forventes å vare mer utover den vanlige garantitiden som er på to år. Forbrukerrådet og Forbrukertvistutvalget sier at telefonene skal ha en reklamasjonstid på hele fem år.
Kilder: Which og ITavisen