Dette er Nokias tilbakemelding til Forbrukerinspektørene etter NRKs dokumentarserie
:Gjennom Basel-konvensjonen har en rekke land blitt enige om ikke å transportere farlig avfall over landegrensene, og spesifikt å forhindre overføring av slike materialer fra industrialiserte til mindre industrialiserte land.
Dette er en viktig internasjonal traktat som, sammen med en rekke andre initiativer på myndighetsnivå, har som mål å stanse eksport av avfall, om det er elektronisk eller av annen karakter.
Det har imidlertid kommet frem at elektronisk avfall fortsatt blir transportert over landegrenser av selskaper som opererer i denne bransjen. Dette ser ut til å forekomme fordi selskapene enten omklassifiserer varer som fortsatt fungerer til å være til gjenbruk eller renovasjon, eller i enkelte tilfeller på grunn av illegal aktivitet.
Myndigheter må ta disse problemene på alvor og sørge for effektiv nasjonal implementering av konvensjonen og eksportkontroll. Flere utviklingsland har nedlagt forbud mot transport av brukte elektroniske varer over sine landegrenser, derfor er det svært urovekkende å se at den illegale aktiviteten fortsetter.
Ved siden av dette misbruket finnes det et lovlig og akseptert marked for salg av brukt forbrukerelektronikk. Vi må vurdere og ta hensyn til om dette gjøres på en trygg og god måte som sikrer at forbrukere ikke utsettes for risiko. Mobilprodusenter (deriblant Nokia) gikk i 2002 sammen med FNs Basel-konvensjon for å adressere dette problemet og utvikle retningslinjer for ansvarlig gjenbruk, resirkulering og renovasjon.
Retningslinjene retter seg mot selskaper som opererer innen brukthandel av elektroniske varer. PC-bransjen har også satt sammen en lignende arbeidsgruppe og har utarbeidet retningslinjer for trygg gjenbruk og resirkulering av sine produkter. Disse retningslinjene spiller en viktig rolle, men har ingen rettslig status da det kun er myndighetene i det enkelte land som kan bestemme lovgivningen på dette området.
Nokia tar ansvar for trygg resirkulering av produktene vi lager. Greenpeace har over tid plassert Nokia som nummer én på sin rankingliste over grønne elektronikkselskaper, mye på grunn av ansvaret vi tar som produsent og det globale resirkuleringsprogrammet vi har fått på plass.
Nokia er tydelige på at vi IKKE støtter uansvarlig håndtering av mobilterminaler. Dessverre er det vanskelig å spore hvor terminalene sendes, om prosessene er trygge, og om tiltak er iverksatt for at man skal kunne kvitte seg med uønskede enheter på en trygg måte. Vi mener at den beste måten å sikre at uønskede terminaler håndteres trygt er ved å forsikre oss om at de kommer frem til registrerte og godkjente gjenvinningsselskap.
Dette er bakgrunnen for at vi har opprettet mer enn 5.000 innsamlingspunkter i 85 land verden over hvor forbrukere kan returnere sine gamle eller uønskede enheter til oss – uavhengig av merke.
Vi samler alle innleverte enheter og sender dem til ett av de ti autoriserte gjenvinningsselskapene vi bruker rundt om i verden. Her smeltes terminalene og materialene gjenvinnes for fremtidig bruk i en rekke ulike produkter og bransjer. Nokia finansierer denne aktiviteten og får ingen finansiell gevinst eller inntekt fra den.
Gjenvinningsselskapene vi har avtale med skal sørge for at ingenting går til spille. Opp mot 80 prosent av en terminal kan resirkuleres og materialene gjenvinnes, mens resten, hovedsaklig plastikk, brukes som drivstoff under resirkuleringsprosessen.
På denne måten kan forbrukerne føle seg trygge på at deres gamle enheter håndteres trygt og at det faktisk er en miljømessig fordel ved å returnere terminalene, ettersom materialene i produktet blir gitt nytt liv.
Nokia startet dette resirkuleringsprogrammet i 1997 i Sverige og Storbritannia, og programmet finnes i dag i 85 land og utvides ytterligere år for år. Til tross for disse tiltakene, ser vi at svært få forbrukere returnerer sine terminaler for resirkulering.
I fjor gjennomførte Nokia en forbrukerundersøkelse i 13 land for å finne ut hvorfor det er slik. Vi fant ut at bare tre prosent resirkulerer sine mobiltelefoner, til tross for at de fleste har gamle terminaler liggende hjemme som de ikke lenger ønsker. Tre av fire svarte tat de ikke engang tenker på å resirkulere sine enheter, og nær halvparten var ikke klar over denne muligheten.
Funnene viser at til tross for at folk i gjennomsnitt har eid omtrent fem telefoner, blir veldig få av disse resirkulert når de ikke lenger er i bruk. Bare tre prosent sier at de har resirkulert sin gamle telefon. Likevel blir svært få gamle terminaler, bare fire prosent, kastet på søppeldynga. De aller fleste terminaler, 44 prosent, blir oppbevart hjemme og aldri brukt.
Andre gir sine telefoner nytt liv på andre måter; rundt 25 prosent gir sine gamle telefoner videre til venner eller familie, mens 16 prosent selger sine brukte enheter, spesielt i utviklingsmarkeder.
Dette viser oss at det trengs ytterligere tiltak for å bevisstgjøre forbrukerne på hvordan de kan resirkulere sine gamle og uønskede produkter på en trygg måte. I fjor utvidet vi kommunikasjonen knyttet til dette med høyprofilerte kampanjer utviklet for å bevisstgjøre forbrukerne om vårt innsamlingssystem.
Vi har også jobbet med mobiloperatører, lokale myndigheter, offentlige instanser som for eksempel posttjenester, samt frivillige organisasjoner på lands- eller byspesifikke kampanjer for å nå så mange forbrukere som mulig.
Til syvende og sist er det forbrukeren selv som velger hva de vil gjøre med sin egen mobiltelefon. Vi kan ikke tvinge dem til å handle på en spesiell måte. Noen kan ønske å resirkulere terminalen ved å gi den videre til venner eller familie, andre ønsker å gi telefonene til systemer som tilbyr penger i retur for gamle mobiltelefoner, eller man ønsker å donere dem til et veldedig formål.
Uansett hva de bestemmer seg for bør forbrukere forsikre seg om at de vet hvor terminalen vil ende opp og hvordan den vil bli brukt i fremtiden. Hvis de vil være helt sikre på at terminalen ikke skal ende opp i et utviklingsland og bli e-avfall, anbefaler vi dem å returnere sine uønskede terminaler til et Nokia Care-senter eller akredittert system. De kan finne mer informasjon om hvordan de kan resirkulere sine terminaler og finne sitt nærmeste innsamlingspunkt ved å