Fem års reklamasjonsrett er dagens lovpålagte frist.
Forbrukerrådet har lenge forsøkt å få innført ti års reklamasjonsrett uten å lykkes.
Nå innfører Skanska Bolig som første boligutbygger dette, skriver Forbrukerrådet.
- Vi er strålende fornøyd. Det er ingen logikk i at et hus som skal stå i 100 år har samme reklamasjonstid som en mobiltelefon eller en vaskemaskin, sier Randi Flesland, direktør i Forbrukerrådet til NRK.no.
Les også:
Større trygghet
En av årsakene til at Forbrukerrådet lenge har ønsket lengre reklamasjonstid, er at feil og mangler ofte oppdages senere enn fristen.
- SINTEF Byggforsk gjorde i 2008 en undersøkelse som viste at 4 prosent av den årlige byggomsetningen går på utbedring av feil. Halvparten av feilene oppdages etter fem år, som boligeierne da selv må betale, sier Flesland.
Hun minner om tall fra 2006 som viste at boligeierne måtte ut med 2,5 milliarder kroner i utbedringer.
- Et hus lever, og det tar tid før enkelte typer feil synes. Vi ser at svært mange feil oppdages etter fristen, gjerne etter seks år. Derfor er dette en stor seier for boligkjøperne, understreker hun.
SINTEF Byggforsk tror dette vil sette kvalitet i et skarpere fokus i næringen.
- Det er vel liten tvil om at bygninger bør ha lengre levetid enn fem år. Utvidelse av reklamasjonsretten vil bety større sikkerhet for boligkjøperen, men jeg tror også det vil gi mer seriøsitet i byggenæringen og virke skjerpende for aktørene, sier Kim Robert Lisø, forskningssjef ved SINTEF Byggforsk til NRK.no.
Les også:
Mye fuktskader
Eksempler på skader som ofte oppdages etter fem år, er fuktskader.
- Det er mye feil og mangler på bad, som råte og den type ting. I tillegg er det en del sprekker og utglidning i grunnmur og direkte byggfeil, eksemplifiserer Flesland.
Skanska Bolig opplever også at fukt er blant skadene som tidligere ble oppdaget for sent.
- Seneste i går var det et innslag på Dagsrevyen der fukt hadde trukket inn i fasaden på treverket på huset. Fuktskader er veldig dyrt og kan fort koste mange hundre tusen, sier Magnus Aune Hvam, administrerende direktør i Skanska Bolig til NRK.no.
Boligutbyggeren har samarbeidet med Forbrukerrådet en stund. De ønsker at forbrukerne skal føle økt trygghet ved kjøp av ny bolig.
- Det har vært litt ymse omtale av nye boliger i det siste, men vi vil vise at det er trygt å kjøpe leilighet og hus av oss. Fra 1. juli har alle boligkjøpere ti års reklamasjonsrett på nye boliger i prosjekter som har salgsstart etter 1. juli, sier han.
Les også:
Flere følger etter
Forbrukerrådet synes det er kjempebra at bransjen selv nå har tatt affære, men håper samtidig på en lovendring slik at alle utbyggere har de samme reglene å forholde seg til.
Flesland forventer at andre kvalitetsbeviste boligbyggere også følger etter.
- Vi har en forventning om at dette også vil sikre leveringskvaliteten på boligene. Vi har vært i kontakt med flere andre aktører, og har grunn til å tro at flere snart vil følge etter.
Les også: