NRK Meny
Normal

Marthe (13): Benkpress booster selvtilliten

- Det hadde vært tøft å ta 70 kilo i benken før jeg fylte 14 år, sier Marthe Engskar Ramsrud. Barn og unge ned i 12-årsalderen kan fint trene med tunge vekter, mener flere eksperter.

Styrketreningssalene frister de unge. En av dem er 13 år gamle Marthe Engskar Ramsrud fra Hadeland. Hun elsker å legge seg ned på benken, feste blikket på stanga og se hvor mye hun klarer å løfte i benkpress. Etter å ha prøvd mange ulike idretter har hun landet på at styrkeløft er hennes greie.

– Jeg prøvde dansing, så var jeg med på fotballtrening, litt orientering og ballett, men det funka ikke for meg. Styrkeløft er min ting, fordi jeg mestrer det. Det er bra for selvtilliten når du benker femti kilo, og du får vist de andre gutta at jentene ikke bare kan drive med håndball, sier Marthe til NRK Puls.

Det har lenge vært en holdning til tungt styrketrening med vekter, at det ikke er noe for barn og unge under 16 år. Men hos de fremste ekspertene på området er ikke skepsisen lenger så stor.

Gamle myter

– Dette er gamle myter som det er viktig å få avkreftet, sier Truls Raastad, som er professor i idrettsfysiologi ved Norges idrettshøgskole, og spesialist på nettopp styrketrening.

- Ungdom som er i vekst og som har knokler som er i vekst kan trene med vekter og de kan trene også med tunge vekter gitt at de gjør det med riktig teknikk og at de har en god progresjon, at de gradvis trener tyngre og tyngre etter hvert som de behersker de vektene.

Truls Raastad

Truls Raastad, professor i idrettsfysiologi

Foto: Tora Krogh

– Er det bare å slippe dem løs på treningssentrene?

– Nei, det er ikke det slik treningssentrene fungerer i dag. Ungdom må ha en mye tettere oppfølging enn det man legger opp til for voksne. Det må flere ansatte og mye tettere oppfølging til for at det skal gå bra. Og det er også noen apparater som må tilpasses hvis man skal slippe unge ned i 12 års-alder inn på treningssentrene, sier Raastad.

Miljøet er bekymringen

– Det er ikke nødvendigvis fysiologisk skadelig for barn fra 12 år å trene i en styrketreningssal dersom de får god veiledning og opplæring. For oss er det viktig at barn og ungdom kommer i aktivitet. Og da er all aktivitet bedre enn ingen aktivitet, sier Mads Andreassen, fagansvarlig for barn og ungdom i Norges Idrettsforbund.

Mads Andreassen

Mads Andreassen, fagansvarlig for barn og ungdom i Norges Idrettsforbund

Foto: Norges Idrettsforbund


- Men det som kan være bekymringsfullt er det miljøet de unge kommer inn i på et treningssenter, at de går inn i en voksenverden som er for kroppsfokusert. Å drive barneidrett som om det var voksenidrett er uheldig, sier Andreassen.

Aldersgrensene senkes

Det er fortsatt mest vanlig å operere med 15- eller 16-års aldersgrense på treningssentrene rundt om i landet, men flere kjeder har begynt med egne opplegg for unge ned til 12 år. Da får de som regel tettere oppfølging i egne gruppetimer med andre ungdommer, eller de trener styrke med egen personlig trener i styrkesalen.

Elixia, Sats og 3T er blant kjedene med egne ungdomstilbud - som gir en begrenset adgang til styrketreningsrommene.

Erik Frydenberg

Erik Frydenberg, CEO Elixia Nordic

Foto: Elixia

- Vi tar avstand til overdreven fokus på tung styrketrening med mål om å bygge mye muskler på kortest mulig tid. Dette er en trend blant noen spesielle ungdomsgrupper i visse miljøer. Vi opplever heller ikke dette som noen utfordring på våre sentre. Vi ser at de yngre som trener hos oss i stor grad opprettholder sine gode treningsvaner som er blitt etablert gjennom organisert idrett, sier Erik Frydenberg, CEO i Elixia Nordic.

Teknikk er viktig

Marthe er klar over viktigheten av å gjøre øvelsene riktig. Så har hun også tidligere juniorverdensmester Eva Engskar som mor og læremester.

– Hva tenker du om at noen er skeptiske til at barn og unge skal løfte vekter?

- Jeg skjønner dem litt, og det er viktig å få en veileder som gir deg riktig teknikk. Men samtidig skjønner jeg ikke hvorfor ikke barn skal få trene i styrketreningssaler. Å ta benkpress er jo akkurat det samme som å ta armhevninger på skolen, bare forskjellig vekt, sier Marthe.

Marthe liker styrkeløft

Marthe får god assistanse på trening av mor og tidligere styrkeløftmester Eva Engskar.

Foto: Tora Krogh

Gøy å bli sterk


Miljøet i den lokale styrkeløftklubben som hun er en del av, er hun trygg på.

- Det er gøy å bli sterk, jeg blir glad og full av energi. Miljøet her er fint, alle støtter hverandre.

Hvor viktig er det å få større muskler?

- Det er ikke viktig for meg. Det viktige er å ha det gøy, men det er jo en fin bonus. Jeg tror at hver person har forskjellig fokus på trening, forklarer Marthe.

13-åringen som på et par år har gått fra å løfte 20 kilo til å løfte 60 kilo, har nå et klart mål.

- Det hadde jo vært tøft å ta 70 kilo i benken før jeg fylte 14 år, sier Marthe og smiler.

Har du tips til temaer vi bør ta opp i Puls? Kontakt oss på e-post!


TV og radio

Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)
Før spiste vi høne til middag, nå kastes de og brukes i betong. Gjennom å redde et hønsehus med 7500 høner fra søpla, vil programleder Marit Evertsen Grimstad sette fokus på det skjulte matsvinnet og prøve å gjøre noe med det. Er det mulig å få høna tilbake på middagsbordet? (1:4)
Vi fyrer med ved. Men hva slags ved skal man fyre med - og hva bør man absolutt ikke slenge i peisen? Vi tester ved og gir tips og råd om vedovner, gamle som nye. Og så ser vi på fiffige ved-dingser.