NRK Meny
Normal

- Å gå tur i 30 minutter er nok

Man er ikke nødt til å trene målrettet på et helsestudio for å ha god helse, mener norske fysioterapeuter.

En kvinner mosjonerer.

Det er lett å glemme at en liten gåtur kan gjøre underverker for helsen.

Foto: colourbox.com / colourbox.com

- Treningsbegrepet er nå så innarbeidet at vi knapt tenker over hva som ligger i det, mener Åse Bårdsen og Eline Thornquist.

I en kronikk i siste nummer av Tidsskrift for Den norske legeforening slår de to, som er henholdsvis høyskolelektor og høyskoleprofessor i fysioterapi, et slag for den hverdagslige kroppslige aktiviteten.

Eksempler på slik aktivitet er å gå på tur, leke, danse eller sykle til jobb og skole.

Ordet trening er blitt ensbetydende med fysisk aktivitet som er planlagt, strukturert, og som gjentas for hele tiden å bedre den fysiske formen, mener de to kronikkforfatterne.

- Med denne formen for trening dreier det seg om klare mål – sterkere, raskere, mer utholdende, fremholder Bårdsen og Thornquist.

Dette gjør terskelen for fysisk aktivitet høy for mange.

- Gå, danse, sykle

Et dansende par.

En dans hjemme på stuegulvet er også mosjon.

Foto: colourbox.com / colourbox.com

Men helt ordinær hverdagsmosjon er nok for en stor andel av befolkningen for å oppnå en gunstig virkning på helsen.

- Å gå i moderat tempo, gjerne slik at man blir andpusten eller varm i til sammen 30 minutter daglig, er nok for de fleste, opplyser Bårdsen og Thornquist.

Moderat kroppslig aktivitet har god effekt på immunforsvar, blodsirkulasjon og omsetning av næringsstoffer som fett og karbohydrater, i tillegg til å forebygge ledd

Aktivitet for aktivitetens skyld

I en tid med kropps- og helsefiksering er det viktig å holde fast ved at aktivitet har en egenverdi, mener de to, og bruker det å gå mosjonsturer som eksempel.

- Hvis du går for turens egen skyld, kan du la tankene vandre, kjenne på været og nyte omgivelsene, forteller kronikkforfatterne.

Hvis man derimot ”trener”, slik mange bruker ordet, kan opplevelsen være en helt annen.

- Å gå for å trene krever noe annet. Bedret kondisjon forutsetter oppmerksomhet omkring hyppighet, varighet og intensitet – og kanskje staver og skritteller, fremholder de to fysioterapeutene.

Det å gå blir da et middel, det blir ikke lenger et mål som knyttes til selve aktiviteten.

- Og en aktivitet må gi glede og mening, ellers gir man fort opp, mener Bårdsen og Thornquist.

Tre barn henger opp-ned i et klatrestativ.

Barns lek er et eksempel på aktivitet som har verdi i seg selv. Dette kan også voksne lære noe av, mener kronikkforfatterne, som vil fremme aktivitet for gledens skyld, ikke nødvendigvis for å komme i stadig bedre form.

Foto: colourbox.com

Gleden forsvinner i mål-fiksering

De to fysioterapeutene mener hverdagsaktivitet er kommet helt i skyggen av organisert og tilrettelagt trening på for eksempel et helsestudio.

- Hovedproblemet i dag er at hverdagsaktivitetene er i ferd med å forsvinne og at det bygges opp under en oppfatning om at vi sikrer oss god helse dersom vi følger tradisjonelt anerkjente treningsprinsipper, mener de to.

Samtidig som tallene viser at den norske befolkningen trener regelmessig i stadig større grad, viser ferske tall at kun 20 prosent av den voksne befolkningen beveger seg nok i forhold til anbefalingene, påpeker Bårdsen og Thornquist.

- Det blir altså stadig mindre av den type hverdagslig kroppslig aktivitet som de fleste ikke oppfatter som trening, fremholder de to.

Glede foran prestasjon

Bildet viser bein som løper på en tredemølle på et treningssenter.

Mosjon er mer enn målrettet trening på et treningssenter, understreker fysioterapeutene Åse Bårdsen og Eline Thornquist.

Foto: colourbox.com

Fokuset på trening for hele tiden å bli tynnere, sterkere eller mer utholdne gjør oss selvsentrerte, mener kronikkforfatterne.

I stedet for å fokusere på gleden ved hverdagslig mosjon, vendes oppmerksomheten mot kropp, utseende og prestasjon.

- Vi må passe oss for å gjøre enkel, naturlig aktivitet til vanskelig ”medisin”. Resultatet kan lett bli at vi fratar folk troen på at de kan bevege seg uten å følge ekspertråd eller skaffe seg personlig trener, understreker fysioterapeutene Åse Bårdsen og Eline Thornquist.

Hva mener du om helsefikseringen i mediene og samfunnet ellers? Fortell om det i kommentarfeltet!

TV og radio

Vi fyrer med ved. Men hva slags ved skal man fyre med - og hva bør man absolutt ikke slenge i peisen? Vi tester ved og gir tips og råd om vedovner, gamle som nye. Og så ser vi på fiffige ved-dingser.
Kunne du tenkt deg å sove i same seng som kong Olav? I sesongpremieren på Solgt tar programleiar Frode Søreide med seg to lag med meklarar frå Austlandet til Narvik. Her skal dei tippe pris på tre eigedomar. Kven tippar nærast? Ei av utfordringane er eit gamalt og ærverdig pensjonat, som mellom annan Kong Olav har gjesta ved fleire høve. Sesong 5 (1:6)
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.