Hopp til innhold

Kvenskinspirerte kniver skal ta opp tråden fra samekniven

Fem ungdommer i Nordreisa vil lære av suksessen til samekniven og lager ungdomsbedrift for å selge kvenskinspirerte kniver. Tirsdag tok de seks priser i fylkesmesterskapet for unge bedrifter.

Ungdomsbedriften Terä UB får priser på Ungt Entreprenørskap sin fylkesfinale

Det var stor glede da bedriften fikk ikke mindre enn seks priser på fylkesmesterskapet for ungdomsbedrifter.

Foto: Privat

Gjennom bedriften til de ikke bare selge kvenskinspirert kniver, men også fremme kvensk språk og kultur.

De fem er Ronja Kristine Albrigtsen, Rina Gausdal Bredesen, Ronja Jensine Dalsaune Sætre, Vilde Martine Ratama og Andrea Johanne Wiik. Jentene går i andre og tredje klasse ved Nord-Troms videregående skole.

Kniven til ungdomsbedriften Terä
Foto: / Terä UB

Tre av dem viser stolt fram kniven de har fått laga. Nå venter de inn flere kniver og slirer fra produsenten. Disse skal få et kvensk motiv og så selges.

– Vi begynte å tenke på hvordan samekniven har fått så stor oppmerksom og på hvordan vi kunne gjøre det samme for kvensk. Vi føler at det er blitt ganske glemt og det er lite fokus på det nå, sier Andrea Johanne Wiik.

Vil fremme det kvenske

Konseptet er enkelt, de bestiller kniver og slirer får laga en gravering og så skal knivene skal selges. Årsaken til at de vil satse på det kvenske er også for så vidt enkelt.

Rina Bredesen, Ronja Albrigtsen, Andrea Vik

Rina Bredesen, Ronja Albrigtsen og Andrea Wiik viser stolt fram kniven de har fått laga. Nå venter de inn flere kniver og slirer fra produsenten.

Foto: Laila Lanes / NRK

De begynte med å diskutere hva de hadde felles, og fant ut at alle hadde kvenske aner. Sjøl om de ikke har fått anledning til å lære språket er de opptatt av saken. Blant anna på grunn av påvirkning fra besteforeldre, forteller Ronja Kristine Albrigtsen som er fra Kildalen.

– Bestemor er veldig interessert og kan litt kvensk og prater om det kvenske.

Andrea syns det er en god følelse å kunne gjøre noe for den kvenske bakgrunnen sin.

Rina Gausdal Bredesen, Ronja Jensine Dalsaune Sætre, Vilde Martine Ratama, Ronja Kristine Albrigtsen og Andrea Johanne Wiik.

Rina Gausdal Bredesen, Ronja Jensine Dalsaune Sætre, Vilde Martine Ratama, Ronja Kristine Albrigtsen og Andrea Johanne Wiik.

Foto: privat

Mange positive tilbakemeldinger på kniven

En markedsundersøkelse de har gjort viser at det er interesse for produktet. De har fått mange positive tilbakemeldinger som gjør at de tror det er det rette de gjør, forteller Andrea.

– Det er jo veldig mange som setter pris på at vi tar tilbake det kvenske, som mange unge ikke vet om, sier Rina Bredesen.

Nå skal de samarbeide med buntmaker og kunsthåndverker Hilde Lund som skal gravere inn navn og figurer i slirene. Hun er også opptatt av Nordreisas historie og syns det er flott at ungdommene tar tak i den kvenske historien og kulturen.

– Jeg syns det er veldig artig at ungdommene begynner å våkne opp. Tankegangen om at du kan knytte produkter til det kvenske, er bra.

Planen var å gravere sjøl, men det viste seg vanskelig, forteller Hilde Lund.

Hilde Lund på Kronebutikken på Storslett

Hilde Lund på Kronebutikken i Sørkjosen i Nordreisa er en viktig samarbeidspartner med Terä UB.

Foto: Laila Lanes / NRK

– Det er en treningssak og det er det at når du brenner det på kniven er det gjort, du kan ikke viske det vekk.

Jentene fant ut at det beste var at Hilde Lund, som kan dette, tar den jobben. Nå ønsker de å komme i gang med salget av kniver så snart som mulig.

Vant til sammen seks priser

Tirsdag deltok de i fylkesmesterskapet for ungdomsbedrifter gjennom organisasjonen Ungt Entreprenørskap. I den tre timer digitalt overførte sendingen på Facebook gjorde jentene det svært bra.

Daglig leder Ronja Dalsaune Sætre fikk førsteplass i lederskap. De fikk andreplass i beste logo og beste pitch, som var laga i samarbeid med Jekta Storsenter.

Og så fikk de tre tredjeplasser, i beste samarbeid med næringslivet i samarbeid med UiT Norges arktiske universitet, beste markedsføring i samarbeid med Hermes og beste sosiale entreprenør i samarbeid med LO.

Logo ungdomsbedriften Terä UB

De fikk andreplass i konkurransen om beste logo.

Foto: Terä UB

– Vi er meget fornøyd! Vi er glad for at alt arbeidet vi har lagt ned blir satt pris på. Det viser at vi får igjen får det vi har jobba for, sier jentene. Vi er glade og stolte over at vårt produkt har blitt lagt merke til på en så positiv måte, er responsen fra jentene.

De takker sine samarbeidspartnere, Hilde Lund, Brødrene Øyo, Halti næringshage og Halti kvenkultursenter som har vært deres støttespillere gjennom hele prosessen.

Kvensk blir en rød tråd

Nå håper de å få salget i gang så fort som mulig.
– Jeg håper vi klarer å nå et større marked og kanskje komme inn i turistnæringa, sier Andrea Johanne Wiik.

De håper knivene skal være med på å sette fokus på det kvenske og være med å bringe det kvenske tilbake, også slik at flere får vite om kvenene.

Det kvenske vil også være sentralt når de planlegger å utvide bedriften. De planene er allerede klar. De planlegger flere produkter inn i bedriften.

– Det blir kvenskinspirerte turprodukter, sier Rina.

– Det kvenske skal være den røde tråden gjennom alle våre produkter, supplerer Andrea.