Vel 20 elever fra femte klasse på Krokelvdalen skole i Tromsø får en liten leksjon i hva det vil si å være en kven på Tromsø Museum.
– Jeg heter Noora og jeg er en kven, sier Noora.
Hun er engasjert som såkalt los av museet.
– Er det noen av dere som vet hva en kven er for noe, spør hun.
Mange rister på hodet, men noen av elevene har hatt en kvensk lærer. og vet litt.
– Jeg er en kven fordi min tippoldefar bodde i Nord-Sverige, der var det plassmangel og matmangel. Min tippoldefar pakka samme alt han hadde og vandra over til Skibotn, og bosatte seg der, fortsetter Nora.
Kvenhøst på Tromsø Museum
Noora snakker engasjert til elevene om sin identitet. Hun har stor glede av å være med på dette.
– Det faller meg utrolig naturlig, det blir bare å prate om meg selv og mitt eget liv. Jeg må ikke anstrenge meg for å engasjere andre i denne saken, sier hun.
Museet har i høst hatt kvenhøst. De viser utstillingen Yhessä – Yhdessä – Sammen
I den forbindelse har de invitert Tromsøskolene. Blant annet har Tromsø Museum fått laget en video som sier noe om hvem kvenene er.
- Se videoen her:
De viser også fram musikkvideoen «Være en kven» som er laget for ungdomsorganisasjonen Kveeninuoret i samarbeid med 3. klasse på Musikklinja ved Kongsbakken Videregående skole.
- Se videoen her:
– Vi er et museum som skal ta for oss det nordnorske aspektet, hittil har hatt mye om samer, nå var det kvenenes tur, sier museumslærer Merete Ryen.
De har så langt har hatt 12 skoleklasser på besøk,
– Vi skulle ønske oss flere, sier hun og håper de skal komme når tilbudet blir bedre kjent.
Får designe T-skjorte
Elevene har også fått i oppgave å designe et mønster basert på den kvenske kulturen og tradisjonen, alle klassene konkurrerer om å lage det fineste mønsteret, og vinnerklassen får hver sin T-skjorte med mønsteret trykket på.
Elevene fra Krokelvdalen skole går inn for oppgaven.
– Det er artig å se at de interesser seg for en minoritetskultur som de knapt kjenner til i utgangspunktet, sier Noora.
– Burde ikke elevene lært dette i skolen?
– Absolutt og det er kanskje en del av målet at vi skal bringe teamet inn i skolen. Museet må jo være et forbilde. Og lærerne får seg også en utdanningstur når de er på besøkt hos oss. Jeg håper dette er starten på noe og gir mer kunnskap.
Hun legger også vekt på at det er viktig for kvenene at de blir nevnt.
– Det gir stolthet for dem som er kvener.