Lærer språk via pepperkakebaking på YouTube

Å lage YouTube-video mens man baker pepperkake, det gjør det artigere å lære et nytt språk. Derfor brukes det når ungene i Kvænangen skal lære kvensk eller finsk.

Lennart Jenssen, Katriina Pedersen og Birthe Wassnes ved Kvænangen språksenter

Kvenskelev Lennart Jenssen, lærer Katriina Pedersen og finskelev Birthe Wassnes med det ferdige resultatet, et pepperkaketre, eller pippurikakkopuu på kvensk.

Foto: Laila Lanes / NRK

– Tääpänä met laitama pippurikakkopuu, sier Lennart Jenssen og snakker inn i kameraet.

Det er lærer Katriina Pedersen som filmer og styrer kamera mens Lennart og Birthe Wassnes står og kjevler ut pepperkakedeigen som etter hvert skal bli et pepperkaketre.

De syns begge det er morsomt å lage film.

– Det går bra, det er artig, sier Birthe.

Filming og baking Kvænangen

Katriina filmer mens Lennart Jenssen og Birthe Wassnes kjevler ut pepperkakedeig.

Foto: privat

Også læreren syns det er gøy

Lennart lærer seg kvensk og Birthe finsk ved Kvænangen barne- og ungdomsskole. Og da skjer noe av opplæringa på Kvænangen språksenter. Når NRK Kvääni besøker dem er de på gammelskolen i Kjækan.

– Er det litt lettere å lære kvensk når man lager film?

– Du må jo si det forskjellige setningene og ordene mange ganger fordi det blei feil, og da må man ta det på nytt, og så sitter det jo til slutt, sier Lennart.

Lennart har lært kvensk i flere år nå og er veldig engasjert i både å lære språk og å lære mer om kulturen. Birthe har valgt å lære finsk.

For lærer, og språkkonsulent på Kvænangen språksenter, Katriina Pedersen er det naturlig å bruke video og filming i opplæringa.

– Det er jo noe jeg syns er gøy sjøl, og når lærerne syns ting er gøy sjøl så pleier det å smitte over, ler hun.

Men hun syns også det hjelper i opplæringa

– Det er en konkret oppgave, ungdommene kjenner at her skal de lage et produkt, det er en reell situasjon der de må bruke språket. Og det er viktig å få til. Det er fryktelig kjedelig å lese og svare på spørsmål til læreren hele tida. Når det er et tenkt publikum til det hele så skjerper man seg.

Gamle Kjækan skole i Kvænangen

Filminga skjedde på gamle Kjækan skole.

Foto: Laila Lanes / NRK

På de unges premisser

Kvænangen språksenter, som er et senter for både kvensk og samisk språk, har vært i drift i to år. For språksentret er det viktig å leve i nåtida og ikke i fortida, sier Pedersen.

– Vi fokuserer på at det er språk som skal brukes i dag så derfor har vi sånn som for eksempel Halloween-feiring i lag med samiske og kvenske unger.

De lærer også bort om kvensk kultur og tradisjonelle håndverk og lignende.

– Men det er også viktig at det er litt på de unges premisser, at vi gjør ting de syns er gøy. Og så må vi som lærere ta språket inn i de situasjonene.

Det knises litt når de sitter de og ser gjennom opptakene, det kan jo være morsomt å se seg sjøl på film og de finner på mange spillopper. Som å kaste mel på hverandre.

Har sjøl ansvaret

Det er Lennart og Birthe som har ansvaret for filminga og regien. Katriina hjelper dem med filminga, det tekniske, og med språket.

Pepperkaketre

Pippirukakkupuu eller pepperkaketreet.

Foto: Laila Lanes / NRK

– De må stelle i stand til scenene, det er deres film og de må også finne ut hva de skal si. Og alt skal være på kvensk og finsk.

– Hvordan går det?

– Det går overraskende bra. Når de har fått en oppgave foran seg og de har fått litt tid ti å gjøre seg klar, så går det veldig bra. De her er så vant til å lage tictoc-videoer og diverse så når det absolutt gjelder går det bra å lære seg enda en setning.

Det er Katriina som redigerer videoene. Meningen er at de skal bli så bra at de kan publiseres.

Lennart håper de kan legges ut så folk kan se og lære kvensk.