Det er Halti Næringshage AS som har fått penger til å bistå reiselivsbedrifter i sin utvikling.
Det er snakk om 2 millioner kroner i internasjonale utviklingsmidler. Pengene kommer fra Interreg Nord, Troms og Finnmark fylkeskommune og Innovasjon Norge.
Lokale fortellinger i reiselivssatsing
Det hele starta med prosjektet «Our Stories». Den gikk ut å bruke lokale fortellinger for å vise fram lokal kultur og folket langs Nordlysveien. Målet var å gjøre Nordkalotten mer levende og attraktiv for tilreisende.
Nå videreutvikles dette med prosjektet «My Story». Der skal små reiselivsbedrifter i området fra Tromsø til Tornio i Finland kunne delta. Gjennom «My story» skal de få kunnskap om hvordan de kan bruke fortellinger forankra i bærekraftig kultur som markedsføringsverktøy. Og også hvordan dette kan brukes for å skille seg ut i mengden, skriver Halti Næringshage i en pressemelding.
Dette er noe også Innovasjon Norge nå har økt fokus på: historiefortelling som verktøy for kommunikasjon og samhandling.
Bedrifter langs Nordlysvegen, som går mellom Haparanda/Torneå og Tromsø, har nå en gylden mulighet til å be om hjelp.
Foto: Laila Lanes / NRKGrenseoverskridende
Det er et grenseoverskridende prosjekt. Lappland University of Applied Sciences, University of Turku – Finland Futures Research Centre, Pello Development og Halti næringshage AS er med.
Prosjektet «Out Stories» blei avslutta i 2019. Prosjektet vant blant anna Arctic Award 2019 for arbeidet.
Inger Birkelund, prosjektleder i Halti Næringshage, sier de under evalueringen fikk tilbakemeldinger fra bedrifter om behovene de har. Blant anna ønsker de møteplasser der de kan treffe potensielle samarbeidspartnere. De har også behov for å utvikle kunnskapen sin innenfor digital markedsføring.
– Det var derfor naturlig å gå videre med dette prosjektet som har økt fokus på bedrifter og bedriftsutvikling, sier hun.
«Digitalisering, bærekraft og økende turisme er globale megatrender som gir nye muligheter for reiselivsaktører også i vår region», skriver Halti Næringshage i pressemeldingen og fortsetter:
Gjennom «My Story» skal reiselivsaktører få tilgang til:
- workshoper med fokus på hvordan bedriften kan skille seg ut gjennom å bruke fortellinger
- skreddersydd rådgivning og bistand til hvordan hver enkelt bedrift kan jobbe for å bli mer synlig i markedet
Nå bes reiselivsbedrifter til å melde sin interesse.
–Vi oppfordrer alle reiselivsbedrifter som har ambisjoner om å vokse, om å ta kontakt med oss for å bli med i prosjektet, sier Marius Johansen, daglig leder i Halti Næringshage.