Nye muligheter for små reiselivsbedrifter på Nordkalotten

Små reiselivsbedrifter på Nordkalotten skal få hjelp til å utvikle seg og bli bedre. Dette skal skje gjennom et eget grenseoverskridende prosjekt i nord.

Halti næringhage AS sitt prosjektteam (fra venstre) Anja Thonhaugen, Trude Indrebø, Marius Johansen (daglig leder) og Inger Birkelund

Halti næringshage AS sitt prosjektteam (fra venstre) Anja Thonhaugen, Trude Indrebø, Marius Johansen (daglig leder) og Inger Birkelund

Foto: Hati næringshage

Det er Halti Næringshage AS som har fått penger til å bistå reiselivsbedrifter i sin utvikling.

Det er snakk om 2 millioner kroner i internasjonale utviklingsmidler. Pengene kommer fra Interreg Nord, Troms og Finnmark fylkeskommune og Innovasjon Norge.

Lokale fortellinger i reiselivssatsing

Det hele starta med prosjektet «Our Stories». Den gikk ut å bruke lokale fortellinger for å vise fram lokal kultur og folket langs Nordlysveien. Målet var å gjøre Nordkalotten mer levende og attraktiv for tilreisende.

Nå videreutvikles dette med prosjektet «My Story». Der skal små reiselivsbedrifter i området fra Tromsø til Tornio i Finland kunne delta. Gjennom «My story» skal de få kunnskap om hvordan de kan bruke fortellinger forankra i bærekraftig kultur som markedsføringsverktøy. Og også hvordan dette kan brukes for å skille seg ut i mengden, skriver Halti Næringshage i en pressemelding.

Dette er noe også Innovasjon Norge nå har økt fokus på: historiefortelling som verktøy for kommunikasjon og samhandling.

Nordlysvegen - skilt

Bedrifter langs Nordlysvegen, som går mellom Haparanda/Torneå og Tromsø, har nå en gylden mulighet til å be om hjelp.

Foto: Laila Lanes / NRK

Grenseoverskridende

Det er et grenseoverskridende prosjekt. Lappland University of Applied Sciences, University of Turku – Finland Futures Research Centre, Pello Development og Halti næringshage AS er med.

Prosjektet «Out Stories» blei avslutta i 2019. Prosjektet vant blant anna Arctic Award 2019 for arbeidet.

Inger Birkelund, prosjektleder i Halti Næringshage, sier de under evalueringen fikk tilbakemeldinger fra bedrifter om behovene de har. Blant anna ønsker de møteplasser der de kan treffe potensielle samarbeidspartnere. De har også behov for å utvikle kunnskapen sin innenfor digital markedsføring.

– Det var derfor naturlig å gå videre med dette prosjektet som har økt fokus på bedrifter og bedriftsutvikling, sier hun.

«Digitalisering, bærekraft og økende turisme er globale megatrender som gir nye muligheter for reiselivsaktører også i vår region», skriver Halti Næringshage i pressemeldingen og fortsetter:

Gjennom «My Story» skal reiselivsaktører få tilgang til:

  1. workshoper med fokus på hvordan bedriften kan skille seg ut gjennom å bruke fortellinger
  2. skreddersydd rådgivning og bistand til hvordan hver enkelt bedrift kan jobbe for å bli mer synlig i markedet

Nå bes reiselivsbedrifter til å melde sin interesse.

–Vi oppfordrer alle reiselivsbedrifter som har ambisjoner om å vokse, om å ta kontakt med oss for å bli med i prosjektet, sier Marius Johansen, daglig leder i Halti Næringshage.