Hopp til innhold

Vil gi kvensk stolthet og verdighet gjennom ny musikk

Kunnskap om at han har kvenske aner fikk musiker Tore-Morten Andreassen Figenschow til å lage ny musikk. Gjennom dette ønsker han å gi et bidrag til ny stolthet og verdighet rundt den kvenske kulturen som det blei lagt lokk over.

Tore Morten Andreassen Figenschow

Tore-Morten Andreassen Figenschow blir inspirert til å lage ny musikk av å få ny kunnskap om sin kvensk bakgrunn.

Foto: Laila Lanes / NRK

Tore-Morten Andreassen Figenschow klimprer litt på gitaren mens han forteller om hvordan den kvenske musikken kom til. Da han begynte å tenke på kvensk musikk, starta det med norsk og svensk folkemusikk.

Jeg kjenner ikke så godt til den finske musikken annet enn at jeg kjenner at den har en sånn slavisk, østeuropeisk «mollsound», sier han.

Han fant ut at han ville blande det med det norske og svenske og også bruke elementer fra salmer som han kjenner til. Tore-Morten har utdanning innen både elektrisk og klassisk gitar og med sin lange erfaring som musiker i mange forskjellige sammenhenger kjenner han godt til ulike musikksjangre, også salmer.

Det er den nordiske arven vår, en blanding av salmer og noe annet, et tonespråk med moll og dur, det har vært mitt utgangspunkt. Det er veldig spennende, sier han.

Fant kvenske aner i Balsfjord og Lyngen

De kvenske strofene har han funnet til fordi han forholdsvis nylig er blitt klar over sine kvenske aner og er blitt mer og mer interessert i sin flerkulturelle bakgrunn.

Det jeg vet om den er at den kommer fra Balsfjorden og Lyngen antageligvis, spesielt tror jeg tyngdepunktet er i Balsfjord, der ser det ut til å være massivt med aner – og det er jo hyggelig.

Hans interesse for slekta økte da han fant sine aner på slektsforskernettsida Geni. Han bruker mye tid på å finne ut av det og leser nå bøker for å finne ut mer om sin bakgrunn.

Vi er jo opptatt av å finne røttene våre, det merker jeg når jeg begynner å bli eldre, jeg er jo en middelaldrende-pluss mann. Det er en søken etter å finne ut hvor jeg kommer fra og hvem jeg er.

Gitarer - Tore Morten Andreassen Figenschow

På kontoret på Musikkonservatoriet i Tromsø, der han jobber som dosent, står det fullt av gitarer og andre instrumenter.

Foto: Laila Lanes / NRK

Blei inspirert til å lage ny musikk

Den nye kunnskapen førte til at han begynte å skrive ny musikk. Onsdag 18. mai blei et nytt prdukt lansert på YouTube. Den heter «Tullevaisuus kohtaa menneisyyen», eller «Framtid møter fortid» på norsk.

Fra før har han laga to kvenskinspirerte album: Improvisasuunit minun kainulaistista juurista som betyr «Improvisasjoner over mine kvenske røtter» og Visjuunit ajatellusta menneisyyđestä eller «Visjoner over en tenkt fortid» som begge ligger på Spotify.

Les også: – Nå er det min tur til å vise frem kulturen som har vært borte

Popartist Thea Thomassen
Popartist Thea Thomassen

Når man driver med kunst eller musikk, slik jeg gjør, så er man stadig ute etter å finne vinklinger og problemstillinger som kan inspirere en som komponist og utøver. Det er veldig viktig, det er faktisk det man bruker mest tid på, vil jeg si. Så det her har helt klart inspirert meg til å gå litt nye veier.

Han sier det er mye fint med den kvenske musikken som finnes, han har blant anna lagt merke til at mange har tatt tak i gammel musikk. Men han har valgt en annen vinkling.

Kvensk musikk, Tore Morten Andreassen

Tore-Morten Andreassen Figenschow kan ikke kan kvensk sjøl og har han fått hjelp til å oversette navnet på låten på facebooksida Kvener ut av skapet.

Foto: skjermdump

Jeg prøver å modernisere det ut fra mitt urbane språk. Jeg prøver å blande inn nye rytmer og inspirasjon og bruke ulike sjangergrep. Jeg vil på en måte skape en slags ny kvensk sound om man kan bruke det uttrykket.

Du kan høre musikken her.

Upløyd mark

Det å skape noe nytt inspirerer.

Jeg blir inspirert fordi jeg føler at det er upløyd mark. Jeg kan på en måte tilføre det det jeg vil, og det er jo veldig spennende fra et komposisjons- og utøverperspektiv.

Har det gjort noe med deg at du har funnet ut at du har kvenske og samiske aner?

Absolutt. Det er som musikk, hvis du hører på en type musikk, så er du låst i det, men hvis du får tre typer musikk så ser du blandinga og forbindelsene mellom ting, og det er litt mer spennende, rett og slett.

I musikken hører man rytmer i såkalte «loops», de kommer igjen og igjen og skal skape et inntrykk av uendelighet.

Det er følelsen av noe som forandrer seg lite. Jeg har brukt melodier som på en måte minner om folkemelodier, veldig enkle, minimalistiske melodier. Jeg bruker mye klang for å få en moderne variant, derfor har jeg kalt det «Fremtid møter fortid», det nye møter det gamle også musikalsk sett.

Les også: Kvensk og balkansk musikk i herlig blanding

Major Minorities, musikkprosjekt med kvensk og balkansk musikk
Major Minorities, musikkprosjekt med kvensk og balkansk musikk

Vil skape ny stolthet og verdighet

Musikken er jo litt meditativ på en måte?

Ja, det handler om hvordan jeg tenker, jeg er ganske meditativ. Jeg tenker veldig mye rundt hvor kommer jeg fra, hvorfor blei det lagt et lokk på ting, hvorfor kjenner ikke mine foreldre til historien, hvorfor er det ukjent for familien min?

Han reflekterer over det livet som har vært, at de levde et helt annet liv og ikke minst at de snakka et anna språk,

Det er jo veldig trist at flere generasjoner på en måte har fått ødelagt sin kontakt til fortida, hvem de var, deres røtter og stolthet og kultur. Det er jo egentlig helt forferdelig. Derfor er det så viktig at vi tar det fram og er stolt av det og prøver å skape kunst. Og lage ny verdighet og stolthet over det her. Det skal bli mitt bidrag.

Så det kommer mer kvenskinspirert musikk fra deg?

Det kommer masse kvenskinspirert musikk fra meg, for når jeg først er i stimen lar jeg meg ikke stoppe!