Hopp til innhold

Kvensk kunst smykker for første gang ut et offentlig bygg: – Det er jo litt banebrytende

– Det er veldig flott å være med på, det er jo litt banebrytende, sier en av kunstnerne, Åsne Kummejene Mellem. Hun mener det gir forventninger til seinere utsmykkiinger av offentlige bygg i Nord-Norge.

Åsne Kummeneje Mellem

Kunstner Åsne Kummeneje Mellem sine verk består av ullmateriale som har fått sin farget fra einer og steinlav.

Foto: Lisbeth Dragnes / Ruija kvenmuseum

Den kvenske kunsten har fått sentrale plasseringer i Statens hus i Vadsø som tirsdag blei offisielt åpna etter renovering. Utsmykkingen har tre stammers møte i nord som sentralt tema. Både kvenske, samiske og norske kunstnere har fått plass.

Åsne Kummeneje Mellem syns det er bra.

Det å ha alle disse nyansene som skaper Nord-Norge, det er jo spennende å se hvilke føringer dette kan gi til seinere prosjekter.

Sammen med henne har kvenske/norskfinske Maija Liisa Björklund bidratt med bestillingsverkene.

Maija-Liisa Björklund

Maija Liisa Björklund foran sitt bidrag til utsmykkingen. «Björklund har i flere prosjekter fordypet seg i kvenske symboler og deres betydning,» skriver Koro på sin hjemmeside.

Foto: Lisbeth Dragenes / Ruija kvenmuseum

– Kunstnerne har markert seg

Kurator for utstillingen er Monica Milch Gebhardt. Hun er samlingsforvalter ved Vadsø museum – Ruija kvenmuseum. For henne har den kvenske/norskfinske kulturen, som er fremtredende i Vadsø, blitt særlig viktig å fremheve kunstprosjektet.

Det er første gang kvenske kunstnere har fått levere bestillingsverk i statlig regi, så det er klart at det er viktig, sier hun.

Siden Gebhardt spesielt har ønska å fremheve yngre kunstnere med ulik tilknytning til Nord-Norge, var det naturlig å henvende seg til dem, sier hun.

Maija Liisa Björklund og Åsne Kummeneje Mellem har begge markert seg i bølgen av ny kvensk bevisstgjøring, sier hun.

KORO skriver på sin nettside om det to: «Björklund har i flere prosjekter fordypet seg i kvenske symboler og deres betydning, mens Mellem utforsker kvensk tradisjonshåndverk i sine arbeider.»

Les også Blei invitert til å stille ut midt i Oslo: – En utrolig vakker utstilling

Åpning utstilling Menossa; kunstner Åsne Kummeneje Mellem

Gebhardt kommenterer de to bidragene slik:

– Åsne har jobba med plantefarget ull av einer og steinlav. Da verket blei installert kunne man lukte skogens bunn. Maija Liisas verk er behandla med blant annet bivoks og lukta honning. Slik at de tatt naturen inn i bygget

.

Les også Spennende og æresfylt oppdrag for unge kunstnere

Åsne Kummeneje Mellem og Maija Liisa Björklund

Tre stammers møte er sentralt

Og det er ikke bare den kvenske kunsten som skal vises i utsmykkingen. For Gebhardt var det viktig å vise til det kulturelle og språklige mangfoldet området i Varanger har vært prega av.

Fokus har vært tre stammers møte, noe som var viktig for statsforvalteren, sier hun.

Også direktør for KORO, Sigurd Sverdrup Sandmo, legger vekt på den flerkulturelle bakgrunnen i området.

Alle som jobber i statsforvaltningen i Finnmark og alle som bor i Vadsø vet jo at tre stammers møte er helt sentralt. Og staten har kanskje ikke vært så flink alltid til å ta dette inn over seg eller til å gi den samiske befolkningen eller den kvenske minoriteten den oppmerksomheten og plassen i statsarbeidet som hadde vært naturlig, sier han.

Han understreker dette at det er første gang KORO har engasjert kvenske kunstnere for et statlig kunstprosjekt.

– Her ser vi at vår kurator Monica Milch Gebhardt har invitert inn kunstnere med forankring i både kvensk, samisk og norsk identitet til å lage en kunst som på en måte fører en samtale i dette bygget. Og jeg tror alle ansatte i dette bygget vil både lytte til og finne stadig nye fortolkningsmuligheter i denne samtalen.

Kummeneje Mellem legger også vekt på at det er en satsing på tre stammers møte.

Det føles helt på sin plass. Det er flott å se at når de har pussa opp så har de brukt kunst i bygget som representerer hele Nord-Norge, sier hun.

Monica Milch Gebhardt, Åsne Kummeneje Mellem, Marte Lill Somby og Maija-Liisa Björklund.

Monica Milch Gebhardt har vært kurator. Her sammen med fra venstre Åsne Kummeneje Mellem, Marte Lill Somby som har bidratt med en fotoserie, og Maija Liisa Björklund

Foto: Lisbeth Dragnes / Ruija kvenmuseum

Stort og viktig for kunstnerne

Da NRK Kvensk snakka med Åsne Kummeneje Mellem før åpningen på tirsdag var hun spent. Det har vært et flott prosjekt å jobbe med fra start til slutt, sier hun.

Både KORO, Monica Milch Gebhardt, Statens hus og kunstkomiteen har alle vært imøtekommende. Så det er et flott prosjekt som avsluttes og gjøres synlig for alle.

Hvordan føles det åtå og se på verket som henger på veggen?

Det er en veldig rar følelse å se at et stort verk som man har sittet alene og jobba med i så mange måneder plutselig henger i ei kantine i Statens hus, sier hun.

Også for Maija Liisa Björklund er det spesielt, hun føler hun blir tatt på alvor.

– Det er veldig stort for meg personlig som kunstner å få et sånt oppdrag, med den tilliten og det ansvaret det innebærer, det er veldig stort og føles veldig viktig, sier hun og viser til at kunstverkene skal stå der permanenti uoverskuelig framtid.

Hun håper dette kan bidra til større synlighet og at det kan inspirere flere kunstnere å gå inn i den delen av identiteten sin.

Les også – Fantastisk å introdusere et helt nytt begrep inn i de kvenske miljøene

Åsne Kummeneje Mellem, Maija Liisa Björklund, Liv Bangsund

Gebhardt forteller at en slik utsmykning består av både innkjøpte verker og bestillingsverker. Foruten bestillingsverkene fra de to kvenske kunstnerne, har de kjøpt inn en fotoserie av Marte Lill Somby og Jukke Rosing. I tillegg er det kjøpt inn tegninger av Ragna Misvær Grønstad og skulpturelle objekter av Philipp Spillmann.

Utsmykningen består også av kunst fra statsforvalterens eksisterende samling. Det er verk signert av kunstnere med nordnorsk, samisk og kvensk/norskfinsk tilknytning.