Denne uka har norsk filmbransje kjeklet om hvem som skal betale for å markedsføre "Elling" overfor Oscar-akademiet. Først i går ble det klart at ansvaret for lanseringen ligger hos Norsk Filminstitutt.
Slutt å krangle
Harald Zwart, AHA-regissør og mannen bak Hollywoodfilmen "One night at McCools", etterlyser nå en fast ordning for markedsføring av norsk film i utlandet. Han mener Norge må bevilge en øremerket pengepott for dette formålet, og slutte å krangle om enkeltsaker.
- Vi burde en hatt en pengesekk og et apparat øremerket markedsføring av norsk film i utlandet. Pengene burde vært brukt til både å markedsføre Norge som et bra sted å filme, og til lansering av norske filmer. En slik pengepott kunne nå trådt i kraft for å lansere "Elling" overfor Oscar-akademiet, sier Zwart.
Sats mer penger
Nils Gaup ble Oscarnominert for "Veiviseren", og har hatt flere internasjonale filmprosjekter. Han sier det bare er en ting å gjøre: Bevilge øremerkede penger.
- Jeg synes det burde være en egen pott for markedsføring av norsk film ute. Da kunne man begynt med lanseringsjobben av "Elling" med en gang. Da hadde man sluppet å gå alle rundene med masing for å skaffe disse pengene.
Reporter Lin Beate Gabrielsen
Kulturnytt NRK P2, 27. februar 2002
Bearbeidet for nett av Anne Christine Bratt