De nye TV-stjernene

De er forbildene til flere hundre tusen barn og unge i Norge. Dette er youtuberne barna dine elsker.

Youtubere

FORBILDER: (f.v.) Markus Sannes, Agnete Husebye, Benjamin Foss, Mina Jacobsen, Sara Høydahl og Sander Austad Dale. Dette er den nye generasjonen TV-stjerner.

De er med på å forme hvordan unge nordmenn ser på TV. Noen av dem konkurrerer med sendinger på tradisjonell TV i antall seere.

Statistikk viser at 80 prosent av alle barn og unge ser videoer på Youtube hver dag. Mange av dem har ikke sett på tradisjonell TV siden de var små.

– Youtube er designet for å holde på brukeren. Når en video er over, spilles automatisk en ny, med minst like spennende innhold som den forrige, forteller Niamh Ni Bhroin, forsker ved Institutt for Medier og Kommunikasjon på Universitetet i Oslo.

Hun mener at alle valgmulighetene Youtube tilbyr, samt muligheten til å komme tett på forbildene, gjør at barn og unge foretrekker Youtube framfor tradisjonell TV.

Gullsnutten 2019 - programledere

LØFTET FRAM STJERNENE: Stian Sandø, Lydia Gieselmann, og Shafqat, aka. Arman Surizehi kåret årets beste youtubere i «Gullsnutten».

Foto: NRK P3

– Men det er Youtube-stjernene som gjør at folk holder seg på plattformen, sier hun.

Ifølge Bhroin er barn i dag opptatt av å få med seg så mye som mulig av livene til dem de følger. Dette gir forbildene deres en enorm makt og påvirkning.

100 millioner

Den svenske Yotutube-stjernen Felix «Pewdiepie» Kjellberg bikket nettopp 100 millioner abonnenter på kanalen sin. Det er like mange som det er innbyggere i Tyskland og Australia til sammen.

BRITAIN-SWEDEN-INTERNET-PEWDIEPIE

PÅVIRKNINGSKRAFT: Svenske Felix Kjellberg er verdens største youtuber.

Foto: BEN STANSALL / Afp

Norske youtubere ligger ikke dårlig an de heller. Noen av dem har flere hundre tusen seere per video.

Her er noen av de største norske Youtube-stjernene:

«Agnetesh» – Agnete Husebye

Agnete Husebye går under navnet «Agnetesh» på Youtube og vant den gjeve prisen som «Årets Youtuber» under prisutdelingen «Gullsnutten» i år. På kanalen hennes finner du humoristisk underholdningsinnhold bevisst rettet mot en ung målgruppe. Husebye sin humor er som oftest barnevennlig og uskyldig og går ofte på bekostning av henne selv fremfor andre.

«Randulle» – Sander Austad Dale

Med Norges kanskje største spillkanal, er «Randulle» et navn de fleste i alderen 12 til 17 kjenner igjen umiddelbart. Det er fotball og Fifa som dominerer kanalen til «Randulle», men han publiserer også dagsblogger og videoer hvor han deler sine personlige meninger om ting – hovedsakelig fotball.

«Murdrocks» – Markus Sannes

Tre år på rad har Markus «Murdrocks» Sannes vunnet prisen for «Årets Morsomste» under «Gullsnutten». Videoene til Sannes består av parodier, disstracks (videoer som gjør narr av andre Youtubere) og serien «Pisspreik» hvor Sannes gjør nettopp det – preiker piss.

Sara Høydahl

Det siste året har Sarah Høydahl bygget seg opp et renommé som Norges True Crime-dronning på Youtube. På kanalen sin forteller hun om noen av verdens største kriminalsaker, blandet med skildringer fra sin egen hverdag. True Crime har allerede vært populært blant voksne i noen år nå, men Høydahl er sannsynligvis den som har introdusert sjangeren for norske barn og unge.

Mina Jacobsen

Vinneren av «Årets Livsstil» under «Gullsnutten», har godt over 100.000 seere per video. Et av temaene som går igjen i videoene hennes er å kjøpe eller bytte klær og antrekk med andre. Kanalen til Jacobsen har blitt enormt populær det siste året, mye takket være videoene hvor hun samarbeider med andre youtubere.

«Tappelino» – Benjamin Foss

Benjamin Foss (Tappelino)

NRK velger å ikke peke videre til «Tappelino»-videoer av hensyn til at motpart ikke kan komme med tilsvar på påstandene i videoen.

Foto: Skjermdump

Benjamin «Tappelino» Foss er allerede en kontroversiell figur i norsk media. I fjor vinter ble han dømt til å betale 140.000 kroner i oppreisning etter å ha publisert flere videoer med alvorlige anklager mot youtuber Dennis Vareide.

Foss fortsetter å publisere videoer, og er den på listen som har flest jevnlige seere. Mange av seerne hans er gutter i alderen 13 til 17 år. Det kan være vanskelig å vite hva som er sant og hva som er påfunn eller satire i videoene hans, derfor får han også mye kritikk for fremgangsmåten sin.

Anbefalt videre lesing:

Kulturstrøm

  • Var en av 8000 som søkte

    – Det var faren min som ba meg sende inn bilde, og slik kom jeg på audition. Jeg hadde lest en stor bildebok om Pippi, men ikke noe mer, sier Inger Nilsson til Kulturstripa om hvordan hun ble kjent som Pippi Langstrømpe i filmatiseringen av Astrid Lindgrens barnebøker.

    Pippi Langstrømpe Ep 7