Hopp til innhold

Youtube lanserer TV: – Kabel-TV i utsatt posisjon

Youtube lanserer TV-pakke. Det kan by på problemer for distributørene av kabel-TV, mener medieeksperter.

Susan Wojicki

UTFORDRER: Youtube utfordrer tradisjonell kabel-TV når de nå satser på TV. Direktør Susan Wojcicki sier selskapet satser på unge seere.

Foto: Reed Saxon / AP

Kanalen blir lansert i løpet av et par måneder og vil hete Youtube TV. Lanseringen blir sett på som en direkte utfordring mot tradisjonelle TV-selskaper.

Erik Wilberg

FORDEL FOR YOUTUBE: Erik Wilberg ved BI mener Youtube vil ha en fordel i konkurransen om seere.

Foto: privat

Det nye TV-tilbudet er en strømmetjeneste der brukerne mot betaling vil få adgang til innholdet hos store TV-kanaler som ABC, CBS, Fox News og NBC.

– Kabel-TV er absolutt i en utsatt posisjon. Hvis prisen er akseptabel kan det presse de etablerte aktørene, sier Erik Wilberg, førsteamanuensis på BI.

Nyheten om TV-satsingen ble lansert av Youtube-direktør Susan Wojcicki på en pressekonferanse tirsdag.

– Youtube TV er laget spesielt for å møte behovene hos en ny generasjon TV-fans. De ønsker å se hva de vil, hvor de vil og når de vil uten å forplikte seg, sa Wojcicki.

Tror på Youtube-fordel

– Youtube TV er en unik tjeneste for det amerikanske TV-markedet. Vi ønsker å se hvordan det går og har ingen planer om å utvide til Europa på dette tidspunktet, skriver Heller Skjervold, ansvarlig for Google, til NRK.

Som hos andre strømmetjenester vil innholdet skreddersys for brukeren.

– Reklamen kommer også til å bli mer målrettet og attraktiv. Det kommer til å gi Youtube en fordel, sier Wilberg.

Han får støtte av Jens Barland, førsteamanuensis på NTNU.

– Det blir økt konkurranse i et allerede presset marked. Jeg tror Youtube ville blitt en sterk konkurrent for de etablerte distributørene, sier Barland.

Canal Digital: – Vi består

Tormod Sandstø

IKKE REDD KONKURRENTEN: – Vi kommer til å bestå, sier Tormod Sandstø, i Telenor.

Foto: Pressefoto

Norske distributører av kabel-TV tror ikke de blir borte dersom Youtube lanserer tjenesten i Norge.

– Vi har levd med konkurransen fra Youtube lenge. Det kommer hele tiden noe nytt, sier Tormod Sandstø, informasjonssjef i Telenor, som eier Canal Digital.

– Jeg er helt sikker på at vi kommer til å bestå. Så lenge vi fortsetter hver dag å jobbe knallhardt med utvikling, så har vi en god posisjon, sier han.

Øyvind Huseby, direktør for samfunnskontakt i Get, mener utviklingen er spennende.

– Vi skal bruke denne anledningen til å lage et konkurransedyktig tilbud for kundene våre, også mot utenlandske aktører, sier han.

Ikke noe nytt

Bjarne Andre Myklebust

IKKE NOE NYTT: Bjarne Andre Myklebust i NRK mener Youtube ikke lanserer noe nytt.

Foto: Anne Liv Ekroll / NRK

NRK kommer ikke til nødvendigvis til å bli med på en slik tjeneste, slik flere av de amerikanske TV-kanalene har gjort.

– Med tanke på at vi lager så gode tjenester selv så tror vi ikke, på et generelt grunnlag, at dette gir oss noe ekstra, sier Bjarne Andre Myklebust, distribusjonssjef i NRK.

Han mener at det ikke er noe nytt Youtube lanserer.

– Jeg er ikke sikker på at dette er noe folk vil ha. Utviklingen går jo mer og mer mot streaming på forespørsel. Dette er den samme tjenesten som vi har, bortsett fra at dette er på internett, sier Myklebust.

Kulturstrøm

  • Ny undersøkelse: Færre leser for barna sine

    Stadig færre foreldre leser høyt for barna sine. Andelen boklesere i befolkningen synker sakte, viser Leserundersøkelsen 2024, som blir sluppet i dag, skriver Den norske forleggerforeningen i en pressemelding.

    – Foreldres lesing er avgjørende for barns ordforråd og leseglede. Nå faller også disse tallene, dette er dramatisk, sier Trine Skei Grande, administrerende direktør i Forleggerforeningen.

    Én av fire foreldre leser aldri høyt for barna sine. I 2017 svarte 93 prosent av foreldre med barn under 10 år at de leste høyt for barna sine. I 2023 var tallet 75 prosent. Samtidig viser undersøkelsen at de som leser for barna sine, gjør det oftere enn før.

    Leseundersøkelsen har blitt gjennomført av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen siden 1977.

    – Leserundersøkelsen bekrefter at vi trenger et krafttak for lesing, sier Trine Skei Grande i Forleggerforeningen og Anne Schiøtz i Bokhandlerforeningen.

  • Årets verk og Årets utøver

    Årets verk og Årets utøver 2023 ble delt ut i Spillerom, NRK P2, søndag 21. april. Dirigent og fiolinist Lars-Erik ter Jung er kåret til Årets utøver 2023. Tre vinnere får prisen Årets verk; Jan Erik Mikalsen for Fleurs, Nils Henrik Asheim for Organotopia, Tine Surel Lange – Two sides of the River. Prisene deles ut av Norsk komponistforening.

    Årets utøver og Årets verk 2023
    Foto: Kristin Kverndokk / NRK
  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober