Hopp til innhold

Youtube lanserer TV: – Kabel-TV i utsatt posisjon

Youtube lanserer TV-pakke. Det kan by på problemer for distributørene av kabel-TV, mener medieeksperter.

Susan Wojicki

UTFORDRER: Youtube utfordrer tradisjonell kabel-TV når de nå satser på TV. Direktør Susan Wojcicki sier selskapet satser på unge seere.

Foto: Reed Saxon / AP

Kanalen blir lansert i løpet av et par måneder og vil hete Youtube TV. Lanseringen blir sett på som en direkte utfordring mot tradisjonelle TV-selskaper.

Erik Wilberg

FORDEL FOR YOUTUBE: Erik Wilberg ved BI mener Youtube vil ha en fordel i konkurransen om seere.

Foto: privat

Det nye TV-tilbudet er en strømmetjeneste der brukerne mot betaling vil få adgang til innholdet hos store TV-kanaler som ABC, CBS, Fox News og NBC.

– Kabel-TV er absolutt i en utsatt posisjon. Hvis prisen er akseptabel kan det presse de etablerte aktørene, sier Erik Wilberg, førsteamanuensis på BI.

Nyheten om TV-satsingen ble lansert av Youtube-direktør Susan Wojcicki på en pressekonferanse tirsdag.

– Youtube TV er laget spesielt for å møte behovene hos en ny generasjon TV-fans. De ønsker å se hva de vil, hvor de vil og når de vil uten å forplikte seg, sa Wojcicki.

Tror på Youtube-fordel

– Youtube TV er en unik tjeneste for det amerikanske TV-markedet. Vi ønsker å se hvordan det går og har ingen planer om å utvide til Europa på dette tidspunktet, skriver Heller Skjervold, ansvarlig for Google, til NRK.

Som hos andre strømmetjenester vil innholdet skreddersys for brukeren.

– Reklamen kommer også til å bli mer målrettet og attraktiv. Det kommer til å gi Youtube en fordel, sier Wilberg.

Han får støtte av Jens Barland, førsteamanuensis på NTNU.

– Det blir økt konkurranse i et allerede presset marked. Jeg tror Youtube ville blitt en sterk konkurrent for de etablerte distributørene, sier Barland.

Canal Digital: – Vi består

Tormod Sandstø

IKKE REDD KONKURRENTEN: – Vi kommer til å bestå, sier Tormod Sandstø, i Telenor.

Foto: Pressefoto

Norske distributører av kabel-TV tror ikke de blir borte dersom Youtube lanserer tjenesten i Norge.

– Vi har levd med konkurransen fra Youtube lenge. Det kommer hele tiden noe nytt, sier Tormod Sandstø, informasjonssjef i Telenor, som eier Canal Digital.

– Jeg er helt sikker på at vi kommer til å bestå. Så lenge vi fortsetter hver dag å jobbe knallhardt med utvikling, så har vi en god posisjon, sier han.

Øyvind Huseby, direktør for samfunnskontakt i Get, mener utviklingen er spennende.

– Vi skal bruke denne anledningen til å lage et konkurransedyktig tilbud for kundene våre, også mot utenlandske aktører, sier han.

Ikke noe nytt

Bjarne Andre Myklebust

IKKE NOE NYTT: Bjarne Andre Myklebust i NRK mener Youtube ikke lanserer noe nytt.

Foto: Anne Liv Ekroll / NRK

NRK kommer ikke til nødvendigvis til å bli med på en slik tjeneste, slik flere av de amerikanske TV-kanalene har gjort.

– Med tanke på at vi lager så gode tjenester selv så tror vi ikke, på et generelt grunnlag, at dette gir oss noe ekstra, sier Bjarne Andre Myklebust, distribusjonssjef i NRK.

Han mener at det ikke er noe nytt Youtube lanserer.

– Jeg er ikke sikker på at dette er noe folk vil ha. Utviklingen går jo mer og mer mot streaming på forespørsel. Dette er den samme tjenesten som vi har, bortsett fra at dette er på internett, sier Myklebust.

Kulturstrøm

  • Hermine (16) blir hylla av Hollywood-stjerne

    Den amerikanske skodespelaren Matthew McConaughey hyllar bergenske Hermine Svortevik Oen i ein video som Norsk filmdistribusjon har delt.

    16-åringen har hovudrolla i spelefilmen «Birk & Magna – Gruvens mørke hemmelighet» som går på kino i sommar. McConaughey anbefalar alle å sjå filmen og trekk fram Svortevik Oen:

    – I hovudrolla finn du vår gode familievenn Hermine. Ho har lyst opp rommet sidan første gong me møtte ho, seier den amerikanske skodespelaren.

    Til BT fortel Svortevik Oen at ho og familien møtte McConaughey og hans familien på ferie for nokre år sidan.

    Hermine Svortevik Oen
    Foto: NRK Hordaland / NRK Hordaland
  • Kronprinsparets 50-årsfrimerker er klare

    I anledning 50-årsdagene til kronprins Haakon og kronprinsesse Mette-Marit har Posten laget to nye frimerker.

    – Det er faktisk ti år siden kronprinsparet var på frimerker sist. Det var i forbindelse med deres 40-årsdager, sier Postens frimerkesjef Halvor Fasting til NTB.

    I sommer og høst fyller både kronprinsen og kronprinsessen 50 år, og feiringen er allerede i gang. Posten gjør stas på «bursdagsbarna» ved å trykke opp 1,5 millioner frimerker av hver av dem.

    Frimerker med kronprinsparet
    Foto: NTB
  • Kulturministeren åpnet Musikkfabrikken

    Kultur- og likestillingsminister Anette Trettebergstuen åpnet tirsdag Musikkfabrikken i Hunderfossen familiepark.

    Musikkfabrikken er en publikumsattraksjon med klassisk musikk, sanselige opplevelser, avansert teknologi og animasjon i 4 dimensjoner.

    I sin åpningstale sa kultur-og likestillingsministeren at hun «...håper at barn og voksne nå vil komme hit til Hunderfossen og oppdage den klassiske musikken – og det store, grenseløse universet den er».

    Kultur- og likestillingsminister Anette Trettebergstuen åpner Musikkfabrikken i Hunderfossen familiepark.
    Foto: Hunderfossen familiepark

Flere kulturnyheter

På utestedet Cosmopolite i Oslo ble det gedigen jubel når Viggo Venn gikk av med seieren søndag kveld.

Viggo Venn fra Kongsberg vant Britain's Got Talent: – Som om Skeid vinner Champions League

En norsk klovn har vunnet en av verdens største TV-konkurranser. Premien er på 3,4 millioner kroner og har rojalt sus.