«Sh*t girls say» startet som en Twitter-konto for ett år siden, og har siden postet ulike setninger og uttrykk som er stereotypisk for jenter. Paret Kyle Humphrey og Graydon Sheppard er hjernene bak ideen, som har blitt en massiv suksess.
Etter et halvt år og titusener av følgere på Twitter, ble det laget en serie på YouTube som ga liv til sitatene. Første episode kom ut i desember 2011, og kort tid etter fulgte to episoder til. De til sammen drøye fire minuttene har over 28 millioner visninger.
Forlaget Harlequin som har inngått en avtale med skaperne av serien er mest kjent for sine svulstige og romantiske pocketbøker rettet mot kvinner. Etter oppstarten i Canada i 1949 har de solgt svimlende seks milliarder bøker, og det kommer over 100 nye titler hver måned skrevet av 1100 forfattere.
Nå skal de altså lage bøker av en serie som parodierer, og etter noens mening fornærmer, den stereotypiske kvinnen. Det bekymrer ikke forlaget.
– Vi er veldig glade for samarbeidet med Humphrey og Sheppard, sier Donna Hayes, forlegger i Harlequin.
- Se alle episodene: «Sh*it girls say» YouTube-kanal
Typisk jenter
Ideen til «Sh*t girls say» startet hjemme hos Sheppard og Humphrey, som diskuterte hva som var typiske ting for jenter å si.
– Det startet med setningen «kan du gi meg det teppet?», og vi fant ut at det kunne bli en morsom Twitter-strøm, har skaperne sagt i et tidligere intervju.
Twitter-strømmen ble raskt populær med titalls tusen følgere, og har på ett år fått 1,3 millioner følgere.
– Siden strømmen var så populær tenkte vi at det kunne være morsomt å lage videosnutter for å bringe tweetsene til live, sier Sheppard, som også er filmmaker.
Det er Sheppard som spiller kvinnen med alle utsagnene i videoene, og er flankert av flere statister. Blant dem er sanger og skuespiller Juliette Lewis, med en rolle i både episode 1 og 3.
– Hun (Lewis) var en av de første kjente navnene som fulgte oss på Twitter, og vi syntes det var veldig kult å ha henne på følgerlista sier paret.
Internett-meme
Etter den voldsomme suksessen etter ett år og med fersk bokkontrakt har ikke «Sh*it girls say» tenkt å gi seg med det første, og de har varslet at flere episoder er på vei.
Etter suksessen har det også kommet flere parodier på serien, som «Sh*it fashion girls say» og «Sh*t monks say», og duoen har klart å skape en ny «internett-meme»
– Den gjennomtrengingskraften og enorme populariteten twitter-strømmen og videoene har hatt viser bare at de har truffet blink hos en stor gruppe mennesker. Vi tror at det ikke bare er de som allerede er tilhengere og som ønsker mer av dette som vil ha glede av boken, men også et helt nytt publikum, sier forlegger Donna Hayes.
Boka skal ifølge forlaget inneholde en rekke fargebilder, for å illustrere essensen og humoren i frasene jenter bruker daglig.
Den skal etter planen gis ut høsten 2012.
- Les også: Håper på YouTube-hit med Michael Bolton-parodi
- Les også: Avslørte Mozart-bløff på YouTube