NRK Meny
Normal

Youssou N’Dour – Rokku Mi Rokka

Den senegalesiske artisten Youssou N’Dours nye plate "Rokku Mi Rokka" er en solid produksjon med uforutsigelige låter som kan få de fleste til å spisse ørene.

Youssou N’Dour

Youssou N’Dour er svært tilstedeværende på sitt nye album 'Rokku Mi Rokka'

Foto: National Geographic World Music

Et raskt søk på Youssou N’Dour og "Rokku Mi Rokka" på Google gir over 300.000 treff. Allerede nå! Bare en uke etter at den kom på markedet i Europa!

Varierte utgivelser

Det har gått tre år siden han kom ut med forrige plate, den Grammy-vinnende "Egypt", der N’Dour gjennom musikken søker seg mot sufimystikken. To år før det kom han ut med plata "Nothing’s in Vain", inspirert av fransk visetradisjon.

Det definitive gjennombruddet var allerede i 1994 med låta "7 Seconds", som var den viktigste grunnen til at musikkinteresserte over hele verden fikk navnet hans på tungen. Ja, også samarbeidet med Paul Simon og Peter Gabriel, da.

Ingen folkemusiker

Jeg må innrømme at jeg denne gangen leste mange anmeldelser av plata før jeg hørte musikken. Alle er stort sett enige om at dette er bra. Noen synes pop-rap-låta "Wake up (It’s Africa Calling)" med svenske Neneh Cherry, som også var med på låta "7 Seconds", er nydelig, men også rar. Andre skriver at dette kuttet er et bevis på at Youssou N’Dour har crossover-tvangstanker.

Dagbladets anmelder kaller slike uttalelser "World music-puristisk". Men jeg er nå usikker på om det er mulig å være purist i dette markedet, for Youssou N’Dour er jo ingen folkemusiker, hvis det var noen som trodde det.

Misunnelsesverdig energi

Han er likevel inspirert av tradisjonell musikk fra Senegal. Denne gangen konkret fra ørkenområdene nord i landet, som grenser mot Mali og Mauritania. Jeg kan høre påvirkning fra mange kanter, fra mange sjangere, men først og fremst synes jeg dette bør karakteriseres som særegen populærmusikk, med fantastiske musikere rundt en av de beste stemmene i Afrika.

Youssou N’Dour har en musikalsk energi mange kan misunne ham. Han er tilstede overalt i låtene sine. Med en dyp, bred klang, eller med en gjennomtrengende lys stemme. Musikken eksperimenterer og glimrer med stadig nye farger.

"Rokku Mi Rokka" som kan oversettes med "gi og ta", er også uforutsigbar og variert. Den fungerer både som bakgrunnsmusikk og dansemusikk. Og jammen tåler den også intens nærlytting. Jeg har prøvd alle metoder, og finner ingen nevneverdige svakheter.