Hopp til innhold

Ylvis vil ha enerett på The Fox

Ylvis-brødrene Vegard og Bård har søkt om å varemerkeregistrere «Ylvis» og «What does the fox say».

Ylvis-videoen "The Fox" har blitt et internett-fenomen på bare tre dager.

TVNorges YouTube-kanal har i løpet av den siste måneden rundet 340.000 abonnenter, og i helgen hadde «The Fox» for første gang over fire millioner visninger daglig.

Det bekrefter Ylvis’ manager Jørgen Thue til VG. Grunnen til varemerkeregistreringen er at komikerne ønsker å beskytte eget navn og utnytte det kommersielt.

– Vi ønsker å ta kontroll, sier Thue, Ylvis-brødrenes manager og daglig leder i brødrenes produksjonsselskap Concorde, til VG.

Interessen for det bergenske brødreparet eksploderte etter at Stargate-produserte «What does the fox say» begynte å ta av på Youtube i september.

Det tok én måned og seks dager før låten ble sett 100 millioner ganger, og Bård og Vegard Ylvisåker er nå i USA for andre gang denne høsten.

I dag deltar Bård og Vegard i showet Late Night with Jimmy Fallon i New York. Fredag inntar de både sofa og scene på det legendariske morgenshowet Today Show på NBC. Til sammen vil disse opptrendene alene nå ut til ca. 6,5 millioner amerikanere.

Bård og Vegard Ylvisåker

Bård og Vegard er igjen på vei til USA for å promotere 'The Fox'.

Foto: Grøtt, Vegard / NTB scanpix

T-skjorter og parfymer

Den enorme medieoppmerksomheten har også bragt med seg interesse for å bruke reven i diverse produkter.

Jørgen Thue forteller at Ylvis har fått en rekke forespørsler fra folk som ønsker å bruke frasen «What does the fox say», men ikke alle forslagene har vært like gode.

The Fox-t-skjorte

Det finnes allerede en rekke Fox-produkter på markedet. Nå varemerkeregistrerer Ylvis begrepet, samt sitt eget navn «Ylvis».

Foto: 6dollarshirts.com/skjermdump

Teamet ønsker å produsere produkter som t-skjorter, men også hodeplagg, parfymevarer, smykker og filmer. Og målet er å selge reve-produktene utenfor landets grenser.

– Vi tenker selvfølgelig på å nå ut til hele verden. Noe annet ville være dumt når vi har en verdensomspennende hit, forteller Thue til VG.

Normal saksbehandlingstid for å søke varemerkeregistrering er på fire måneder, men ifølge Patentstyret er det en litt mer omfattende jobb å varemerkeregistrere «What does the fox say» siden det er en frase og ikke et merkenavn.

Allerede til salgs

Et kjapt søkt på nettet viser at kreative hoder har kommet Ylvis-brødrene i forkjøpet, og allerede produsert t-skjorter inspirert av den norske hiten.

En t-skjorte med navnet «What does the fox say» selges til 6 dollar, nærmere 35 norske kroner.

Det finnes også utallige andre reve-t-skjorter til salgs i diverse nettbutikker. For ikke å snakke om kaffekopper, barneklær og tøyvesker.

Ylvis fremførte "The Fox" sammen med Ellen DeGenres i talkshowet som daglig har rundt 4 millioner seere.

Slik gikk det da Ylvis var på Ellen Show.

Kulturstrøm

  • Ny undersøkelse: Færre leser for barna sine

    Stadig færre foreldre leser høyt for barna sine. Andelen boklesere i befolkningen synker sakte, viser Leserundersøkelsen 2024, som blir sluppet i dag, skriver Den norske forleggerforeningen i en pressemelding.

    – Foreldres lesing er avgjørende for barns ordforråd og leseglede. Nå faller også disse tallene, dette er dramatisk, sier Trine Skei Grande, administrerende direktør i Forleggerforeningen.

    Én av fire foreldre leser aldri høyt for barna sine. I 2017 svarte 93 prosent av foreldre med barn under 10 år at de leste høyt for barna sine. I 2023 var tallet 75 prosent. Samtidig viser undersøkelsen at de som leser for barna sine, gjør det oftere enn før.

    Leseundersøkelsen har blitt gjennomført av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen siden 1977.

    – Leserundersøkelsen bekrefter at vi trenger et krafttak for lesing, sier Trine Skei Grande i Forleggerforeningen og Anne Schiøtz i Bokhandlerforeningen.

  • Årets verk og Årets utøver

    Årets verk og Årets utøver 2023 ble delt ut i Spillerom, NRK P2, søndag 21. april. Dirigent og fiolinist Lars-Erik ter Jung er kåret til Årets utøver 2023. Tre vinnere får prisen Årets verk; Jan Erik Mikalsen for Fleurs, Nils Henrik Asheim for Organotopia, Tine Surel Lange – Two sides of the River. Prisene deles ut av Norsk komponistforening.

    Årets utøver og Årets verk 2023
    Foto: Kristin Kverndokk / NRK
  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober