Det bekrefter Ylvis’ manager Jørgen Thue til VG. Grunnen til varemerkeregistreringen er at komikerne ønsker å beskytte eget navn og utnytte det kommersielt.
– Vi ønsker å ta kontroll, sier Thue, Ylvis-brødrenes manager og daglig leder i brødrenes produksjonsselskap Concorde, til VG.
Interessen for det bergenske brødreparet eksploderte etter at Stargate-produserte «What does the fox say» begynte å ta av på Youtube i september.
Det tok én måned og seks dager før låten ble sett 100 millioner ganger, og Bård og Vegard Ylvisåker er nå i USA for andre gang denne høsten.
I dag deltar Bård og Vegard i showet Late Night with Jimmy Fallon i New York. Fredag inntar de både sofa og scene på det legendariske morgenshowet Today Show på NBC. Til sammen vil disse opptrendene alene nå ut til ca. 6,5 millioner amerikanere.
- Les også: Ville «misbruke» Stargate
T-skjorter og parfymer
Den enorme medieoppmerksomheten har også bragt med seg interesse for å bruke reven i diverse produkter.
Jørgen Thue forteller at Ylvis har fått en rekke forespørsler fra folk som ønsker å bruke frasen «What does the fox say», men ikke alle forslagene har vært like gode.
Teamet ønsker å produsere produkter som t-skjorter, men også hodeplagg, parfymevarer, smykker og filmer. Og målet er å selge reve-produktene utenfor landets grenser.
– Vi tenker selvfølgelig på å nå ut til hele verden. Noe annet ville være dumt når vi har en verdensomspennende hit, forteller Thue til VG.
Normal saksbehandlingstid for å søke varemerkeregistrering er på fire måneder, men ifølge Patentstyret er det en litt mer omfattende jobb å varemerkeregistrere «What does the fox say» siden det er en frase og ikke et merkenavn.
- Les også NRK Beta: Hvor svær er «The Fox» egentlig?
Allerede til salgs
Et kjapt søkt på nettet viser at kreative hoder har kommet Ylvis-brødrene i forkjøpet, og allerede produsert t-skjorter inspirert av den norske hiten.
En t-skjorte med navnet «What does the fox say» selges til 6 dollar, nærmere 35 norske kroner.
Det finnes også utallige andre reve-t-skjorter til salgs i diverse nettbutikker. For ikke å snakke om kaffekopper, barneklær og tøyvesker.
- Les også: – Det kommer flere sanger