Portrett av Admir Batlak

REDNINGSMANN?: Admir Batlak er blitt geniforklart av en samlet norsk motebransje.

Foto: Karina Rønning

Mannen motebransjen elsker

Han er blitt kalt kleskunstneren, norsk motes redningsmann og fått unison hyllest fra en samlet, norsk motebransje. Hva er det med Admir Batlak?

– Jeg takker for komplimenten, og prøver å glemme det rett etterpå. Man er bare så god som det siste man gjør, sier designeren selv om lovordene.

Det siste han gjør er inntil videre å vise fram sin ferske kolleksjon på Aker Brygge i kveld.

Klokken 18.30 skal 13 høyreiste modeller bruke veien ned til Aker Brygge som catwalk. Iført Admir Batlaks nye kolleksjon pakker de sammen hovedstadens moteuke Oslo Runway, og hele byen er invitert til å se på.

– Jeg forventer å bli overrasket. Det han driver med er gjennomgående originalt, så det er ikke godt å vite hva man får, sier Ida Eritsland, moteviter og journalist i Dagens Næringsliv.

Hun tror Admir Batlaks visning vil bli et høydepunkt for mange.

– Det er knyttet store forventninger til visningen hans, og det er nok en del av grunnen til at han får æren av å avslutte det offisielle programmet på Oslo Runway, sier Eritsland.

Før dette skjer, har designeren Admir Batlak skiftet humør og selvtillit 40 ganger om dagen. Han har mistet appetitten fullstendig, og vil aller helst ikke snakke om kolleksjonen han har laget.

– Dette skjer hver sesong.

Ida Eritsland

STORE FORVENTNINGER: Moteviter og journalist Ida Eritsland har store forventninger til Admir Batlaks visning. Hun tror han blir høydepunktet under Oslo Runway.

Bryllupskjole i nordlandsvind

Jeg har aldri møtt Admir Batlak, dette intervjuet er gjort på e-post. Men jeg møtte en av kreasjonene hans en sommerdag i 2011, da en venninne giftet seg i en brudekjole designet av Batlak.

Og hvis ikke navnet hans allerede hadde festet seg i bevisstheten allerede da, gjorde det det i alle fall nå.

Hvem er det som har laget kjolen, spurte jeg. Den var vakker. Hvit, minimalistisk, kortere enn vanlige brudekjoler og med avslappede volanger på ermene som fikk stoffet til å blåse i den nordnorske vinden denne sommernatta.

Det er Batlak som har designet den. Han fra Batlak og Selvig, svarte bruden.

At Admir Batlaks design dukker opp i et bryllup i vesle Festvåg utenfor Bodø, i et år hvor han fylte 29, kan kanskje si noe om rekkevidden på plaggene som Batlak lager.

– Den var til henne, men tok utgangspunkt i ting jeg jobbet med akkurat da. Jeg gjør ikke mange sånne oppdrag, kun for gode venner og de beste kundene, sier Batlak.

At pengesterke kjøpere med mye kulturell kapital fikk øynene opp for Batlak, har hjulpet ham fram.

– Jeg har vært heldig å møte kvinner som er sitt kulturelle ansvar bevisst. Vil man overleve, så er man avhengig av folk som følger opp applausen. Og vil publikum at lokal design skal eksistere, må de også kontinuerlig kjøpe det. Dette gjelder jo alt, vil man ha en slakter i nabolaget, så må man handle kjøttet sitt der.

Ifølge en av motebransjens kjennere, Jostein Wålengen, er dette én av faktorene, som har gjort Admir Batlak til en av de mest populære mennene innen norsk mote.

Jostein Wålengen

KOMPLETT: Når Batlaks vår- og sommerkolleksjon presenteres i dag, vet Jostein Wålengen hva han vil ha fra designeren. – Det jeg gjerne vil se, både for Admirs del og min, som innkjøper, er mer komplette kolleksjoner med et større spekter av styles, prispunkter og materialvalg, sier Jostein Wålengen.

Foto: Anne Valeur

– Han har et godt nettverk av kunst- og kulturinteresserte kvinner i 50- og 60-årene, kombinert med tette bånd til flere innflytelsesrike kvinner i moteindustrien, som Esra Røise (illustratør, journ. anm.) og Hege Aurelie Badendyck (kreativ leder for motemagasinet Costume, journ.anm.). Det sikrer god rekkevidde på hvem som ser, og bruker, plaggene, sier Jostein Wålengen, eier av klesbutikken Nr. 9 og partner i konseptbyrået 8392.

Som eier av klesbutikken Nr. 9 er han også innkjøper og selger av Admir Batlaks design. Wålengen forteller at det designbutikken selger av Batlaks plagg går overraskende bra.

– Et av hans største fortrinn er kombinasjonen av uventede uttrykk med kommersiell verdi.

Admir Batlak mener at de som har lommeboken til det, bør gjøre det de kan for å støtte norsk design.

– Alle kan ikke kjøpe klær med en viss prislapp. Og jeg synes det er fantastisk at folk kan nyte mote kun som visuell kultur. Men de som har interessen og økonomien til det, ja, de har et ansvar for å handle.

Vil ikke «jinxe» suksessen

Det er ikke alle kunstnere som opplever ett klart øyeblikk av åpenbaring hvor de skjønner hvor de skal og hvor de er på vei.

Admir Batlak (34) visste ikke hvor han ville ende da han i 1997 satt foran TV-skjermen i Lier og så visningen til designeren Hussein Chalayan på TV. Men han visste at han var forelsket – i mote.

Admir Batlak og Charlie Selvig

TIDLIG SUKSESS: Admir Batlak høstet tidlig heder og ære for sine kreasjoner. Allerede i 2008 mottok han og makker daværende Charlie Selvig prisen Nåløyet under Oslo Fasion Week.

Foto: Johannessen, Sara / NTB scanpix

– Som 15-åring hadde jeg ikke et sterkt utgangspunkt for å analysere det jeg så, men jeg husker bare at det var så vakkert, det vakreste jeg noen gang hadde sett. En perfekt blanding av presisjon og emosjon. Noe kontrollert, men varmt.

Hvor han vil ende, vet han heller ikke i dag. «Jeg vil ikke jinxe det», sier han når han blir spurt.

Det har foreløpig ikke vært mye uflaks, eller «jinx», å spore i Admir Batlaks karriere.

Ti år etter at han så Hussein Chalayans visning på TV, entret han norsk motebransje med noe som ikke kan sies å være noe annet enn et bombastisk brak.

Omtrent slik så starten av designerkarrieren til Admir Batlak ut: årets debutant, headhuntet til et av verdens største motehus og vinner av Nåløyet, en av Norges mest høythengende designpriser.

For å utbrodere: Sammen med Charlie Selvig laget han en kolleksjon som ble året til årets debutantvisning på Oslo Fashion Week i 2006. Under merket Batlak & Selvig sydde de kolleksjoner i en leilighet som de delte med to andre. De jobbet for det italienske motehuset Dolce & Gabbana, noe som ble dokumentert av NRK-programmet Safari i 2008.

– Vi ble tatt inn på grunnlag av at vi var veldig annerledes enn det Dolce & Gabbana står for i dag. De ville fornye designteamet sitt og få inn en litt annen vinkling på hva D&G kunne bli i fremtiden, forklarte Selvig i programmet.

De fikk kunstnerstipend av staten, ble kjøpt inn av Nasjonalmuseet og begynte et samarbeid med Galleri Riis som brakte med seg en kjøpesterk, kulturinteressert kjøpegruppe. De fikk studio og butikk på Tjuvholmen i Oslo.

Det gikk rett vei for Batlak & Selvig. De var et etterlengtet frisk pust i norsk mote. Så gikk de hver for seg. Batlak & Selvig var historie.

– Det var et overraskende trekk fra deres side. Jeg tror folk ble ganske skuffet, for de to hadde fått til noe på et nivå vi ikke tidligere har sett her til lands. Folk var veldig glad for å se designere med så sterke meninger, internasjonale visjoner og estetikk. Så da de forsvant oppstod det et vakuum, og det gjorde litt vondt, sier Eritsland.

NRKs kunsprogram møtte designerduoen i 2008.

JOBBET FOR D&G: Kunstprogrammet Safari møtte Batlak og Selvig da de jobbet for Dolce & Gabbana i 2008. Se innslaget her.

Ønsker flere unge stemmer

I 2013 lanserte Admir Batlak sitt eget merke. Debutkolleksjonen ble usedvanlig godt mottatt av motepressen, og torsdag kveld skal han presentere en ny kolleksjon under eget navn.

Moteuka Oslo Runway har fått skryt for å skape en profesjonell og seriøs visningsarena for norsk mote og design. Samtidig gjør flere norske moteskapere det godt i utlandet, og flere peker på en ny vind i den unge, norske moteindustrien.

Admir Batlak holder seg foreløpig i Norge.

– Jeg har det fint her, men la oss se hva som skjer. Jeg tror det er like utfordrende å jobbe kreativt overalt. Du vet, hvis markedet er større, så er konkurransen også hardere.

Hvis han kunne ønsket seg noe av norsk motebransje, er det flere unge og uavhengige stemmer.

– Folk som pusher noen grenser. Verden har nok klær, så fremtiden må være mer interessant.

Del på Facebook Del på Twitter Del på Google+ Del på epost