NRK Meny
Normal

Wetland: Dette er litt av en konspirasjonsteori

First House-partner og tidligere FN-ambassadør Morten Wetland svarte på Harald Stanghelles påstander om Kina-samarbeid i direktesendt debatt.

Morten Wetland

BESKYLDT FOR SAMRØRE MED KINA: På kommentarplass onsdag videreformidlet Aftenposten-redaktør Harald Stanghelle (i midten) rykter om at PR-firmaet First House angrep Thorbjørn Jagland og Nobelkomiteen på oppdrag for Kina eller kinesiske interesser. Her venter han og First House-partner Morten Wetland på gangen foran onsdagens Dagsnytt 18-sending.

Foto: Gaute Zakariassen / NRK

Harald Stanghelle

VIDEREFORMIDLET RYKTER: Aftenposten-redaktør Harald Stanghelle.

Foto: Åserud, Lise / NTB scanpix
FN-ambassadør Morten Wetland

SVARER STANGHELLE: Tidligere FN-ambassadør Morten Wetland, nå partner i First House.

Foto: Anders Tvegård / NRK

En kommentar i Aftenposten onsdag har satt sinnene i kok blant medie- og PR-folk.

Les: First House: – Vi har ikke oppdrag for Kina

I ettermiddag møttes partene, Aftenposten-redaktør Harald Stanghelle og First House-partner Morten Wetland til debatt i Dagsnytt 18.

Videreformidlet ubekreftede rykter

I en kommentar i Aftenposten onsdag videreformidlet Stanghelle «gode, men ubekreftede rykter» om at kinesiske interesser hadde leid inn PR-byrået First House til en kampanje mot Thorbjørn Jagland og Nobelkomiteen.

First House benekter dette.

Bakgrunnen for kommentaren er at First House-partner Morten Wetland, som var Norges FN-ambassadør frem til 2012, forrige uke skrev et debattinnlegg i Dagens Næringsliv.

I innlegget omtaler Wetland tildelingen av fredsprisen til Barack Obama som hans pinligste dag som ambassadør, og Stanghelle antyder at dette kan være del av en bevisst strategi for å latterliggjøre Thorbjørn Jagland og Nobelkomiteen.

– Klanderverdig av Aftenposten

– Dette er litt av en konspirasjonsteori, var Wetlands umiddelbare svar på påstandene da han satte seg ned i Dagsnytt 18-studio onsdag ettermiddag.

Han kaller det «grovt klanderverdig» av Stanghelle og Aftenposten å sette ubekreftede påstander på trykk.

– I dagens Aftenposten Skriver stanghelle det jeg vil kalle en grovt injurierende kommentar om First House og meg selv, der han antyder at vi er hyret inn av kinesiske interesser til å drive en kampanje mot Nobelkomiteen og Thorbjørn Jagland. Det stemmer ikke, og det savner enhver rot i virkeligheten.

Wetland medgir imidlertid at First House har norske kunder med næringslivsinteresser i Kina.

Se debatten i Dagsnytt 18

Stanghelle: Vi vet ikke

Stanghelle sier han forstår at kommentaren er kontroversiell, men forsvarer likevel publiseringen av påstandene.

– Jeg ser at dette er omstridte formuleringer, men når jeg bruker uttrykket «gode, men ubekreftede rykter», ligger det i kortene at kilden ikke er hvem som helst. Samtidig står det åpent og ærlig i kommentaren at vi ikke vet, sier Stanghelle.

Aftenposten-redaktøren forteller at kommentaren ble vurdert grundig før publisering. Han mener kommentarformen gir større rom til å gjengi subjektive meninger og ubekreftede opplysninger.

– Teksten er merket som kommentar, den er spørrende i formen og den er helt klar på at den er et subjektiv kommentar. Jeg er helt med på å diskutere om dette er en gråsone i skillet mellom objektiv nyhetsjournalistikk og subjektiv kommentarjournalistikk, svarer Stanghelle.

Wetland sier First House nå vurderer om de vil klage kommentaren inn til Pressens faglige utvalg (PFU).

Avviser kinesiske oppdrag

Wetland tok først bladet fra munnen i en kronikk i Aftenposten onsdag ettermiddag.

«Synspunktene er mine egne, og har ingen ting med First House’ virksomhet å gjøre. Harald Stanghelle overvurderer nok min betydning når han anfører at jeg driver en kampanje mot Thorbjørn Jagland», skriver Wetland i kronikken.

Han slår fast at First House verken har oppdrag for Kina eller for «kinesiske interesser», og understreker at synspunktene i innlegget er hans egne.

Wetland forklarer videre bakgrunnen for at han skrev debattinnlegget.

«Inspirasjonen til å skrive artikkelen fikk jeg av Leiv Lundes kronikk i Dagens Næringsliv 12. mai, der han tar til orde for at de parlamentariske ledere bør samles om en uttalelse om at Nobelkomiteens avgjørelse ikke reflekterer Stortingets syn eller er uttrykk for norsk politikk.»