Hopp til innhold

Westerdals-studenter kan vinne prestisjepris

Deres film er et av tre bidrag som har kommet til finalen i BAFTA Student Film Awards i kategorien kortfilm. Med filmen ønsker de tidligere studentene å sette søkelyset på om alle burde få barn.

Filmskaperne bak Birthright

Kortfilmen «Birthright» er laget av tidligere studenter ved Westerdals i Oslo, som er en del av Høyskolen Kristiania.

Foto: Birthright

Hva om man måtte gjennom en rekke kurs og tester før man kunne få barn?

Det spørsmålet har de tidligere studentene Wilde Siem, Mauritz Brekke Solberg og Daniel Schwarz stilt seg under studietiden på Westerdals. Da de skulle i gang med bacheloren var det ikke tvil – dette ville de lage film om.

– Det er en kortfilm på rundt 20 minutter, som samtidig er en pilot til en TV-serie. Den handler om «Birthright-programmet», hvor vi ser for oss en fremtid der man må få et foreldresertifikat for å få barn. Så da må man gjennom en hel del tester for å kunne bestå, og bli foreldre, sier produsent og tidligere student, Wilde Siem.

Wilde Siem

Produsent Wilde Siem er stolt over at filmen er i finalen av BAFTA Student Film Awards.

Foto: Martha Steinsland Leivestad

Studentene har lyst til å vise forskjellige innvirkninger det kan ha på samfunnet med en slik ordning. I kortfilmen er det et par som er i siste fase av testingen og må ha med seg et spedbarn hjem.

Av 469 bidrag fra 35 land er de tatt ut til finalen i BAFTA Student Film Awards.

– Det føles som det største som har skjedd meg, sier Siem.

– Vi vil skape en debatt. Om det er riktig at alle bør være foreldre, eller kan være like bra foreldre, er vanskelig å svare på. Men faktum er at vi beveger oss mot et sorteringssamfunn der man etterhvert kan velge hva slags barn man kan få. Derfor er det desto viktigere å ta tak i disse spørsmålene, sier en av regissørene, Mauritz Brekke Solberg.

Siem sier hun aldri i sine villeste drømmer hadde forestilt seg at de skulle nå til finalen i konkurransen.

– De som har blitt nominert i samme kategori som oss er også nominert til Oscar og skal ha filmer på HBO. Jeg synes det er helt utrolig. Jeg er stolt, og også litt overrasket må jeg innrømme.

Spørsmålet var utgangspunktet for kortfilmen «Birthright».

I kortfilmen må et par gjennom flere tester for å kunne få barn. Her er et klipp fra filmen.

– Imponerende

– BAFTA er jo en av de to – tre virkelig store studentkonkurransene på linje med student Oscar og på høyde med Emmy. Det å være en av tre finalister fra hele verden er unikt, sier Leif Holst Jensen, instituttleder ved Westerdals institutt for film og medier.

Leif Holst Jensen

Leif Holst Jensen, instituttleder ved Westerdals institutt for film og medier, sier de er stolte av studentene.

Foto: Kristine Sterud / NRK

Det er første gang en film fra Westerdals er med i finalen i BAFTA og Jensen sier han heller ikke er kjent med andre norske prosjekter som har nådd så høyt opp i konkurransen.

– Det er et spennende prosjekt som vi håper kan få en interesse videre, sier han.

Studentene selv håper konkurransen kan åpne dører og ønsker å realisere en TV-serie om temaet.

– Vi håper det kan gi oppmerksomhet rundt prosjektet. Hvis vi vinner, så hadde det vært kjempebra både for dette konseptet og videre utvikling av andre prosjekter vil jeg tro, avslutter Solberg.

Kulturstrøm

  • Den greske filmmusikeren Vangelis er død

    Den greske musikeren Vangelis, mest kjent for å ha skrevet musikken til filmer som «Blade Runner» og «Chariots of Fire», er død, 79 år gammel. I 1982 fikk han Oscar for filmmusikken til «Chariots of Fire», skriver NTB.

    Vangelis
    Foto: Aris Messinis / AP
  • EBU: «Uvanlig» stemmegivning under Eurovisions andre delfinale

    Et uavhengig organ som kontrollerer stemmegivningen under Eurovision Song Contest, oppdaget «uvanlige stemmemønstre» fra seks land under den andre delfinalen.

    Organet oppdaget mønstrene hos jurystemmene fra landene Aserbajdsjan, Georgia, Montenegro, Polen, Romania og San Marino, som alle deltok i den andre delfinalen under årets Eurovision-konkurranse.

    – Fire av de seks juryene plasserte alle fem av de andre landene på topp fem, én jury plasserte dem i sin topp seks, og den siste av de seks juryene plasserte fire av de andre i topp fire og den femte i deres topp sju. Fire av de seks landene fikk minst ett sett med 12 poeng, som er det maksimale som kan tildeles, skriver Den europeiske kringkastingsunionen (EBU) i en pressemelding.

    Grunnen til at dette ble sett på som uvanlig, var fordi fem av disse seks landene ble plassert utenfor topp åtte av juryene i de 15 andre landene som stemte i samme semifinale. Fire av dem ble plassert blant de seks dårligste hos de 15 andre landene.

    – Et så uvanlig stemmemønster i en slik skala har ikke skjedd før, skriver EBU.

    Unionen valgte i tråd med sine egne regler å fjerne de aktuelle stemmene og erstattet dem med et automatisk beregnet resultat. Det samme ble gjort i finalen.

    – EBU har siden diskutert jurystemmene med de aktuelle kringkasterne og gitt dem muligheten til å undersøke jurystemmene i deres land nærmere, heter det videre.

    (NTB)

    Eurovision i gang for alvor i Torino.
    Foto: Heiko Junge / NTB
  • Emil slipper protestlåt med russiske Ekaterina

    Låten som samiske artisten Emil Kárlsen spilte inn med russiske Ekaterina Efremova ble i lys av Russlands invasjon av Ukraina en sterk protestlåt.

    Fredag slipper Kárlsen singelen med tittel på tre språk – «Min áiggis – Ближе, чем кажется (In Our Days – Closer Than it Seems)», spilt inn i kjølvannet av at begge skulle opptre under Barentsrådets toppmøte i Tromsø i november i fjor, det melder NTB. – Tema for låten ble naturligvis farget av begivenheten, med ønske om å bevare fred og gode toner mellom folk og land. sier Karlsen. Videre sier han at det er viktig at vi ikke mister kontakten med de fredelige krefter hos våre nabofolk.

    Samiske Emil Kárlsen slipper det som ble en ekstra aktuell protestlåt sammen med russiske Ekaterina Efronova fra Murmansk. En av verselinjene lyder: "Vi er nødt til å holde den skjøre verden i håndflata vår". Foto: Evgeny Velichko / Ørjan Marakatt Bertelsen NTB kultur
    Foto: Evgeny Velichko / Ørjan Marakatt Bertelsen NTB kultur