Hopp til innhold

- Jeg er dessverre ikke i 80-årene

I en ny bok, spekket med fotografier fra Wenche Foss sitt liv, avslører divaen hemmeligheten bak sin gode helse.

Wenche Foss

Wenche Foss under dagens boklansering.

Foto: Sigurdsøn, Bjørn / Scanpix

– Du skal ha enormt med humor for å bli så gammel som meg er nå, for det er noe gærli hver evige dag, men jeg har mest lyst til bare å smile siden dere tar så mange bilder, sa Foss under dagens lansering av boka Wenche Foss - Diva og medmenneske.

Vidundermedisin

I boken, hvor hun intervjues av forfatteren og komponisten Ketil Bjørnstad, avslører hun hemmeligheten bak et langt liv. I tillegg til å gjøre øvelser hver dag, skal en rak holdning og litt naturlig forfengelighet være vidundermedisin når livet ellers ser trist ut.

– Jeg har kanskje ikke fullt så mange rynker, men det kom kanskje av at jeg har nivasket ansiktet mitt etter forestilling hver eneste dag. Det lærte jeg av mamma, jeg tror det kanskje er to netter, hvor jeg enten var litt for trøtt eller har drukket litt for mye, hvor jeg ikke har gjort det, fortalte den 92 år gamle divaen til den frammøtte pressen.

Video nsps_upload_2009_11_10_13_54_39_101.jpg
Denne videoen er dessverre ikke tilgjengelig. Kontakt oss dersom du har spørsmål.

Eldre TV-opptak fra Wenche Foss sin karriere.

Kommenterer

Hun kommenter selv alle bildene i den nye minneboken, og klarte heller ikke å la være å la kommentarene falle under pressekonferansen.

– Det bildet her kan ikke jeg huske – hvor har dere fått tak i det’a?, spør Foss mens hun blar i boken.

– Ja, se på det kosebildet av Fabian, ordføreren, utbryter Foss.

– Er ikke det nydelig’a? Det ble jeg veldig glad for. Han er blitt litt tjukkere nå, men ikke så veldig mye, forteller Foss om sin sønn, Fabian Stang, ordføreren i Oslo.

Oslos ordfører Fabian Stang og Wenche Foss under åpningen av operaen i Bjørvika

Fabian Stang og Wenche Foss under åpningen av operaen i Bjørvika.

Foto: Bjørn Sigurdsøn / Scanpix

En audition

– Jeg kunne ikke blitt noe annet enn skuespiller jeg altså, forteller Foss, som synes hun har vært privilgert i forhold til hvordan dagens skuespillere har det.

– Alle vil jo nu gå til scenen, og da har jeg vondt av dem, for jeg hadde en audition en gang.

Wenche Foss under lanseringen av «Wenche Foss- diva og medmenneske»

Wenche Foss møtte pressen i forbindelse med lanseringen av hennes nye minnebok.

Foto: Bjørn Sigurdsøn / Scanpix

Foss forteller om den gangen da Henry Gleditsch var på Søilen Teater i Oslo, og ringte til hennes mor, og spurte om Foss leste sammen med Bjørn Bjørnson (sønn av Bjørnstjerne Bjørnson, og norsk skuespiller/teatersjef, red. anm). Ja, svarte moren bekreftende, og Foss ble spurt om å møte opp på audition kl. 11 samme dag.

– Jeg møtte jo selvfølgelig opp. Og så begynner jeg. Takk, det er nok, roper han. Langt i fra, jeg har masse mer, sier jeg. Ikke tale om, de er ansatt, skrek han. Og det var min audition, og den varte i to minutter. Og siden har jeg aldri manglet engasjement.

Wenche Foss debuterte i 1935 i operetten Taterblod på nettopp Søilen Teater. Og siden er det altså blitt mange rollen, både på teateret, på filmlerretet og fjernsyn.

– Jeg har vært veldig privilegert, i forhold til hvordan de har det i dag. Men vi var ikke så mange heller da.

Engasjert

Foss er ikke bare kjent for sitt skuespill. Hun har gjennom hele karrieren engasjert seg for de svakeste i samfunnet. Spesielt de psykisk utviklingshemmede og de homofile har nytt godt av divaens sterke stemme.

– Jeg har hatt mer glede av å gi, enn å ta i mot. Jeg har ikke vært så flink til å ta imot. Jeg synes jeg har vært veldig privilegert. Jeg har hatt et rikt liv. At jeg nå har Fabian, det er jeg lykkelig for. Og så har jeg to barnebarn.

Hvordan har du det nå?

– Jeg sier som Per (Aabel, norsk skuespiller, red. anm), jeg er dessverre ikke i 80-årene lenger. Men jeg er lykkelig, for foreløpig klarer jeg meg selv og jeg slipper å være på gamlehjem.

Per Aabel og Wenche Foss under innspillingen av «Portrettet» i 1954

Per Aabel og Wenche Foss under innspillingen av «Portrettet» i 1954.

Foto: AKTUELL / SCANPIX

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober