Salget omfatter plateselskapet Warner Music og musikkforlaget Warner/Chappel Music. Selskapet vil beholde navnet Warner Music Group, melder telegrambyrået AFP.
Edgar Bronfman og Vivendi-sjef Jean-Marie Messier 20. juni 2000 i Paris, etter salget av Seagram/Universal til franske Canal Plus. Foto: Laurent Rebours AP/Scanpix.
Warner Music har artister som R.E.M. Josh Groban, Red Hot Chili Peppers, Eagles, Cher, Missy Elliot, ZZ Top, Emmylou HArris, Linkin Park og the Rolling Stones.
Salget bringer sårt tiltrengte penger til den gjeldstyngede mediegiganten Time Warner, som har opsjon på å kjøpe tilbake 15 – 20 prosent av aksjene i intill tre år.
Langsiktig
Mens den globale plateindustrien flere år på rad har opplevd nedgang i platesalget uttrykker de nye eierne stor tro på musikkindustriens muligheter.
- Vi har stor tro på Warner Musics potensial for vekst som et uavhengig selskap og på de langsiktige mulighetene for musikkindustrien, uttalte Bronfman i en uttalelse mandag.
Scott Sperling, direktør for Thomas H. Lee Partners, et av de andre selskapene i kjøpergruppen ser ikke for seg en umiddelbar forbedring for plateindustrien, men at det ser lyst ut på lang sikt.
Edgar Bronfman var med å bygge opp selskapet Seagram til en underholdningsgigant før selskapet ble solgt til det franske mediekonsernet Vivendi.
Nederlag for EMI
Salget av Warner Music er nok et strategisk nederlag for EMI-sjef Alain Delon. EMI bød 1 milliard dollar, noe som langt fra var nok til å nå opp i konkurransen om Warner Music.
I stedet er EMi nå oppkjøpskandidat, skriver BBC. Andre kilder tror EMI nå vil søke å få til en fusjon med de nye eierne av Universal.
Mye tyder på at Time Warner har oppnådd liten effekt ved å ha et musikkselskap i porteføljen sammen med nett, film- og medieselskaper ellers. I stedet for å være en klamp om foten på et selskap som sliter på flere fronter selger moderselskapet nå ut Warner Music, som går over til å bli et uavhengig musikkselskap. Tidligere i november gikk tyske Bertelsmann motsatt vei, og kunngjorde fusjon med teknologi, film og musikkselskapet Sony.
- Jeg er tilfreds med å overlate musikkselskapet i slike dyktige hender, sa Time Warners styreformann og toppsjef Dick Parsons.
- Selv om jeg setter stor pris på musikkindustrien så vel som på våre ledere og ansatte i musikkselskapet Warner tror jeg våre aksjonærer er best tjent med dette salget. Ikke bare vil det gi større finansiell fleksibilitet. Vi vil også kunne konsentrere oss om å få til bedre vekst i de andre delene av vår virksomhet.
Konsentrasjon
Fem multinasjonale musikkselskaper i den globale musikkindustrien har nå blitt til fire; Sony/Bertelsmann, EMI, Universal og Warner.
Disse fire store deler 75 prosent av verdens samlede plateomsetning (2002-tall). Universal er størst med 25,9 prosent, så vidt foran BMG/SONY med 25,2 prosent. Deretter følger EMI med 12,0 prosent og Warner med 11,9 prosent. Kilde: IFPI.