Normal

Warner Bros. betalte youtubere for positive spillomtaler

Den svenske Youtube-stjernen Felix «PewDiePie» Kjellberg er blant dem som fikk penger for å gi spillet «Middle Earth: Shadow of Mordor» god omtale.

PewDiePie

SPONSET: Den svenske Youtuberen Felix «PewDiePie» Kjellberg skal ha blitt sponset av Warner Brothers for å gi spillet «Middle Earth: Shadow of Mordor» god omtale.

Foto: Ben Stansall / NTB Tema/AFP

Da Warner Brothers Interactive Entertainment i 2014 ga ut spillet «Middle Earth: Shadow of Mordor» skal de ha betalt flere kjente Youtubere for positiv omtale.

Felix "Pewdiepie" Kjellberg

STJERNE: Felix 'PewDiePie' Kjellberg har blitt millionær på grunn av sin Youtube-kanal.

Foto: Jonas Ekströmer/TT / NTB Tema

Det kommer frem i en pressemelding fra det amerikanske forvaltningsorganet for forbrukervern og konkurranseregulering, Federal Trade Commission (FTC).

Den svenske Youtuberen Felix Kjellberg, bedre kjent under kallenavnet «PewDiePie» skal ha vært en av dem. Han er med sine 40 millioner følgere den største stjernen på Youtube, hvor han filmer seg selv spille videospill.

Warner Bros. skal ha utbetalt summer opp mot titalls tusen amerikanske dollar for den positive omtalen.

Egne krav

Ifølge FTC skal Warner Bros. ha krevd at youtuberne promoterte spillet på en positiv måte, blant annet ved ikke å nevne feil eller mangler de kunne komme over.

Middle-earth Shadow of Mordor bilde1.jpg

MIDGARD: Spillet «Middle Earth: Shadow of Mordor» finner sted i en verden basert på J.R.R. Tolkiens Midgard.

Foto: NTB Tema

Warner Bros. skal heller ikke ha gitt noen beskjed om at youtuberne trengte å fortelle at videoene var sponset.

Selskapet skal i stedet ha instruert youtuberne til å plassere informasjon om sponsingen i beskrivelsen under videoene. Det betyr at informasjonen kun ville bli synlig om noen brukere faktisk klikket på «vis mer»-knappen.

– Forbrukerne har rett til å vite om anmelderne kommer med sine egne meninger eller om det er betalt reklame. Selskaper som Warner Brothers må være ærlige med forbrukerne i deres nettreklamer, sier FTC-direktør Jessica Rich.

Mangemillionær på Youtube

Felix Kjellberg har rundt 40 millioner følgere på sin Youtube-kanal, og toppet i fjor Forbes' liste over Youtube-stjerner som tjener mest.

I 2015 hadde han en inntekt på rundt 100 millioner kroner takket være videonettstedet.

I en video lagt ut på hans egen kanal onsdag forsvarer Kjellberg seg mot anklagene, og påpeker at den aktuelle videoen var merket som sponset innhold.

Han gjør også et poeng ut av at han ikke anmelder spill, kun omtaler dem.

Kjellberg kritiserer flere medier for å ha brukt hans kjendisstatus til å øke trafikken sin på nett.

– Alle disse nyhetssakene bruker meg som klikkelokkemat, og setter navnet mitt i et dårlig lys til tross for at jeg ikke har gjort noe galt.

Kulturstrøm

  • Ønsker kvensk filmfestival

    Nord-norsk filmsenter ønsker nå å opprette en filmfestival for kvenskspråklige, og da med den kvenske filmregissøren Anstein Mikkelsen i spissen. Målet er å vise filmer med kvensk tematikk til et større publikum.

  • Tilbakegang for papiraviser

    Papiravisene har en tilbakegang på 7,7 prosent sammenlignet med første halvår i fjor, viser tallene fra Mediebedriftenes Landsforening. Ti papiraviser har fått flere lesere, mens 78 aviser har fått færre. Klassekampen har fått flest nye lesere.

    Papiraviser
    Foto: Kristin Granbo / NRK
  • Forhåndssolgt til seks land

    Per Pettersons første roman på seks år, «Menn i min situasjon», er solgt til seks land før den utgis i Norge, skriver Oktober forlag i en pressemelding. Forfatteren slo gjennom internasjonalt med romanen «Ut og stjæle hester» i 2004, som skal bli film.

    Per Petterson
    Foto: Hilde Bruvik / NRK