Hopp til innhold

Vurderer musikksponsing

Plateselskapet NorskAmerikaner vurderer å bruke sponsorer for å finansiere en ny plate med Paal Flaata.

Paal Flaata

Paal Flaata kan få sin neste plate sponset av næringslivet.

Foto: Gitte Johannessen /NTB

Bjørn Kulseth i plateselskapet NorskAmerkaner

Bjørn Kulseth i plateselskapet NorskAmerkaner synes tankene om å kjøpe aksjer i en artist eller et band er spennende.

Foto: Roald, Berit / Scanpix
Paal Flaata i Midnight Choir under en konsert i Studentersamfundet i Trondheim 13.09.2002

Paal Flaata, her fra hans tid i Midnight Choir - under en konsert i Studentersamfundet i Trondheim i 2002. Hans neste plate kan bli sponset av næringslivet.

Foto: Fotogjengen.Samfundet.no / NRK
Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.
Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Som vi skrev i går har et nytt konsept for å finansiere plateinnspillinger dukket opp i Storbritannia og Frankrike.

Fansen blir gitt mulighet til å kjøpe aksjer i en plateinnspilling, med eventuell avkastning om prosjektet går bra.

- Spennende tanke

Denne konkrete idéen er ennå ikke forsøkt i Norge og norske plateselskap er positivt interesserte, men likevel skeptiske.

- En spennende tanke og rart at det ikke er blitt tenkt før, sier Bjørn Kulseth i det lille norske plateselskapet NorskAmerikaner. Han har imidlertid sjøl hørt om et engelsk band som gjorde det på denne måten for noen år siden også.

Nå vurderer hans plateselskap å teste ut en litt annen vri. De jobber for tiden med å forsøke å samle inn sponsormidler fra diverse firmaer, som dermed får en andel i en artist sitt plateprosjekt.

Jobber i liten skala

- Vi har tenkt på å dra med tre-fire bedrifter, der de får en andel i en plate og eventuelt en egen vip-konsert for deres ansatte, forteller Kulseth. Hans selskap jobber i relativt liten skala med artister som Roy Lønhøiden, Onkel Tuka og Levi Henriksen.

Nå jobber NorskAmerikaner på en ny plateinnspilling med Paal Flaata, opprinnelig fra Skien, der de skal forsøke å dra med investorer.

- Har du en god artist og får en del folk med på laget i bedriften er det ikke så mye som skal til, mener han.

- Viktig med nytenkning

- Det må nytenkning til i musikkbransjen, og det å lage litt mer engasjement mellom band og fans er viktig, sier han og ser for seg at man bør kunne få til et liknende konsept som My Major Company har fått til, blant annet i England.

Han er ikke redd for at det norske markedet er for lite til å tenke på en slik måte.

- Jeg jobber jo i en liten skala, men det er klart det er noen fans der ute som kan legge litt penger i noe sånt og hjelpe til med å lage en innspilling, så dette er absolutt interessant. La oss si vi fant 50 dedikerte fans som var villige til å legge inn noen hundrelapper hver. Da er man kommet langt på vei til en plateinnspilling, mener Kulseth.

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober