Som daglig leder av Oslo-klubben So What og sentral drivkraft i plateselskapet Racing Junior, har Claes Olsen både kontaktnett og erfaring som kommer godt med i bookingarbeidet til et arrangement som Øyafestivalen.
Likevel innrømmer han at det aldri har vært så vanskelig som i år å booke artister til festivalen, selv om Øyafestivalen i sitt fjerde år er blitt både bedre kjent og etablert i bransjen.
Vanskelig som stor
- At vi er blitt større, har i seg selv skapt et nytt problem. Programmet er mye mer omfattende i år enn tidligere, og da blir også jobben med å skaffe artister tilsvarende større. Samtidig har disse augustdagene ikke vært de letteste å finne artister til. Det er ikke så mange band som passer Øyafestivalens profil som er ute på veien akkurat nå, hevder Claes.
Resultatet - det ferdige programmet – erklærer han seg imidlertid godt fornøyd med.
- Selvsagt var det surt at Yeah Yeah Yeahs måtte avlyse, men med over 50 artister på programmet må du bare regne med at noen blir syke og må avlyse.
Kaizers Orchestra og Geir Zahl på den gule scenen under Roskilde 2002. Fredag spiller de på Øya-festivalen (foto: Jørn Gjersøe).
Vekstsyke
Øyafestivalen har vokst kraftig siden starten i 1999, og årets budsjett på rundt åtte millioner kroner innebærer nesten en fordobling siden fjoråret. Det har ført til beskyldninger om ”vekstsyke”, med en mer utydelig profil og et mer kommersielt program.
- Det blir helt skivebom å snakke om uhemmet vekst. Det stemmer riktignok at vi har hatt et bevisst ønske om å ta arrangementet et steg videre, men selv om årets festival er større enn tidligere år, har den ikke endret seg særlig profilmessig. Alle bandene vi har sagt ja til, har vært nøye evaluert og godt gjennomtenkt på forhånd, parerer Claes beskyldningene med.
Ikke mer kommers
Han stiller seg også helt avvisende til påstanden om en mer kommers profil.
- I ungdommen sluttet jeg å digge band straks de ble så populære at de kom inn på listene. Nå syns jeg bare det er flott om flere enn meg og vennene mine oppdager bra artister. Det er ikke noe mål i seg selv å være alternativ, samtidig som det blir helt feil å booke band bare fordi de solgte mye, sier Claes og trekker fram Kaizers Orchestra som et aktuelt ”kommers”-eksempel.
- De er utrolig populære nå, men vi booket dem faktisk til Øya allerede dagen etter at de spilte på So What i fjor høst. Og da hadde verken vi eller noen andre noen forestillinger om at de kunne bli så store som de er blitt. Poenget må være å ha fokus på musikken, og ikke størrelsen.
Lært av Quart
Blant sommer-Norges mange festivaler, har Quart og nå Øya markert seg som de viktigste eksponentene for rock, hiphop og elektronika av det litt mer moderne og hippe slaget.
- Vårt utgangspunkt er så pass forskjellig fra deres, at vi utfyller hverandre mer enn vi konkurrerer, hevder Claes og fortsetter:
- Dessuten drar vi selvsagt stort nytte av at Toffen & co har satt Norge på festivalkartet. Samtidig som vi kan lære av dem og unngå tabbene de har gjort opp igjennom årene!