- Det jeg har gjort med nettverket rundt a-ha i første omgang er å kvitte meg med det, for så å eventuelt plukke opp de delene av det som vil være riktig, sier Magne Furuholmen til Musikknytt i NRK P1.
Multikunstneren Magne Furuholmen åpnet utstillingen "Payne's Gray" på Henie-Onstad kunstsenter på Høvikodden før han kom med debutalbumet som soloartist, "Past perfect future tense". Foto: Tor Richardsen / SCANPIX.
Effektiv rettesnor
Samme uken som Magne Furuholmen lanserer albumet sitt i Norge er han i London for å spille for bransjefolk på en kunstkafe i bydelen Notting Hill, hvor han også stiller ut bildene sine. Han har et navn som får hvem som helst i platebransjen til å komme på konserten, men er veldig nøye når han velger ut samarbeidspartnere.
- Jeg skal kun jobbe med dem som har et lidenskapelig forhold til det jeg driver med. Jeg har råd til å ikke hoppe på enhver sjanse som byr seg. Og det har til nå vist seg å være en veldig effektiv rettesnor.
Magne Furuholmen kan velge samarbeidspartnere på øverste hylle; ikke bare når han skal selge plata si, men også når han skal velge hvilke musikere og produsenter han skal bruke på plata.
Alt henger på greip
Magne Furuholmen er fornøyd med å ikke bruke for mye tid på å mikse hver enkelt låt, og ikke trenge å diskutere med så mange. Foto: Heiko Junge / SCANPIX .
- Det fulgte naturlig med i prosessen at jeg dro i England, fordi jeg ville jobbe med Martin Tereffe, som blant andre har jobbet med Ron Sexsmith og en del prosjekter som jeg har et forhold til.
- Deretter dro vi sammen til Nashville for å spille inn strykere på grunn av David Davidson og hans strykekvartett der.
- Til slutt endte vi i New York for å mikse hos en som heter Michael Brauer, og som introduserte oss for hverandre. Så egentlig henger alt veldig på greip på den måten.
Ukelange mikser
Det er mye som er forskjellig fra a-ha-tiden. Nå er det ikke tre likeverdige bandmedlemmer som skal ha et ord med i laget på hver avgjørelse. Det gjør at miksingen av hver låt går fortere. Mye fortere.
- Miks er alltid noe av det vanskeligste, for da skal du samle alle trådene. Men i dette tilfellet gikk det ganske enkelt. Vi brukte stort sett ikke en hel dag engang pr. miks. I a-ha har det hendt at vi har sittet i en uke og vel så det med en miks. Det kan være fordi jeg har vært veldig fokusert og det er i hvert fall ikke fordi jeg har hatt for mange spor med materiale å jobbe med av gangen. Og det har vært litt deilig å gå tilbake til litt enklere former.
Ville ikke krydre
- Mindre komplekst lydbilde og færre å diskutere med?
- Ja, jeg stolte fullt og helt på uttrykket fra første stund av og har verken lyst eller behov for å krydre med smekre detaljer eller parfyme i kantene, forteller Magne Furuholmen.
Du kan høre musikken til Magne Furholmen og se bildene hans seinere i høst når han tar med seg et eget band på en kombinert utstillings- og konsertturné.