Hopp til innhold

Sultet et halvt år for kunsten

Svenske Cajsa Von Zeipel hatet skulptur. Men etter å ha sultet seg i et halvt år ble kroppens anatomi plutselig interessant å jobbe med.

Video Nasjonalgalleriet møter Cajsa von Zeipel

Nasjonalgalleriet møter Cajsa von Zeipel

– Den unge jenta er ikke spesielt prioritert i offentlig kunst. Jeg ville lage en jente som kan måle seg med kongene. Noen må kunne ta opp kampen med Karl XII.

Utenfor et Stockholms nyeste kjøpesenter står en fire meter høy jente med skyhøye hæler. Hun er lutende og har knekk i knærne. Den radmagre statuen er laget av den svenske kunstneren Cajsa von Zeipel.

For halvannet år siden gikk hun ut av Kunsthøgskolen i Stockholm. I dag pryder statuen hennes inngangen til det nyeste og hippeste kjøpesenteret i byen.

Sultet seg for kunsten

Cajsa Von Zeipel

Cajsa Von Zeipel blir ofte tatt for å være en gutt som er blitt operert til en jente.

Foto: Cajsa Von Zeipel

Den gigantiske skulpturen er blendende hvit og blank. Klassisk i form, om ikke i uttrykk.

– Min interesse for klassisk skulptur begynte med at jeg var besatt av min egen kropp. Jeg studerte min egen kropp et halvt års tid før jeg lagde min første skulptur, sier von Zeipel.

Kunstneren ville sammenligne myten om Narkissos med dagens pro-ana-bevegelse. Narkissos ble så forelsket i sitt eget speilbilde at han druknet, mens jenter i vår tid blir så besatt av sitt eget utseende at de sulter seg til døde.

– Jeg begynte med å lese om narsissisme for å skaffe meg flere referanser, men etter tre uker følte jeg med tjukkere enn da jeg begynte. Da hadde prosjektet gått over fra et kunstnerisk perspektiv til et privat.

Von Zeipel fortsatte å ta bilder av seg selv mens hun veide seg selv og spiste så lite som mulig. Hun beskriver det som en nedadgående spiral.

– Jeg ble besatt av min egen kropp. Det var drevet av privat interesse, ikke noe kunstnerlig. Jeg gikk bevisst inn for å se hva som hendte med min egen kropp.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Cajsa von Zeipels statue

Alle Cajsa von Zeipels skulpturer viser unge jenter.

Foto: Kristin Rosenløw Eeg / NRK

Mellom kunst og vitenskap

Etter hvert som vekten sank, forteller von Zeipel om hvordan hun fikk et nytt syn på sin egen kropp.

– Gjennom å sulte meg selv fikk jeg et dyptgående kurs i å se på min egen kropp, for jeg studerte den ned til hver minste detalj. Jeg studerte anatomi på en måte som nesten var vitenskapelig, og jeg distanserte meg fra min egen kropp.

– Men det å sulte seg så ekstremt er et skritt mot døden?

– Til slutt så blir det jo det. Hvis man snakker om mine verk om noe som snakker om pro-ana eller anoreksi, så stiller verkene seg hverken for eller mot det.

– Det jeg var interessert i var selve prosessen. Jeg ønsket å forstå kontrollen og begjæret om å sulte seg selv, selv om du er bevisst på at det ikke er bra. Mine verk beskriver min undring rundt fenomenet, heller enn resultatet av å sulte seg selv, sier kunstneren.

I løpet av et halvt år har von Zeipel nesten sluttet å spise. Det gjenspeiles i hennes skulpturer flere år senere.

– Jeg merket selv at jeg ikke orket å gjøre ting og jeg orket ikke å gå på skolen, men allikevel var viljen min sterkere.

Tatt for å være gutt

Von Zeipel og kjæresten Tobias Bernstrup er et av de heteste parene i kontemporær svensk kunst. Allikevel har hun valgt noe så gammeldags som skulpturer.

– Jeg har alltid vært imot det å jobbe så klassisk, det å skape et objekt. Jeg har alltid syntes at det er stygt, sier hun.

– I stedet tenker jeg ofte at jeg holder på med video. På et eller annet vis minner det jo litt om film når jeg jobber. Men jeg får bare formidle et øyeblikk, og så får neste skulptur fylle ut resten av historien.

Alle von Zeipels skulpturer er unge kvinner. Gjerne lettkledde, men alltid med høye platåstøvler. Samtidig er det noe androgynt over dem. Ifølge von Zeipel selv blir hun ofte tatt for å være en gutt operert til en jente.

Skulpturen utenfor det svenske kjøpesenteret må krøke seg sammen under det lave taket. Samtidig minner hun om den greske guden Atlas som bar hele himmelen på sine skuldre.

Se hele intervjuet med Cajsa Von Zeipel øverst i denne artikkelen eller på Nasjonalgalleriet på NRK2, mandag 23. april kl. 21.30.

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters
  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.