NRK Meny
Normal

Vivian Louise spiller "Valse"

I "Valse" smyger gjenklangen av Chopin seg gjennom Griegs egne toner. Yngste deltager i UNG Grieg, Vivian Louise Tsui (9) fra Oslo spiller "Valse" i NRK P2 16. april.  

Pianist Vivian Louise Tsui (9) i Ung Grieg
Foto: Anne Christine Bratt / NRK

Vivian Louise Tsui er 9 år gammel og går i 4. klasse på Kringsjå skole i Oslo. Hun har spilt piano i tre år og synes det er veldig gøy å spille. Med en gang hun er ferdig med leksene setter hun seg ved pianoet i stuen og øver. 


-Mamma hører på litt og hjelper meg. Hun kan ikke spille selv, men er med på spilletimene og husker det som den russiske spillelæreren min sier.
- Du spiller "Valse", av Grieg. Kan du danse vals?
- Nei, det kan jeg ikke, men jeg kjenner en komponist som elsket vals, og det var Peter Tsjajkovskij. Han har også skrevet en vals som jeg har spilt.

Hører og hermer

Vivian Louise hører mye på klassisk musikk hjemme, og prøver ofte å herme etter det hun hører. Ellers lærer hun musikk ved å lese noter og høre på læreren sin. I UNG Grieg spiller Vivian Louise "Valse", fra Lyriske stykker opus 38 nr 7.

- "Valse" er ikke særlig vanskelig, men jeg har likevel øvd mye, forteller hun. Og røper også at det ikke er Grieg som er yndlingskomponisten - det er nemlig Mozart.   

Hurtig og raffinert

Konservator ved Edvard Grieg Museum Troldhaugen, Eilif Løtvedt, skriver dette om "Valse", opus 38 nr. 7:

Denne valsen, som er i det andre heftet med lyriske stykker, er den andre av til sammen seks valser blant de lyriske stykkene. Den første stiftet vi bekjentskap med som nr. 2 i det første heftet.

Sammenlignet med den første, er denne bygget litt mer ut, og den er mer fleksibel. Mellompartiet, som i den første hadde en elegisk karakter, får nå en meget hurtig og raffinert utforming. Det er nok den polske komponisten og klavervirtuosen Frederic Chopin som mer eller mindre bevisst er inspirasjonskilden for Grieg her.

Chopin et forbilde


På begynnelsen av 1880-tallet var Grieg meget opptatt av Chopin.
Omtrent på samme tid komponerte Grieg sine Valse-kapriser, op.37 for 4-hendig klaver. Også her skimter vi Chopin i bakgrunnen. Eller, som Benestad og Schjelderup-Ebbe skriver i sin store Griegbiografi: ”kilden….. er kontinentets brede floder, parfymert med et stenk av Chopin.”

I det aller siste opus med klaverstykker fra Griegs hånd, "Stemninger"  opus 73,  ærer han sin polsk-franske kollega med et morsomt og virtuost klaverstykke som han kaller "Hommage à Chopin" (Hyllest til Chopin).