Vil styrke CD-platen

CC Cowboys, Bertine Zetlitz og Ralph Myerz & The Jack Herren Band blir de første norske ut med det nye Opendisc-systemet.

Bertine Zetlitz
Foto: Lise Åserud / Scanpix
CC Cowboys
Foto: Knut Falch / Scanpix

Plateselskapet deres, EMI, er først ute med denne satsingen her på berget. Man søker å styrke CD-plateformatet gjennom å gi CD-en digitale tilleggstjenester.

For når du kjøper en plate av en av disse tre og legger den i datamaskinen, vil du få tilgang til en egen webside bare platekjøperne har tilgang til. Der skal det etter samråd med artistene legges ut innhold du ikke finner andre steder:

Nedlastbare låter, live-opptak, videostreaming, nyheter og konkurranser.

Opp til artisten

- CD-salget synker. Vi kan enten prøve å senke prisene mer, men det er gjort så mye at det knapt er margin igjen, eller vi kan øke verdien på CD-en. Vi føler at Opendisc-teknologien er såpass interessant og morsom, at den gjør CD-formatet mer levende og oppdatert. Med et presset format må vi enten la det dø ut over lang tid, fordi CD-en vil være med oss i lang tid fremover uansett, eller vi kan gi det mer å gå på, sier produktsjef Espen Skau i EMI Music Norway til NTB.

Han sier at satsingen er en måte å bygge lojalitet hos dem som har kjøpt CD-en i disse nedlastingstider.

- CD-en har ikke utviklet seg på 25 år, så bransjen må ta i bruk ny teknologi. Men det vil ta tid å forklare folk hva det innebærer.

Aktive Myerz

Det er ifølge bransjebladet Farojournalen nesten blitt et must at utgivelser må ha noe ekstra; en bonusdisk, bonus-DVD, spesielt cover eller lignende - verdier utover selve musikken. Opendisc-teknologien kan oppdateres kontinuerlig, det er hva EMI håper skal skape interesse.

- Det vil være stor forskjell i utbyggingen av den enkelte artists Opendisc-side, der er mye opp til artisten selv, sier Skau.

Når Ralph Myerz & The Jack Herren Band kommer med sin nye skive 25. september vil bandet legge ut turnévideoene sine løpende på hjemmesiden som åpner seg bare du har kjøpt plata - dagen etter konserten. Det blir også en live EP og DVD.

Det er også planer om demoer, remikser, en velkomstvideo som bandet selv har laget, remikssnutter som gjør at folk kan lage sine egne, ringetoner og skjermsparere, og at fansen kan stemme på hvilken settliste bandet bør følge på neste konsert.

Bare der

Skau er klar på at artistene ikke kan ha samme innhold på Opendisc-siden sin, som de har på bandhjemmesiden eller myspace:

- Innholdet må være forskjellig. Utfordringen ligger i å finne bra nok innholdet, og der må artistene trekkes inn, sier Skau

I første omgang gjelder Opendisc-systemet CD-er, men også det digitale formatet er under utvikling. Da ser Skau for eksempel for seg hvordan de som har kjøpt hele albumet på iTunes vil få tilgang til samme side.

- Det kan bli neste steg.

Første plate ut

- Å skape en eksklusiv ting, med noe mer som skjer i form av konkurranser og nedlastingstilbud i tillegg, er noe det må bli mer lagt opp til, sier Magnus Grønneberg i CC Cowboys.

Deres plate «Evig liv», som kom i forrige uke, er første norske plate som EMI gir ut med Opendisc-systemet og ga platekjøperne tilgang til demoversjoner av tre albumlåter, samt muligheten til å vinne billetter til bandets releasekonsert.

Cowboyene har gjennom tidene solgt bortimot en halv million plater. Nå er det nye tider. Grønneberg mener det er bra at platebransjen sørger for å statuere eksempler når det er snakk om ulovlig nedlasting.

- Det må kriminaliseres. Det blir som da det ble innført røde lys i trafikken. Man må gjøre noe for å få folk til å følge lovene og reglene, oppdra dem. For egentlig er vi jo ganske lovlydige, mener Grønneber.