NRK Meny
Normal

Slik skal de gjenskape norske Finn.no i Brasil

RIO DE JANEIRO (NRK): To av Norges største selskaper på sitt felt har gått sammen for å erobre Sør-Amerikas og Asias rubrikkmarked. En av de største satsingene foregår i Brasil.

Bomnegócio/Finn.no/Cristo Redentor

SATSER STORT: Norske SnT Classifieds, eid av Telenor og Schibsted, har to kontorer i Rio de Janeiro med til sammen 200 ansatte. Herfra driver de Bomnegócio, som de håper skal bli en brasiliansk Finn.no-suksess.

Foto: Bruno Domingos / Skjermdump/Reuters

BRAZIL-COPACABANA-BUILDINGS

MIDT I SMØRØYET: Hovedkontoret til Bomnegócio ligger på Copacabana i Rio de Janeiro.

Foto: YASUYOSHI CHIBA / Afp

To kvartaler unna Rio de Janeiros berømte strand Copacabana, sitter 37 år gamle Andries Oudshoorn.

Han har fått i oppgave å bygge opp Bomnegócio – nettsiden både han, Schibsted og Telenor håper skal bli hele Brasils Finn.no.

For det tradisjonsrike, norske mediehuset Schibsted har rubrikkannonser på nett blitt et lønnsomt eventyr. I Norge er Finn.no Norges største markedsplass på nett, og i 2013 tilbrakte den gjennomsnittlige nordmann 20 timer på nettstedet i løpet av året.

Drømmen er at Bomnegócio, som lar seg oversette til «god deal», skal bli like populært blant Brasils 200 millioner innbyggere.

Må bli nummer én

Henriette Trondsen

SIKTER MOT TOPPEN: Både SnT Classifieds og konkurrenten Naspers har uttalt at målet er å bli nummer én i Brasil, forteller analytiker Henriette Trondsen til NRK.

Foto: Fondsfinans

– Det er veldig viktig for oss å bli en klar nummer én. Det fungerer ikke å være like stor som konkurrenten, sier administrerende direktør Andries Oudshoorn, der han sitter inne på et møterom i kontorbygningen på Copacabana i Rio de Janeiro.

Akkurat dette har vært forretningsmodellen til Schibsteds suksessrike rubrikksatsing. Bli størst, bli kjent, bli mest brukt og tjen mest penger. Det blir bare brødsmuler igjen for den som havner på andreplass. Vinneren tar alt.

Andries Oudshoorn er kledd i hvit skjorte og lange bukser, utenfor viser gradestokken viser 34 grader, men over ham durer klimaanlegget for fullt.

Bak ham er det tegnet en stigende kurve på den hvite tavlen. Akkurat som den vil understreke Oudshoorns neste tanke.

– Tenk deg hvis Bomnegócio blir markedsledende i hele Brasil. Det vil være verdt milliarder, sier Rio-direktøren for SnT Classifieds, det nyetablerte selskapet som er eid av Telenor og Schibsted.

Henriette Trondsen jobber som analytiker i Fondsfinans og følger media- og IT-markedet tett. Hun mener brasilianske Bomnegócio er den rubrikksiden med mest potensiale på grunn av størrelsen på markedet.

Også Trondsen understreker at det er essensielt å bli nummer én.

– Dette fordi brukerne vil være der de ser flest annonserer og annonsørene vil nå flest brukere – vinneren oppnår dermed en «nettverkseffekt», sier analytikeren til NRK.no.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Andries Oudshoorn

SCHIBSTEDS MANN I RIO: – Det er viktig for oss å bevare kreativiteten og entreprenørånden, forteller Andries Oudshoorn. De 200 ansatte i Rio de Janeiro jobber i små team, for å hindre at bedriften blir for byråkratisk.

Foto: Cathrine Elnan/NRK.no

Sammen for å ta Asia og Sør-Amerika

Schibsted etablerte Finn.no i 2000, og har siden 2006 rullet ut rubrikktjenester over hele verden. Det norske mediehuset har vært til stede i Brasil siden 2011.

Men i slutten av 2013 etablerte Schibsted et nytt selskap sammen med Telenor, SnT Classifieds.

De to norske selskapene eier 50 prosent hver, og skal tilby rubrikktjenester i Asia og Sør-Amerika.

– Telenor er seks ganger større enn Schibsted. Det er godt å ha litt ekstra slagkraft. Vi går etter store markeder, hvor vi har tøff konkurranse og opererer med en lang tidshorisont, sier Oudshoorn.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Schibsteds tilstedeværelse på det globale rubrikkmarkedet

VIL EROBRE VERDEN: Landene markert med blått viser hvor Schibsted satser på rubrikksider på nett. Så langt har de oppnådd størst suksess i Norge, Sverige og Frankrike. I Sør-Amerika og Asia samarbeider mediehuset med Telenor.

Foto: Schibsted

La én milliard på bordet

Lønnsomheten for Schibsteds globale rubrikksatsinger, før Telenor ble med på laget, har vært eventyrlig om man holder investeringene knyttet til oppstartsprosjekter utenom.

Første halvdel av 2013 omsatte Schibsted rubrikkannonser og tilhørende reklame for over to milliarder kroner. Det utgjorde en vekst på 250 millioner kroner sammenlignet med samme periode i 2012.

Et attraktivt marked og store inntjeningsmuligheter, med andre ord. Telenor har betalt nærmere én milliard – 966 millioner – kroner for å være med på rubrikkeventyret.

– Det er klart det har spilt inn at Schibsted allerede har bevist at de er verdensledende innenfor dette feltet. Slik sett er dette en spennende avtale mellom to norske selskap som begge har vist evne til vekst også utenfor Norge, sier Atle Lessum, kommunikasjonsansvarlig i Telenor Digital, om rubrikksatsingen.

Fra 10 til 200

På kontoret i Rio de Janeiro står pultene tett stemplet sammen på det grå gulvteppet. Det er mange fler av dem nå enn da Schibsted først plantet føttene sine i Rio de Janeiro.

Da var året 2011, staben var på 10 ansatte. Nå er de 200.

– Vi har vokst veldig raskt her i Brasil. Vi kom inn i markedet på rett tidspunkt. Brasil ligger fremdeles bak Sverige og Norge når det gjelder kjøp og salg på nett, men vi ser en lignende utvikling som vi så i Skandinavia for noen år siden. Vi har vokst 200 prosent hvert år, forteller Oudshoorn.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Bom negocio, reklame i Brasil

TILSTEDE OVERALT: «Hvert minutt blir fire saker solgt». Reklamen for Bomnegócio er å se overalt i Rio de Janeiro. Selskapet har daglig 70.000 annonser, både i gatene, på TV og på nettet.

Foto: Cathrine Elnan/NRK.no

Går med underskudd

Så langt har det gulvteppebelagte Rio-kontoret skaffet Bomnegócio 13 millioner månedlige brukere. Brasilianerne selger og kjøper for 334 millioner kroner daglig gjennom Bomnegócio.

Men inntektene veier ikke opp for pengene som blir brukt på å bygge opp Bomnegócio.

Kontoret har hele tiden gått med underskudd, og kommer til å gjøre det i nærmeste framtid. Selskapet går ikke ut med tall, men Andries bekrefter at Bomnegócio går i minus.

– Investeringene har vært store. Men vi mener vi allerede har skapt store verdier, og at Bomnegócio er verdt mye. Dette er et av våre største eventyr fram til nå. Og hvis det er nødvendig, så kommer til vi til å investere enda mer.

Det kan vise seg å bli nødvendig. Hverken SnT Classifieds eller noen av konkurrentene går ut med konkrete tall, men det er ennå en stund til SnT Classifieds er nummer én på det brasilianske rubrikkmarkedet.

– Vi er fremdeles ganske langt unna der vi ønsker å være. Vi har jobbet her i tre år, og det er et tidlig marked. Det tar vanligvis fem til seks år før du kommer til en slik posisjon, sier Oudshoorn.

En av de største oppgavene er «å utdanne markedet» – å gjøre brasilianerne vant til å selge og kjøpe på nett. Det er en av grunnene til at selskapet investerer mye i reklame og annonser, blant annet på TV.

Se en av reklamesnuttene:

Ingen sammenheng med kutt hjemme

Med det nyetablerte samarbeidet med Telenor er det enklere å investere mer, og raskere.

Men det at Telenor Digital har lagt nær én milliard – 966 millioner kroner – på bordet for å entre rubrikkmarkedet, har ingen sammenheng med at Telenor Norge nå kutter stillinger og skal spare 500 millioner kroner kr.

De 450 årsverkene som skal bort, kommer som et resultat av fallende omsetning fordi nordmenn sier opp fasttelefonen sin, ifølge Telenor.

– For å sikre konkurransekraft og ny inntektsvekst skal Telenor investere over 4 milliarder årlig i Norge, noe som omtrent representerer et nytt operahus i året. Skal man få til dette må man også se på kostnadssiden, og ta høyde for et teknologiskifte fra tradisjonell telefoni og Internett-bruk til enormt dataforbruk i mobilnettet, forteller Atle Lessum, kommunikasjonsansvarlig i Telenor Digital.

– At andre deler av Telenor – i dette tilfelle Telenor Digital – investerer i nye områder, har ingen sammenheng med Telenor Norges behov for å sikre egen drift, understreker Lessum.