Dansesjef vil fremme nye kroppsideal

Den nye sjefen for det nasjonale dansekompaniet Carte Blanche vil bruke makten som følger med jobben til å utfordre kroppsidealer.

Hooman Sharifi

Hooman Sharifi er ny teatersjef ved Carte Blanche, Norges nasjonale kompani for samtidsdans.

Foto: Matthew William Smith

– Jeg er en stor danser. Men jeg er også en god danser, sier norsk-iranske Hooman Sharifi til NRK.

Han har alltid vært større enn gjennomsnittsdanserne, og nå vil han utfordre tanken om at en ballettdanser er ensbetydende med en tynn, altetisk kropp.

– Danserne bruker kroppen til å kommunisere og lage et språk og bevegelser. Det er det vi har mest fokus på, ikke størrelse eller treningsregimer. Men jeg er opptatt av hvordan vi behandler kroppen. Hvordan viser man kompleksiteten til et menneske med kroppen, er man åpen og tilgjengelig og jordnær? Eller er man supermann eller superkvinne og uoppnåelig?, sier Sharifi.

25-årsjubileum

Norges nasjonale kompani for samtidsdans, Carte Blanche, fyller 25 år i år. De feirer blant annet med en Norgesturné som ble danset i gang ved hovedscenen på Den Norske Opera og Ballett i Oslo 20. januar.

Jubileumsstykket er delvis koreografert av kompaniets nye teatersjef, Hooman Sharifi. Han utkonkurrerte 37 andre søkere og fikk tildelt den prestisjefulle åremålsstillingen tidligere i januar.

– Jeg er nervøs og motivert, sier han til NRK om den nye jobben.

Carte Blanche i Operaen

Se innslag fra turnéåpningen til Carte Blanche ved Den Norske Opera og Ballett i Oslo 20. januar.

Utradisjonell vei opp og frem

Hooman Sharifi er en av Norges mest anerkjente samtidskoreografer og har turnert rundt om i verden med sitt dansekompani Impure Company. Han har tatt noen utradisjonelle dansesteg på vei frem i den internasjonale scenekunstmiljøet.

40-åringen er opprinnelig fra Iran og flyktet til Norge som 14-åring. Han startet dansekarrieren som hiphopdanser på forskjellige ungdomsklubber i hovedstaden, og har siden tatt skrittet fra undergrunnen og opp på noen av de største internasjonale scenene.

– Jeg tror måten jeg kom meg inn i samfunnet på indirekte har påvirket måten jeg jobber med ting. Det påvirker hvordan jeg forholder meg til kritikk, at jeg klarer å stå for meg selv og kjører på selv ved motstand, sier Sharifi til NRK.no.

Han er kjent for å være frittalende og egenrådig, til det punktet at folk har kalt han vanskelig, forteller Sharifi. Men han er ikke redd for å si sin mening, og det er noe han vil fortsette med i den nye stillingen.

– Jeg kommer til å si ifra. Men jeg er ikke opptatt av å sjokkere, det synes jeg ikke er interessant. Scenekunst er en av de få kunstformer der både kunstner og publikum er til stede på samme tid i, samme rom, det er viktig og gir noe ekstra til begge parter. Jeg vil møte folk, sier Sharifi.

Kunst = politikk

Mottoet til hans eget kompani, Impure Company, er kunst = politikk. Sharifi forteller at han vil ta med seg dette mottoet inn i jobben for Carte Blanche.

– Alt som skjer i det offentlig, er politisk. Kunsten har sluttet å gi et politisk budskap, men den kan benyttes til å stille spørsmål på andre måter, sier han.

Sharifi har klare ambisjoner for hvilke spørsmål han vil ta opp når han tiltrer stillingen i august.

– Vi skal ta det samfunnsansvaret vi har fått til å uttrykke oss i det offentlige rom, veldig seriøst. Hvilke spørsmål bringer vi opp? Hvilke forbilder lager vi? Hva slags kroppsidealer viser vi frem? Og hvordan skal vi kommunisere til publikum, blir viktig, sier Sharifi.

Kulturstrøm