NRK Meny
Normal

Vil forby reklame i barnehagene

20. 000 norske barnehagebarn fikk nylig reklamepakker med seg hjem. Nå reagerer Forbrukerombudet på aggressiv markedsføring.

Reklame i barnehage

Forbrukerombudet ønsker i sitt forslag til departementet å få en snarlig slutt på at firmaer deler ut reklame i barnehagene.

Gry Nergård

Forbrukerombud Gry Nergård ønsker å forby reklame i barnehager.

Foto: Aas, Erlend / Scanpix

Arild Olsen

Aril Olsen i Private Barnehagers Landsforbund er kjent med reklamen som flyter i norske barnehager.

Foto: Falch, Knut / SCANPIX
Tor W. Andreassen

Professor i markedsføring, Tor W. Andreassen sier reklamebransjens formål er å komme tidlig inn i hodene på unge konsumere.

Mens det finnes en egen lovparagraf som ber skoleeiere om å unngå reklame i skolen, eksisterer det ikke tilsvarende for barnehager.

Reklamefirmaene mener de gir en hyggelig gave til barna. Forbrukerombudet mener reklamen gir en uheldig påvirkning på de små.

Nå ønsker Forbrukerombudet i sitt forslag til departementet å få en snarlig slutt på at firmaer deler ut reklame i barnehagene.

– Når produkter blir rettet direkte mot barn, mener vi man har overtrådt grensen for det som er forbudet mot aggressiv markedsføring mot barn, sier forbrukerombud Gry Nergård til NRK.no.

Sendte 20.000 reklamepakker

I april mottok 20.000 barn i barnehager en reklamepakke som inneholdt et tegneserieblad, og vareprøver på ulike produkter.

LES OGSÅ: Streik kan stenge Oslo-barnehager

Forbrukerombudet har nå sendt klager til avsenderen Forlaget Barnemagasinet, som organiserte reklamepakken. Forlaget lover at det ikke skal gjenta seg, og sier at reklamepakkene var ment for foreldrene.

– Vi har nå vært i kontakt med Forbrukerombudet, og ønsker ikke å opprettholde aktiviteten med å sende ut våre produkter til barnehager, sier Hanne-Marit Eide Bennett, daglig leder ved Forlaget Barnemagasinet.

– Eksempelet er ikke enestående, sier Aril Olsen i Private Barnehagers Landsforbund, som organiserer over 2000 barnehager og 100.000 barn.

Han forteller at barnehagene får enorme mengder med henvendelser fra firmaer som ønsker å selge både til foreldre, ansatte og til ungene i barnehagene.

– Vi sender produktene direkte i retur. Barnehager skal ikke være en salgsplass for produkter til hverken barna, eller foreldrene, sier Olsen.

Artikkelen fortsetter under lydklippet.

Ønsker reklame-stopp i norske barnehager:

– Kommersielt press

Mange firmaer ønsker å få tak i adresselistene til norske barnehager. Men forslaget om forbud mot reklame i barnehager har støtte i enkelte deler av bransjen.

– Forslaget har mye for seg. Barnehagen er et sted med lek og læring for barna, og burde være fritt for kommersielle påvirkninger, både for barna og foreldrene, sier Sol Olving, daglig leder i Kreativt Forum.

Mange tar likevel direkte kontakt med barnehagene. Dermed blir det opp til de enkelte styrerne hva de gjør med reklamen.

– Jeg er veldig bevisst på at jeg ikke deler det ut, derfor kaster jeg det, sier Elin Kindem, styrer ved Tørtberg Kanvas-barnehage i Oslo.

LES OGSÅ: Stenger nettsøknader til barnehager

– Lurvete argumentasjon fra reklamebransjen

– Vår forretningsidé går ikke ut på å ikke å påvirke barna. Produktene vi sendte ut til barnehagene var rettet mot småbarnsforeldre, sier Eide Bennett i Forlaget Barnemagasinet.

Professor i markedsføring ved handelshøyskolen BI Tor W. Andreassen avfeier argumentasjonen.

– Dette er lurvete argumentasjon. Bedrifters og reklamebransjens formål er å tjene penger. De ønsker alle å komme tidlig inn i hodene på unge konsumere og skape holdninger og preferanser. Målet er å få dem til å elske deres produktene, sier Andreassen.

– Dersom målgruppen er foreldrene, kan de nå dem på helt andre måter enn å gå gjennom barnehager, legger han til

– Det er mye informasjon som foreldrene er glade for å få. Men et sted går grensen, akkurat slik som det gjør over alt ellers, sier Nergård.

– Hvor gamle skal vi være før vi tåler reklame?

– Kanskje vi aldri helt tåler det, men vi mener vi kan ta det valget etter hvert som vi blir litt mer voksne, sier Nergård.

Loven som skal begrense reklame i skolen, kom i 2007, men går etter Forbrukerombudets syn ikke langt nok i å verne skolen som reklamefri sone.