Hopp til innhold

Forbrukerombudet vil forby barnereklame på kino

Distributøren av barnefilmen «Til siste hinder» delte ut reklame for Pennyklubben før premieren. Forbrukerombudet er kritisk og ønsker forbud.

26. august hadde den norske barnefilmen «Til siste hinder» premiere på kinoer over hele landet. Filmen henvender seg til hesteinteresserte barn.

Før filmstart fikk barna i kinosalen utdelt reklamemateriell fra Pennyklubben, en medlemsklubb som selger bøker og andre produkter om hester.

Det liker forbrukerombud Gry Nergård dårlig.

Gry Nergård

Forbrukerombud Gry Nergård er kritisk til direkte markedsføring rettet mot barn på kino.

Foto: Bjørn-Eivind Årtun
Reklame fra Pennyklubben

Dette reklamemateriellet fra Pennyklubben ble delt ut under premieren på «Til siste hinder».

Foto: NRK
Reklame for Pennyklubben

Pennyklubben lodder ut en fjordhest. – En hest egner seg ikke til utlodning, spesielt ikke i en konkurranse for barn, mener Forbrukerombudet.

Foto: NRK

Vil lovregulere reklamen

– Når du får kinoreklame ikke bare på lerretet, men også fysisk i stolsetet ditt, er det en ganske påtrengende reklameform for barn, sier hun til NRK.

I dag er det forbudt å vise reklame på fjernsyn direkte rettet mot barn eller i tilknytning til barneprogram.

Det er imidlertid ikke forbudt med reklame rettet mot barn på kino.

– Vi har ved flere anledninger foreslått en lovregulering når det gjelder kinoreklame rettet mot barn, sier Nergård, og legger til at hun igjen ønsker å ta opp temaet om et forbud.

– Hest egner seg ikke som premie

Reklamen fra Pennyklubben inneholdt en utgave av klubbens magasin, en liten bok med hestemotiv, et armbåndsur, en hesteplakat, og invitasjon til å delta i en konkurranse med en fjordhest som premie.

Forbrukerombudet ser flere negative sider ved denne typen markedsføring.

– Man skal være spesielt varsomt med konkurranser i reklame når det gjelder barn. Så vi må ta en runde med reklamebyrået og se om de kan få begrenset dette, sier Nergård.

Hun er også skeptisk til en hest som premie i en konkurranse rettet mot barn.

– En hest egner seg ikke til utlodning. Det er uheldig både for dyret selv og dem som blir belemret med det, sier forbrukerombudet.

– En vinn-vinn-situasjon

Star Media Entertainment, som delte ut reklamen for Pennyklubben, mener det selskapet gjør er uproblematisk – fordi filmprodusenten samarbeider med Pennyklubben.

– Vi har en film som er en hestefilm, og et samarbeid med en klubb for hesteinteresserte. Produkt og samarbeidspartner går hånd i hånd. Det er en vinn-vinn-situasjon jeg ikke ser noe problem med, sier produktsjef Jørn Landbakk.

Han vektlegger at utdeling av reklamemateriell på kino ikke er noe nytt fenomen.

– Det med «giveaways» på kino har pågått siden tidenes morgen. Det er heller ikke noe kjøpsbetinget knyttet til det, sier Landbakk.

– Begrenset effekt

I 2003 gikk daværende barne- og familieminister Laila Dåvøy (KrF) inn for et lovforbud mot reklame på kinofilmer som er tillatt for barn under syv år.

Det ble imidlertid ikke noe av det, og da markedsføringsloven ble revidert i 2008 ble gjeldende praksis videreført.

Regjeringens begrunnelse for ikke å forby kinoreklame mot barn har vært begrenset påvirkningskraft i forhold til fjernsyn.

– Man har ikke vært så opptatt av å lovregulere reklame i forkant av kinoforestillinger siden kino er noe de fleste går på kun én gang i ny og ne. Det har dermed begrenset effekt, sa daværende statssekretær Wegard Harsvik (Ap) i Kulturdepartementet til VG i desember 2008.

Hør saken fra Kulturnytt:

Kulturstrøm

  • Amber Heard anker dommen

    Skuespiller Amber Heard anker dommen i rettssaken mot eksmannen Johnny Depp, melder BBC.

    Depp saksøkte Heard for ærekrenkelser og hun ble i juni dømt til å betale 350.000 dollar i oppreising.

  • Innsamling har passert 1,5 millioner kroner

    Mads Hansens innsamling til inntekt for Rett Fram Opplevelser i Drammen har nå passert 1,5 millioner kroner.

    Pengene sikrer julefeiring for mange familier med dårlig råd. Spleisen hadde et mål om å kanskje klare 100.000 kroner før julaften, nå er målet satt til 2 millioner.

    – Vi er jo ikke vant til sånne beløper. Vi har alltid slitt og jaga for å innfri alle ønsker så godt vi kan, og så sitter vi nå i en situasjon hvor det kommer inn så masse penger på kort tid. Det er nesten ikke til å ta inn, sier leder Ronny Johnsen.

    Han forteller at noe av pengene trolig settes på et julefond, slik at man slipper økonomiske problemstillinger neste jul. I tillegg har oppmerksomheten rundt innsamlingen sørget for at flere frivillige har meldt seg.

    – Det er jo helt fantastisk for oss, som er helt avhengige av at frivillige stiller opp, sier Johnsen.