Det eneste kriteriet redaksjonssjef Ingrid Hafstad har, er at ideen er god nok til å fylle 24 episoder på 25 minutters varighet, og at serien har potensial til å samle hele familien.
– Handlingsmessig er det helt åpent. Det eneste vi vet, er at vi kommer til å fortsette å sende «Jul i Svingen» og den nye serien «Julekongen» noen år til, så det må jo ikke likne for mye på disse, sier Hafstad til NRK.no.
Les også:
Må være «norsk»
Selv synes hun at en musikal kunne vært en morsom idé. Men enten det er snakk om eventyr eller et samtidsdrama, understreker redaksjonssjefen at det er viktig for NRK Super at julekalenderen har en forankring i den norske kulturarven.
– Det er viktig at serien treffer oss som bor i Norge, vi er ikke nødvendigvis ute etter noe universelt. Siden vi ønsker å samle familien er det også naturlig at serien dreier seg om julen, men den trenger likevel ikke være bygget opp som en daglig nedtelling til julaften, utdyper Hafstad.
Les også:
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Denne julen kommer NRK til å vise den flunkende nye julekalenderen «Julekongen». Serien handler om ti år gamle Kevin som tilfeldigvis oppdager en skjult tunnel som fører inn til en mystisk verden ingen andre vet om. «Julekongen» ble spilt inn i fjor, og manus er skrevet av Harald Rosenløw Eeg og Lars Gudmestad.
Suksess for dramakonkurranse
Det er ikke første gang NRK Super utlyser en pitchekonkurranse rettet mot manusforfattere. Tidligere i år etterlyste kanalen gode ideer til nye serier for barn og ungdom, og fikk inn hele 113 bidrag.
Les også:
– Seks av disse innsendte bidragene jobber vi videre med. Det gjenstår å se hvilke av de som kan bli en realitet, men det viser seg jo at det lønner seg å sende inn ideer du føler er gode nok, sier redaksjonssjefen.
Det vakte sterke reaksjoner i fjor høst da NRK slo fast at den 33 år gamle julekalenderen «Jul i Skomakergata» har blitt sendt for siste gang.
– «Jul i Skomakergata» er en kjempefin serie, som veldig mange generasjoner har et forhold til. Men vi har dagens barn i tankene og vi ønsker at de skal få en ny serie og en ny tradisjon, uttalte TV-sjef i NRK, Arne Helsingen.
Skulle du med dette føle deg kallet, kan du lese hele utlysningsteksten fra NRK Super her:
Vi søker idé til ny Julekalender for NRK Super!
NRK super skal utvikle en ny Julekalender og inviterer manusforfattere til å levere pitch. Historien skal ha en original og tydelig bærende idè.
Vi er på jakt etter en god historie som er tidløs og universell og som berører og kjennes viktig. Sjangeren kan være alt fra musikal til klassisk drama. Barnekarakterene må ha en sentral og viktig plass i historien.
Målgruppen er 6-9 år, men serien skal berøre hele familien. Det skal produseres 24 episoder x 25 minutter.
Vi henvender oss primært til forfattere som allerede har skriveerfaring fra tv-serier eller spillefilm.
Frist for innlevering av pitch er 25. mai og sendes på e-post til kirsten.thorseth.poppe@nrk.no.
Pitchingen vil foregå i uke 25/26, og da vil det være mulig å presentere elektronisk på PC/projector. Er du uvant med å pitche og trenger eksempel på en pitch, kan du ta kontakt med Kirsten Thorseth Poppe.