NRK Meny
Normal

Vil De bli hysterisk i aften?

Teatralsk, selvsentrert og utagerende - hysteriet er forbeholdt kvinner.. Det greske ordet hystera betyr hule, eller livmor. Platon bruker ordet hystera en gang i hulelignelsen, og det passer jo godt siden Sokrates forsto seg selv som jordmor og fødselshjelper. Men hva kommer det av at vi tenker på kvinner når vi hører ordet hysterisk? I antikken var det bare kvinner som kunne lide av hysteri. Hysteri handler om å være utilfreds med tingenes tilstand. –Det å være hysterisk er kvinnens måte å gjøre opprør på, mener Luce Irigaray, filosofen vi arbeider med i Studio Sokrates for tiden.

Hør: Studio Sokrates om Jim Hall og Luce Irigaray, del 4. 3. mai 2003

Moderne medisin

noterer at den som er hysterisk opptrer med teatralsk oppdrevet energi, at der ikke er noe som bremser følelsene og at den hysteriske er svært selvopptatt. Den hysteriske personlighet har gjerne en sterk tendens til å dramatisere seg selv og sitt liv, antyder, insinuerer og er svært selvopptatt med velutviklede og sterke fantasier om seg selv og ikke bare det:

Den hysteriske ser ut til å beregne sitt publikum godt – og veksler opptreden og framstilling av seg selv med sitt publikum. Etter Sigmund Freud er det også vanlig å hevde at den hysteriske skjuler et seksuelt motiv bak sin atferd.

Den eneste måten

vi kan gjøre oss gjeldende på i mannens univers er å bli hysteriske, forteller Vigdis Songe-Møller. Å bli hysterisk kan forstås som kvinnens måte å komme til orde på innenfor mannens univers. Luce Irigaray bruker dermed ordet hysterisk på en litt annen og mer kreativ måte enn den skolemedisinske:

Den hysteriske kvinnen tar i bruk mannens virkemidler med rop, slag, spark, kasting og utfordringer – dermed får Irigaray fram en ironisk dimensjon ved det å være hysterisk. – Den hysteriske kvinnen hermer etter mannen, hun parodierer ham, hun lar mannen se seg selv i et speil som gjør at det han forstår som sin egen selvfølgelige og naturlige væremåte nå, kanskje, viser seg for ham som noe undertrykkende, noe voldelig.

Slik Luce Irigaray tolker hysteriet handler det med andre ord om en strategi for frigjøring og ikke om fornedrelse og manglende selvkontroll.

Platon i et trollspeil

Når Luce Irigaray leser Platon på sin særegne måte får hun fram en dimensjon ved hulelignelsen vi ikke har tenkt over tidligere. Som nevnt betyr det greske ordet hystera livmor, eller hule. Platon bruker ordet hystera en gang i sin beskrivelse av hulen med slavene som er lenket fast og dømt til et liv i en tilværelse som minner om hysteriet: Helt prisgitt følelser, affekter og tilfeldigheter.

Men så gjør Irigaray et interessant filosofisk grep, synes jeg. Hun sier: - Der nede i tilfeldighetenes og det meningsløses sfære skaper fangene sin egen mening.

De sitter lenket fast og ser på skyggebilder på veggen, hører tilfeldig mumling og bemerkninger som faller mellom de som holder opp etterligninger av ting fra virkelighetens verden og viser disse som skygger foran øynene på fangene i hulen. I denne tilstanden av fullstendig meningsløshet er fangene frie til å skape sin egen mening. Fangene er – ironisk nok – selvdefinerende – et poeng Platon ser ut til å ha oversett. Irigaray viser oss en ufrihetens frihet, slavenes frihet, en frihet laget av et helt annet stoff enn den friheten Platon ønsker å overbevise oss om:

Rasjonalitetens frihet som finnes i livet utenfor hulen. Man må muligens være hegelianer eller kanskje hysteriker for å forstå hva slavens frihet innebærer – eller kanskje både hysteriker og hegelianer. Men det er en substans der inne et sted, mener jeg.

Ukas filosofinøtt

Det er mange filosofer blant

Kan menn bli hysteriske?

leserne av nettsidene til Studio Sokrates, jeg får gode innspill hver eneste uke. Det er jo merkelig at grekerne mente at det bare var kvinner som kunne bli hysteriske, ikke sant? Kan ikke en gjennomsnittsmann bli hysterisk? Hvorfor ikke, i så fall? Send det du måtte ha på hjertet til oss i Studio Sokrates, så kan du bli den heldige eier av en eske filosofipastiller før vi kommer til neste lørdag.

Absurd

Vil vel mange si det er å plassere gitaristen Jim Hall i selskap med rebellen og fritenkeren Luce Irigaray. Jim Hall har aldri knust gitaren mot vaskeservanten og bestemt seg for å bli snekker i stedet for musiker. Han har ikke engang spilt surt – hele hans førti år lange produksjon har sirklet omkring det ene: Harmoni. Men husker dere at ordet harmoni stammer fra antikkens båtbyggerkunst? Den som føyer sammen to helt ulike bord – til å bli ett – i en båt – han harmoniserer. Å harmonisere betyr å føye sammen to eller flere ulike elementer – til å bli ett.

Til å bli en ny mening. Ser man slik på Jim Hall sin innsats som jazzgitarist åpner det seg en mulighet til å filosofere: Da kan man kalle Jim Hall musikalsk åndsarbeider med harmoni som høyeste dyd. Er du i tvil kan du høre på det briljante samarbeidet mellom Art Farmer og Jim Hall – som spiller svenske folkemelodier: To Sweden with Love heter albumet, du kan lese mer om musikken dersom du klikker på linkene nedenfor.

Musikken

1: Kristallen den fina / The fine Christal

2: I've grown accustomed to her Face

Lyd og videoStudio Sokrates om Irigaray og Hall, 3. mai, 2003