MIDEM er verdens største markedsplass for musikk. Handelsvaren her er musikk. Hit kommer artister, store og små, for å selge det de har å by på.
På stand nummer 00.04 finner jeg Blisslife Records – ett av 580 amerikanske selskaper som er på MIDEM i år. Hele standen er dekket av store plakater med et vakkert ansikt; Amel Larrieux, en R&B-sangerinne fra New York,
Grammy-nominasjon
- Rett før vi dro hit ble det kjent at det siste albumet mitt ”Bravebird” er blitt Grammy-nominert i klassen for R&B, sammen med blant andre Beyonce Knowles.
Det sier Amel Larrieux, kanskje den neste store stjernen på R&B-himmelen. På MIDEM er det likevel ingen stjernenykker. Her er det hardt arbeid fra morgen til kveld. Hun og det tre mann store plateselskapet skal selge henne inn til flest mulig land i Europa og Asia.

Deborah Reily Draper snakker varmt om Amel Larrieux til en MIDEM-delegat. Foto: Arne Kristian Gansmo, NRK.no.
- Jobben vår er å få flest mulig folk til å høre på albumet, sier Amel Larrieux.
Stjerne som 19-åring
Amel Larrieux vet hva stjernestatus går ut på. Hun slo gjennom allerede som 19-åring som vokalist i gruppa The Groove Theory, og hadde en Topp 5-plassering i USA i 1995 med låta ”Tell Me”. Da hadde hun kontrakt med SONY.
Etter mye krangling med plateselskapet, og etter å ha fått to barn prøver hun å bygge opp karrieren sin på nytt her på MIDEM. Hun er juvelen i det lille plateselskapet Blisslife, som drives av ektemannen Laru, som også er manager og produsent for albumet ”Bravebird”.
Denne plata er ennå ikke å få kjøpt i Norge. Der er derfor Amel og hennes lille plateselskap Blisslife Records er her; for å finne andre små selskaper som kan lisensiere albumet i Europa og Japan.
Lite selskap
På standen står Deborah Reiley Draper. Hun er markedssjef i det lille plateselskapet. Men fordi Blisslife Records er et lite selskap, må hun utføre oppgaver som i de store plateselskapene utføres av en horde ansatte.
- Jeg er artistansvarlig. Jeg passer på at platene blir ferdige i tide, bearbeider platebutikker og radiostasjoner, kontakter aviser. Jeg koordinerer kontakten med selskaper som vil bruke vår musikk i dataspill, ringetoner og filmer. Og jeg passer på å få laget annonser og radio- og tv-reklame. Og jeg prøver å få artistene inn på tv-show som The David Letterman Show og Good Morning America.
- Her på Midem prøver jeg å lisensiere vår artist Amel Larrieux til flest mulig land i Europa og Asia.
Jeg må innrømme at jeg ikke hadde hørt om Amel Larrieux før. Deborah gir meg en hvit glanset folder med biografi, presseklipp og en det siste albumet ””Bravebird”. Hensikten er å få meg til å interessere meg for Amel Larrieux, å få meg til å fortelle folk i Norge om denne artisten og albumet som ennå ikke er å få kjøpt i Norge. Som faktisk ikke finnes i NRKs rikholdige platearkiv engang, viser det seg.
- I Sony var det en skog av folk som jobbet for oss. Vi var med på alle de store tv-showene hjemme i USA, og også programmer som Top of the Pops i Storbritannia, forteller Amel.
- Nå er jeg avhengig av de få jeg har rundt meg. Jeg tror vi kommer til å jobbe sammen i lang tid fremover. Det blir ikke slik som i Sony, hvor mine kontaktpersoner ble skiftet ut tre ganger.
Den Grammy-nominert artisten går rundt på MIDEM , og bare en håndfull mennesker vet hvem hun er, blant dem jeg. Målet til Deborah og Amel er at vi skal bli stadig flere.