Victoria’s Secret får verstingpris – igjen

For andre gang mottar Victoria’s Secret verstingprisen «Gullbarbien». – Om ti år kan Victoria’s Secret være moteriktig igjen, men nå er det ganske krise, mener motehistoriker Ragnhild Brochmann.

FASHION-NEW YORK/VICTORIAS SECRET

Victorias Secret Fashion Show er verdenskjent, men ifølge ekspertene henger ikke klesmerket med i tiden.

Foto: Mike Segar / Reuters

Undertøysgiganten Victoria’s Secret er dermed den første aktøren som vinner «Gullbarbien» for andre gang.

Prisen deles ut av Redd Barnas ungdomsorganisasjon Press, og går til «aktøren som er best på å få ungdom til å føle seg verst».

Bildedelingstjenesten Snapchat og klesmerket Gymshark var også nominert i avstemningen, men resultatene var soleklare etter at 60.000 norske ungdommer avga sin stemme.

Lørdag ble avstemningen på nett avsluttet. Ifølge Press gikk over 40 prosent av stemmene til Victoria’s Secret.

Mina Vinje

Press-leder Mina Vinje prøvde å banke på ruta og overrekke prisen, men i selskap med NRK fikk hun ikke lov til å gå inn i butikken.

Foto: Daniel Eriksen / NRK

– Gang på gang har de vist at de ikke er interessert i å endre seg, og gjennom 2018 ble dette svært tydelig da de uttalte at transpersoner og «tjukke» ikke var velkommen til å delta i showet. Dette er gammeldags og uakseptabelt, sier Mina Vinje, leder i Press.

– På tide å skjerpe seg kraftig

Avstemningen er avsluttet, men Vinje og resten av Press har fortsatt en veldig vanskelig oppgave foran seg: å få overrakt prisen til Victoria’s Secret.

– Victoria’s Secret har prøvd å holde lav profil gjennom Gullbarbie i år. De har ikke ønsket å møte oss for konstruktiv debatt, men vi skal gjøre alt vi kan for at de både mottar prisen sin og får en helt tydelig beskjed fra dem som har stemt. Det er rett og slett feigt om de ikke hører på dem som har stemt, sier Vinje.

NRK har også gjentatte ganger prøvd å få en kommentar fra Victoria’s Secret, men selskapet nekter å gi en kommentar. De lar heller ikke de ansatte på butikkene i Norge uttale seg, selv om NRK vet at flere har lyst til å fortelle sin side av saken.

Det får Vinje til å se rødt.

– Det er helt uakseptabelt at dere ikke tar ansvar. Unge vil ha mer mangfold og mindre seksualisering, gamle kjønnsroller og ensidige idealer. Det er på tide å skjerpe seg kraftig, og det er på tide med endring, sier Press-lederen.

Motehistoriker: – Et perfekt hatobjekt

Motehistoriker Ragnhild Brochmann, kjent som Estetikeren i Morgenbladet, sier at Victoria’s Secret ikke henger med på trendene lenger.

– Victoria’s Secret er et perfekt hatobjekt for sin samtid. Det er jo den stilen mange var glad i rundt år 2000, sier Brochmann.

Ragnhild Brochmann

Motehistoriker og Morgenbladet-skribent Ragnhild Brochmann utelukker ikke at Victorias Secret kan gjøre comeback.

Estetikeren mener noen til og med kan oppleve Victoria’s Secret som direkte støtende, på grunn av tiden vi er inne i.

– Andre kroppstyper og andre etnisiteter er rett og slett moteriktig nå. Da føles det ubehagelig å bli minnet på at det bare er noen få år siden vi hadde de mest klassisk langbeinte divaene som spradet rundt på catwalken.

Kan bli moteriktig igjen

Men Brochmann lukker ikke døren helt for Victoria’s Secret. Motehistorikeren minner oss på at trender forandrer seg fort.

– Akkurat nå er de inne i en fase der alt blir totalt skivebom, men det behøver ikke å gå så mange år før de gjør et eller annet som er interessant, sier hun.

– Så om ti år igjen, når vinden kanskje har snudd, kan de le og si: «hva var det vi sa, blonder går aldri av moten.»

Kulturstrøm

  • Ralph Lauren med Pride-kolleksjon

    Fem unisex-plagg for barn og voksne er utviklet i samarbeid med Stonewall Community Foundation, og deler av salget vil gå til ulike LGBTQIA+-organisasjoner i hele verden, skriver Melk&Honning. Kampanjen frontes av kjente profiler – alle med en kobling til LGBTQIA+-miljøet, blant dem skiutøver Gus Kenworthy (bildet), ballettdanser Harper Watters og forfatter og komiker Patti Harrison.

    Gus Kenworthy på Dew Tour Breckenridge 2018
    Foto: Tom Pennington / AFP
  • Cohens brev til Marianne på auksjon

    I juni skal Leonard Cohens samling av over 50 brev til sin norske muse Marianne Ihlen – inspirasjonen for «So Long Marianne» – under hammeren i New York. Auksjonshuset Christie's kaller auksjonen for «Write and Tell Me Your Heart. Leonard Cohen's Letters to Marianne». (NTB)

    Leonard Cohens brev til Marianne Ihlen
    Foto: Christie's/NTB Tema