Knut Arne Futsæter er forskningsleder i TNS Gallup. Han mener lytterøkningen skyldes mye fokus rundt radiokrigen.
- De skyldes nok fokuset rundt disse kanalene, både P4, Kanal 24 og NRK. I tillegg er det nok slik at de eksisterende kanalene skjerpet seg for å møte konkurransen.
Vi hører mer på radio enn før, men er ikke like trofaste når det gjelder kanalvalg.
Hele 7 av 10 nordmenn lytter over to timer daglig på radio, og dagens lyttere vil gjerne zappe mellom de forskjellige kanalene.
- Folk zapper mer, og sjekker ut hva den nye kanalen har å tilby. Det er mange som er innom den, samtidig som de i løpet av dagen er innom andre kanaler, sier Futsæter.
- Må gjøre noe dramatisk
Til tross for at TV-fenomenet zapping har sneket seg inn i nye radiovaner, er radiolytting svært stabilt i Norge.
Mest spenning har det vært knyttet til lyttertallene for Kanal 24. De viser at den nye kommersielle radiokanalen har langt igjen til målet om å kapre 500 000 lyttere. I januar hadde Kanal 24 omlag 321 000 lyttere på hverdager.
Mette Aslaksen er administrerende direktør i Mediacom, et byrå som formidler reklame til både radio og TV. Hun tror Kanal 24 må ty til drastiske grep for å overleve som en kommersiell kanal.
- Tallene er for lave til at Kanal 24 får den inntjeningen de er avhengige av på sikt. De må gjøre noe dramatisk med uttrykket og også andre grep som får lyttertallene til å løfte seg til et helt annet nivå. Jeg tror også de må gjøre det relativt raskt, for det er nå det gjelder, sier Aslaksen.
- For tidlig
Radiosjef i Kanal 24 Arne Krumsvik mener det er for tidlig med dramatiske grep på profil og innhold.
- Jeg tror det er lurt å tenke seg om før vi gjør dramatiske ting. Vi har én måned bak oss, og vi vet at P4 brukte åtte måneder på å komme opp på sitt stabile nivå. Jeg synes det er altfor tidlig å rope på dramatiske grep.
Krumsvik innrømmer at lyttertallene ikke er som forventet, men han vil ikke forhaste seg.
- Vi kommer litt svakere ut enn det vi hadde håpet fordi vi startet med et helt mørklagt nett, og skulle inn på en ganske tøff konkurranse. Vi jobber jevnt og trutt for å sørge for at vi blir bedre og bedre dag for dag. Forsøket på å skape en panikksituasjon, vil vi ikke la oss lokke utpå.
Kulturnytt, NRK P2, onsdag 4. februar 2004