NRK Meny
Normal

VGTV har tapt 160 millioner på to år

Fjoråret endte med 87 millioner i minus for VGs TV-satsing. – Det er ikke uvanlig at nyetablerte selskaper går med underskudd i etableringsfasen, sier Torry Pedersen til NRK.

Sjefredaktør i VG, Torry Pedersen

TAPER PENGER: VG taper store summer på TV-satsingen VGTV. Sjefredaktør Torry Pedersen sier det er den digitale web-TV-satsingen som er det største pengesluket.

Foto: Roald, Berit / NTB scanpix

VGTV ble grunnlagt i 2007 og skilt ut som eget selskap i 2013. I 2014 begynte VGTV med lineære sendinger i tillegg til sendinger på nett-TV.

Den gang annonserte mediehuset at satsingen på TV skulle løftes radikalt, men nå har tapene blitt så store at selskapet har bedt om utvidet kreditt i konsernet, skriver Dagens Næringsliv.

Sliter med å nå inntektene

Sjefredaktør og administrerende direktør i VG, Torry Pedersen, sier til NRK at underskuddet er større enn forventet, men at det ikke er aktuelt å legge ned kanalen.

– Men vi må selvsagt levere bedre resultater over tid. Det har vi forhåpning om at vi skal kunne gjøre. Det er ikke uvanlig at nyetablerte selskaper går med underskudd i etableringsfasen, sier Pedersen.

VGTV er eid av Schibsted. Tidligere i år har flere av Schibsteds redaksjoner kuttet i bemanningen. 40 årsverk ble kuttet i VG, og i Bergens Tidende ble 30 av 130 redaksjonelle årsverk fjernet.

Hvor store tap tåler Schibsted?

– Både Schibsted og VG går med gode overskudd. Poenget er at vi må levere bedre resultater over tid, og det kommer vi til å gjøre, sier Pedersen.

Det viktigste grepet for å få til dette, blir ifølge Pedersen, å øke inntektene.

– Å redusere kostnader er for så vidt enklere enn å øke inntektene. Men det er økte inntekter som kan skape varig, god forretningsdrift, sier han.

Taper på web

Ifølge Pedersen er det først og fremst er den digitale web-TV-satsingen som koster penger.

– Vi må justere kostnadsbasen, men det er fortsatt slik at vi tror at inntektene vil komme i større grad til web-tv, sier Pedersen til Dagens Næringsliv.

Særlig Facebook og Google som tar store inntekter i annonsemarkedet, ifølge Pedersen.

– Og så er NRK og TV 2 er store konkurrenter på levende bilder digitalt, sier Pedersen til NRK.