VGTV ble grunnlagt i 2007 og skilt ut som eget selskap i 2013. I 2014 begynte VGTV med lineære sendinger i tillegg til sendinger på nett-TV.
Den gang annonserte mediehuset at satsingen på TV skulle løftes radikalt, men nå har tapene blitt så store at selskapet har bedt om utvidet kreditt i konsernet, skriver Dagens Næringsliv.
- Les også:
- Les også:
Sliter med å nå inntektene
Sjefredaktør og administrerende direktør i VG, Torry Pedersen, sier til NRK at underskuddet er større enn forventet, men at det ikke er aktuelt å legge ned kanalen.
– Men vi må selvsagt levere bedre resultater over tid. Det har vi forhåpning om at vi skal kunne gjøre. Det er ikke uvanlig at nyetablerte selskaper går med underskudd i etableringsfasen, sier Pedersen.
VGTV er eid av Schibsted. Tidligere i år har flere av Schibsteds redaksjoner kuttet i bemanningen. 40 årsverk ble kuttet i VG, og i Bergens Tidende ble 30 av 130 redaksjonelle årsverk fjernet.
– Hvor store tap tåler Schibsted?
– Både Schibsted og VG går med gode overskudd. Poenget er at vi må levere bedre resultater over tid, og det kommer vi til å gjøre, sier Pedersen.
Det viktigste grepet for å få til dette, blir ifølge Pedersen, å øke inntektene.
– Å redusere kostnader er for så vidt enklere enn å øke inntektene. Men det er økte inntekter som kan skape varig, god forretningsdrift, sier han.
Taper på web
Ifølge Pedersen er det først og fremst er den digitale web-TV-satsingen som koster penger.
– Vi må justere kostnadsbasen, men det er fortsatt slik at vi tror at inntektene vil komme i større grad til web-tv, sier Pedersen til Dagens Næringsliv.
Særlig Facebook og Google som tar store inntekter i annonsemarkedet, ifølge Pedersen.
– Og så er NRK og TV 2 er store konkurrenter på levende bilder digitalt, sier Pedersen til NRK.