VGTV har tapt 160 millioner på to år

Fjoråret endte med 87 millioner i minus for VGs TV-satsing. – Det er ikke uvanlig at nyetablerte selskaper går med underskudd i etableringsfasen, sier Torry Pedersen til NRK.

Sjefredaktør i VG, Torry Pedersen

TAPER PENGER: VG taper store summer på TV-satsingen VGTV. Sjefredaktør Torry Pedersen sier det er den digitale web-TV-satsingen som er det største pengesluket.

Foto: Roald, Berit / NTB scanpix

VGTV ble grunnlagt i 2007 og skilt ut som eget selskap i 2013. I 2014 begynte VGTV med lineære sendinger i tillegg til sendinger på nett-TV.

Den gang annonserte mediehuset at satsingen på TV skulle løftes radikalt, men nå har tapene blitt så store at selskapet har bedt om utvidet kreditt i konsernet, skriver Dagens Næringsliv.

Sliter med å nå inntektene

Sjefredaktør og administrerende direktør i VG, Torry Pedersen, sier til NRK at underskuddet er større enn forventet, men at det ikke er aktuelt å legge ned kanalen.

– Men vi må selvsagt levere bedre resultater over tid. Det har vi forhåpning om at vi skal kunne gjøre. Det er ikke uvanlig at nyetablerte selskaper går med underskudd i etableringsfasen, sier Pedersen.

VGTV er eid av Schibsted. Tidligere i år har flere av Schibsteds redaksjoner kuttet i bemanningen. 40 årsverk ble kuttet i VG, og i Bergens Tidende ble 30 av 130 redaksjonelle årsverk fjernet.

Hvor store tap tåler Schibsted?

– Både Schibsted og VG går med gode overskudd. Poenget er at vi må levere bedre resultater over tid, og det kommer vi til å gjøre, sier Pedersen.

Det viktigste grepet for å få til dette, blir ifølge Pedersen, å øke inntektene.

– Å redusere kostnader er for så vidt enklere enn å øke inntektene. Men det er økte inntekter som kan skape varig, god forretningsdrift, sier han.

Taper på web

Ifølge Pedersen er det først og fremst er den digitale web-TV-satsingen som koster penger.

– Vi må justere kostnadsbasen, men det er fortsatt slik at vi tror at inntektene vil komme i større grad til web-tv, sier Pedersen til Dagens Næringsliv.

Særlig Facebook og Google som tar store inntekter i annonsemarkedet, ifølge Pedersen.

– Og så er NRK og TV 2 er store konkurrenter på levende bilder digitalt, sier Pedersen til NRK.

Kulturstrøm

  • Viste fram seniormote i Paris

    Den japanske motedesignaren Junya Watanabe viste fram klede for eldre menn under Paris Fashion Week i går. Kolleksjonen bestod av ei rekke tweedjakker, stripete kardiganar, rutete tartanar og andre plagg som blir knytt til klassisk herremote. No blir Watanabe hylla av fleire motemagasin. Til dømes Paper og Vogue.

    Seniormote
    Foto: Anne-christine Poujoulat / AFP
  • Stordalen kjøper enda eit forlag

    Petter Stordalens forlagsfamilie Strawberry Publishing kjøper seg inn i Bastion forlag, melder Bok365. Bastion er forlaget til Jojo Moyes, forfattaren av «Et helt halvt år», som er den mest selde boka i Noreg dei siste ti åra.

    Jojo Moyes
    Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
  • Avsluttar samarbeid med R. Kelly

    Sony Music har bestemt seg for å avslutte samarbeidet med R. Kelly, melder Variety. Avgjerda kjem i kjølvatnet av eit stort press mot plateselskapet, etter at fleire kvinner stod fram i dokumentaren «Surviving R. Kelly» og skulda artisten for seksuelle overgrep.