VGs administrerende direktør Aslak Ona sier til egen avis at VG vil søke P4-konsesjonen. VG er allerede landets klart største dagsavis og er også størst på nett. Nå ønsker de å erobre radiomediet også.
I de 10 åra P4 har eksistert som eneste riksdekkende kommersielle radiokanal, har den vært en pengemaskin. Den nye konsesjonen, med søknadsfrist 4. september, kommer til å koste 160 millioner. Og i tillegg vil det seinere bli utlyst konsesjon for P5, nok en kommersiell radiokanal.
Mediekonsernene søker
Men verken beløpet eller framtidig konkurranse ser ut til å skremme de store medieaktørene fra å søke P4-konsesjonen. Nesten alle de store mediekonsernene har nå meldt sin interesse før søknadsfristen går ut.
Dagens P4 eies først og fremst av det svenske Modern Times Group, som også eier TV3, gratisavis-kjeden Metro med mer. Nå får de konkurranse av ikke bare VG, men også TV 2, en gruppe som kaller seg Kanal4, og en annen som kaller seg Radio2 Figital.
Bak Kanal4 står flere regionaviser, NTB og Twentyfirst Venture med tidligere P4-gründer Svein Larsen. Bak Radio2 Digital finner vi blant annet Allergruppen og Kristen Riksradio.
Interessant nok står Norges største mediekonsern, Schibsted, bak flere av søkerkonstellasjonene. Schibsted eier 100 prosent av VG, de eier en tredjedel av TV 2, og de eier rundt 30 prosent av flere av regionavisene som står bak Kanal4.
Mediekonsentrasjon ingen hindring?
I mange land, deriblant USA, finnes det lover som hindrer konsern å operere i både avis, radio og TV i samme marked. Den ledende avisen i en by får ikke samtidig eie den lokale TV-kanalen eller radiokanalen, for eksempel. Nå liberaliseres disse reglene i USA.
I Norge finnes det ingen hindring for at Norges største avis skal eie Norges eneste riksdekkende kommersielle radiokanal, eller at Norges største kommersielle TV-kanal også skal eie Norges kommersielle radiokanal. Men kritiske røster dukket opp da TV 2 flagget sin interesse for P4-konsesjonen.
Problemet er selvsagt at de som søker P4-konsesjonen må legge 160 millioner på bordet før de er på lufta. Da er det nesten bare de som allerede er store som kan delta i konkurransen.