– Benker med armlener på midten er det klassiske eksemplet på ekskluderende arkitektur som er ment for å luke ut fattige og hjemløse fra offentlige steder, sier Fredrik Edin. Han har skrevet mastergrad om fenomenet fiendtlig arkitektur.
Ved Oslo S skal de nå sette opp armlener på hvert sete på de offentlige benkene, dette gjøres for å forhindre at folk legger seg ned. Det samme har allerede blitt gjort i en park Sandvika og under broer ved Sinsenkrysset har Statens vegvesenet lagt store kampesteiner for å forhindre at folk oppholder seg der.
– Jeg liker ikke utviklingen. Det er ekskluderende. Det eneste trygge stedet å legge seg ned for å sove, er der det er vektere og kameraer. Det er gjenger som raner folk som sover på ubevoktede steder, sier forteller Tor Odinsen (50). Han har tidligere bodd på gata.
- LES OGSÅ:
– Trist
Tove Korneliussen i Kirkens Bymisjon mener ekskluderende arkitektur skaper et trangt og lukket samfunn.
– Benkene er utformet for å begrense hvordan de brukes. Jeg synes det er trist. Det gir en markering av at det ikke er plass til alle i det offentlige rommet, men fattige er en del av den verdenen vi lever i.
Hun peker på at det ofte ikke er noe man tenker over.
– Men de det er ment for oppfatter beskjeden om at de ikke er ønsket, sier hun og legger til:
– Det ekskluderer også andre reisende, eller folk som er bevegelseshemmede, syke eller eldre som trenger å hvile.
Fredrik Edins mastergrad om temaet er grunnlag for en forskningsrapport ved Lunds universitet i Sverige.
– I Sverige er det veldig vanlig. Det finnes på mange store stasjoner, kjøpesenter og på torg. I stedet for å ta hånd om problemene, jager man menneskene som er utsatt for det, mener Edin.
– Ekskluderer andre
Regiondirektør i ROM Eiendom, Knut Johansen og May-Liss Daljord fra Jernbaneverket avviser at det er for å jage vekk uteliggere.
– Vi har noen offentlige sitteplasser på Oslo S som okkuperes av mennesker som sover der. De okkuperer fire til fem plasser. Det ekskluderer andre og det er den primære grunnen til at vi nå innfører dette, sier Johansen.
– Det blir lettere å sette seg ned for for eksempel personer med nedsatte funksjonsevner. Omgivelser skal være tilgjengelig for alle, legger Daljord til.
Øyvind Markussen er administrerende direktør i JCDecaux. De utformer de buede benkene i busskurene i Oslo og har designet slike benker siden 60-tallet.
– Vår oppgave er å gi de kollektivreisende den funksjonaliteten de trenger. Hvis deler av leskuret er opptatt av en uteligger løser ikke vi vår oppgave.