Hopp til innhold

Vet du hva dette er?

26 000 barn har bedt om BlimE-bånd. Men vet du hva det står for?

blime

Dette armbåndet kan dukke opp rundt armen til ditt barn de nærmeste dagene. Det betyr at de har tatt et standpunkt mot mobbing.

Denne uka endret NRK Super helt utseende og sendeskjema. Det er BlimE!-uke, og barn og unge skal fortelle sine historier om gode venner.

BlimE!-kampanjen ble plantet under MGPjr-finalen i september, og startet for fullt mandag. Barn som melder seg inn får tilsendt et blått armbånd, som skal signalisere at de «ser» hverandre, og at de bryr seg om hverandre.

Ville ha en positiv vri

– Dette er en kampanje som handler om å inspirere barn til å bry seg om hverandre, sier Hildri Gulliksen, redaksjonssjef i NRK Super.

– Vi ønsket oss en positiv vinkling på vennskap. Det å bry seg om hverandre gjør godt for selvfølelsen vår. Da mestrer vi motgang og utfordringer bedre. Vi ville bruke den posisjonen vi har som norges største kanal til å sende ut en tydelig beskjed, sier hun

Her er lesernes vennehistorier

Mandag var første dagen barn kunne registrere seg til kampanjen og bestille et blått bånd. Da var det 5000 barn som hadde meldt seg inn. Fredag formiddag var tallet 26 000.

– Vi var veldig spente og er fortsatt det, for vi vet ikke sikkert hvor stort dette vil bli. Dette er bare starten. Vi har et langt perspektiv på denne kampanjen, sier Gulliksen.

– Vi er nok ikke ferdig med jobben, verken i år eller til neste år. Dette er noe barn og voksne må minnes om til stadighet, sier hun.

Fantorangen har sin egen vennesang

ambassadorer

Dette er noen av ambassadørene som forteller sine historier på NRK Super.

Foto: NRK

Alle barn som har bedt om armbånd skal få. I dag ble lageret tomt, men ny ladning ventes neste uke.

Filmen «Bestevenner» i tre deler ser du her

Kampanjen startet med hjelp fra seksten ambassadører, åtte voksne og åtte unge, som har fortalt hver sin personlige historie om en gang noen virkelig så dem. Disse historiene har blitt til to musikkvideoer, som Karpe Diem og Gisle Martens Meyer har bidratt til.

Barne-TV spilte inn sin egen vennesang

For å tydeliggjøre at dette er noe vi alle er sammen om, deler NRK Super deler ut BlimE-armbånd til alle barn som vil være med i kampanjen. Dette turkise armbåndet er kampanjens samlende symbol, og ved å gå med det viser man at man er en som bryr seg om andre. Båndet er gratis og fåes ved å fylle ut dette innsendingsskjemaet.

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters
  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.